دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تصاویر/ آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه استان خوزستان

حوزه/ مدیرحوزه علمیه خوزستان گفت: الحمدلله فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خوزستان در سال گذشته و امسال سرعت و جهش خیلی خوبی داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان در آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه خوزستان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین با اشاره به حدیث«رسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله : المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَکَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَکونُ تِلکَ الوَرَقةُ یَومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ ، و أعطاهُ اللّه ُ تبارکَ و تعالی بکُلِّ حَرفٍ مَکتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ» از پیامبر مکرم اسلام(ص)، اظهار داشت: خدا را شاکریم که حوزه علمیه خوزستان محل رشد و تربیت طلاب و فضلای بزرگواری است که در راستای حفظ دین، مکتب و نشر معارف قرآنی و اهل بیت عصمت و طهارت است. ما میراث دار علمای بزرگواری هستیم که با مجاهدت های علمی خود دین را به ما رساندند و هم اکنون وظیفه ی ما انتقال این میراث به نسل آینده است.

وی افزود: حوزه علمیه خوزستان درعرصه های مختلف کارهای وسیع و فعالیت ها و آثار فرهیخته ای را به جهان تشیع ارائه داده و تاکنون موفقیت های بسیاری کسب کرده است اما نسبت به نقطهٔ مطلوب فاصله داریم و باید کارها و تلاش های خود را برای رسیدن به نقطهٔ مطلوب افزایش و ارتقاء دهیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: یکی از اشکالاتی که نسبت به مدیریت حوزه علمیه خوزستان مطرح می شد این بود که تاکنون نتوانسته مکانی برای جمع آثار طلاب، فضلا،اساتید و بزرگان این حوزه فراهم آورد که الحمدلله این مهم در حال انجام است.

وی افزود: البته قصد و بنای ما در این نمایشگاه جمع کلیه ی آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه خوزستان از دیرباز تاکنون نبوده چرا که توان و وقت کافی را برای انجام این مهم دراختیار نداشتیم از این رو در این نمایشگاه بنا بر این شد که آثار طلاب، فضلا و اساتیدی که هم اکنون در قید حیات و در حال خدمت در عرصه های تبلیغی، درسی و علمی هستند و ما از وجود آنها بهره می بریم به نمایش گذاشته شود.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تصریح کرد: باید بگویم که به هیچ عنوان آثار جمع آوری شده و به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، مجموعهٔ آثار طلاب، فضلا و اساتید در قید حیات حوزه علمیه خوزستان نبوده و آثار بسیار بیشتر بوده ولی با تصمیمی که فاصله ی زیادی با انجام آن نداشت و با سعی و مجاهدت دوستان ما در معاونت پژوهش برای سال اول در این حد توانستیم آثار مکتوب را جمع آوری کنیم ولی قطعا این نمایشگاه پله ای برای گام های پرقدرت بعدی خواهد بود و ان شاء الله در نمایشگاه های بعدی بتوانیم بهتر و بیشتر بیانگر اوج عظمت علمی و پژوهشی حوزه علمیه خوزستان باشیم.

وی عنوان داشت: متاسفانه پژوهش در سنوات قبل به شکل خوب، منطقی و عملیاتی دنبال نمی شد که الحمدلله با رویکرد خوبی که هم در ستاد مرکزی حوزه های علمیه و هم مدارس و شخصیت های علمی حوزوی اتفاق افتاده شاهد رشد خوبی در این مقوله هستیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: الحمدلله فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خوزستان در سال گذشته و امسال سرعت و جهش خیلی خوبی داشته و کارگاه ها و دوره های مهارتی بسیاری در عرصه پژوهش، مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و تحقیق پایانی برای طلاب و اساتید حوزه علمیه خوزستان برگزار شد. امیدواریم با این رشد و همچنین بهره گیری از همه ی بزرگوارانی که در عرصه پژوهش تجاربی داشته و خدماتی انجام داده اند و توفیقات الهی بتوانیم شاهد جهش خوبی در عرصه ی پژوهش در این حوزه علمیه باشیم.

وی گفت: ان شاء الله در آینده ی نزدیک بخش رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه خوزستان افتتاح خواهد شد و برنامه های خوبی را در این زمینه خواهیم داشت که امیدواریم خداوند متعال ما را در این زمینه مانند تمام زمینه هایی که تاکنون را یاری کرده، یاری رساند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان گفت: خواهش بنده از تمام صاحبان فکر و قلم این است که جهت ارتقای حوزه علمیه خوزستان ما را یاری رسانده و نواقص موجود را متذکر شده و هر راه و طرحی که به ذهنشان می رسد را به ما منتقل کنند تا از آن ها استفاده کنیم و ان شاء الله بتوانیم گام های بیشتر، بهتر و بلندتری را برای ارتقای حوزه علمیه خوزستان برداریم.

وی ضمن تقدیر از کلیه ی کسانی که در برپایی این نمایشگاه تلاش کرده اند علی الخصوص معاونت پژوهش و منابع انسانی حوزه علمیه خوزستان، ابراز داشت: امیدواریم که برگزاری اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید زمینه ای برای دست به قلم شدن بیشتر طلاب و حمایت بیشتر مسئولین و مدیران مربوطه در عرصه تحقیق و پژوهش از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه خوزستان باشد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان افزود: متاسفانه معمولا در بحث پژوهش فعالیت های حوزه های علمیه و طلاب و اساتید دیده نمی شود در حالی که حوزه ها دارای استعداد خوبی برای کارهای پژوهشی و علمی هستند. امیدواریم مسئولین مربوطه نگاه بهتر و ویژه تری در عرصه پژوهش و تحقیق به پژوهشگران حوزوی داشته باشند.

وی گفت: یکی از نعمت های الهی که شامل حال استان خوزستان شده بهره مندی از شخصیت های جلیل القدری مانند آیت الله موسوی جزایری، آیت الله شفیعی و دیگر علما و بزرگواران استان است که از خداوندمتعال طول عمر باعزت و توفیقات روزافزون این عزیزان را خواستاریم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان بیان کرد: ان شاء الله در نمایشگاه بعدی با توافقی که با حوزه علمیه خواهران داشته و داریم مجموع آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه برادران و خواهران استان خوزستان را به نمایش خواهیم گذاشت.

وی گفت: در بحث پژوهش کارهای وسیعی شاهد هستیم اما فضاهای بسیار وسیع تری را نیز خالی می دانیم. در عرصه ی کودک و نوجوان، بانوان، مسائل خانواده، سبک زندگی اسلامی، ارتباطات اجتماعی و مسائل علوم انسانی را های نرفته ی بسیار زیادی چه در عرصه ی کشوری و چه بین المللی وجود دارد از این رو حوزه علمیه شیعه برای سنوات پیش رو و دنیایی که روز به روز با فکرها، ایده ها و نظرات مختلفق روبرو می شود، تٱملات، تفکرات و برنامه های خوبی داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: امیدواریم طلاب حوزه های علمیه این فضا، موقعیت و وظیفه را به خوبی درک کرده و در این راستا با تحصیل مقدمات آن هم در بحث علمی و هم مهارتی بتوانند کارها و آثار خوب و مطلوبی را به جا بگذارند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha