یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ذوعلم اعتکاف مشهد

حوزه/ رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم با بیان اینکه «معنویت» زمینه‌ساز رشد اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی است، گفت: در حقیقت استقلال، عزت و دفاع از کشور بدون عمق بخشیدن به وجوه معنوی در جوانان، ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست تخصصی بایسته‌های تبیین در اعتکاف که در هشتمین همایش هم‌اندیشی راهبری اعتکاف سراسر کشور در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه اعتکاف یک سنت دیرینه اسلامی است که ظرفیت بسیار زیادی در جهات مختلفی دارد، اظهار داشت: خوشبختانه یکی از دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی، احیای امر اعتکاف بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: مراسم معنوی اعتکاف با توجه به استقبال و انگیزه‌ای که توسط جوانان به خصوص در دانشگاه‌ها شکل گرفت، واقعا می‌توان گفت که معجزه انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، مطرح کرد: با توجه به فضای ماده‌زده و غربگرایی که در جهان است، اخلاق و معنویتی که امروز در جامعه ما رشد پیدا کرده، یک معجزه است.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، بیان کرد: اعتکاف در زمینه‌سازی معنوی و ایجاد انگیزه‌های مخلصانه برای ارائه خدمات اجتماعی، نقش مهمی را ایفا می‌کند و رشد همه‌جانبه‌ای را برای جامعه اسلامی فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: معنویت جدای از خدمت به جامعه و اهداف عدالت خواهانه نظام جمهوری اسلامی، معنویت جامعی نیست، آنچه که در متن عبادات اسلامی وجود دارد این است که اسلام ذاتاً یک مقوله اجتماعی است و ابعاد معنوی آن نیز ثمرات اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با تأکید بر اینکه «معنویت» زمینه‌ساز رشد اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی است، یادآور شد: در حقیقت استقلال، عزت و دفاع از کشور بدون عمق بخشیدن به وجوه معنوی در جوانان، ممکن نیست، تجربه هشت ساله دوران دفاع مقدس نیز نشان می‌دهد که وجه معنوی و قدرت معنوی جوانان جبهه‌ها را اداره می‌کرد و روح استقامت، پایداری و ایستادگی را در جوانان تقویت می‌کرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در آینده نیز اهداف انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و تربیتی تحقق پیدا کند، ضروریست تا به عنصر معنویت در آنها بپردازیم و دستگاه‌های سیاست‌گذار در این زمینه، همراهی کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه رشد اعتکاف در گرو حضور مردم بوده است، ابراز کرد: اگر بتوانیم روز به روز بر کیفیت اعتکاف و وجوه معرفتی آن بیافزاییم و یک منظومه کامل از عناصر هویت‌بخش معرفتی و جهاد اجتماعی را در اعتکاف به کار بگیریم، قطعاً زمینه رشد جامعه و کشور بیشتر فراهم خواهد شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha