دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ حجت الاسلام دماوندی گفت: آنچه موجب تقویتِ سازگاری زوجین در محیط خانواده می‌شود، شناخت زن و مرد از ویژگی‌های فردی یکدیگر و در نتیجه درک متقابل است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام محمد تقی دماوندی استاد حوزه علمیه روز گذشته، در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران امام حسین(ع) چالوس، در نشستی که ویژه طلاب و همسران آن‌ها برگزار شد، ضمن اشاره به علل و عوامل شکل‌گیری نزاع‌های خانوادگی و تضعیف روابط زن و شوهر، اظهار داشت: عدم شناخت ویژگی‌های فردی هر یک از طرفین که منجر به عدم درک متقابل می‌گردد، مهم‌ترین عامل ناسازگاری زن و مرد در محیط خانواده است.

وی با بیان مصادیقی از این ویژگی‌های خاص که ضروری است طرف مقابل به آن شناخت داشته باشد، گفت: تحقیر کردن مرد توسط همسر، نقطه مقابل اقتدار طلبی مرد است، از آنجایی که این اقتدار موجب امنیت و سلامت نظام خانواده می‌شود، چنانچه زن جایگاه مرد را در خانه تضعیف کند به زیان خودش ختم می‌شود.

حجت الاسلام دماوندی با اشاره به روایات از امام علی(ع) در توصیفِ زنِ ایده آل، اظهار کرد: صلاحیت دادن به مرد، دوست داشتنی بودن در چشم او، مدیریت اقتصادی، تقدیر از مرد و غیرت داشتن نسبت به او، پنج شاخصه‌ای است که حضرت امیرالمومنین(ع) به آنها تأکید داشتند.

وی گفت: قدرتِ زن در زبان و قدرت مرد در نشنیدن است، به همین علت سفارش شده چشمِ مرد از سوی زن پر شود تا قدرت شنیداری او بالا رود و از سوی دیگر گوش زن پر شود تا با غیرت خود پای مرد بماند.

حجت الاسلام دماوندی ضمن تأکید بر تأثیرات رابطه کلامی زوجین، اذعان کرد: برای جلوگیری از بحث و جدل در محیط خانواده، شیوه حرف زدن با یکدیگر باید اصولی و موثر باشد، تمام رخ، رو در رو همراه با عکس العمل، بدونِ قطع کلام یکدیگر و تحمل انتقاداتِ طرف مقابل، روش مناسبی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: برای برقراری تفاهم در نظام خانواده باید به تفاوت‌های اقتصادی، فرهنگی، احساسی و شخصیتی هر یک از زوجین توجه شود که اختلاف چندانی با یکدیگر نداشته باشند تا بتوانند در کنار هم گرمی بخش کانون مقدس خانواده باشند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 0
    قدرت مرد توی جیب است