یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز شنبه در سومین کنگره بزرگداشت استاد فکر آیت الله مصباح یزدی که امروز در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد گفت: بزرگداشت مقام علمی، فکری، اندیشه ای و انقلابی فقیه نستوه، فیلسوف، حکیم و بزرگوار و متفکر اندیشمند آیت الله مصباح یزدی و روز حماسه نهم دیماه روز بصیرت و میثاق با ولایت، خداوند متعال را بر این توفیق سپاسگزارم.
وی در خصوص شخصیت مصباح یزدی، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب به مناسب هایی مختلف، جامعه علمی و اندیشه ای کشور را به شخصیت جامع و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند و بر شناخت شخصیت ماندگار آیت الله مصباح تاکید داشتند. با نگاه به اندیشه های بلند ایشان در حوزه های مختلف از موسسه امام خمینی(ره) و فرزندان و شاگردان ایشان تقدیر می کنم که مطالب ایشان را جمع آوری کرده به دانشگاه و حوزه عرضه کردند، این همان تاکیدی است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر آن تاکید دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه علامه مصباح یزدی دارای اندیشه های نو و چهره آزاد اندیشی و نواندیشی بودند، اظهار کرد: آزاداندیشی و نواندیشی ایشان مبتنی بر مبنای محکمی استوار بود. ایشان صرفا شاگردپرور نبودند بلکه جریان ساز هم بودند و این محدود به زمان حیات نورانی ایشان محدود نبود بلکه پس از رحلت ایشان جریان فکری ادامه پیدا کرده و منشا آثار و برکات بسیاری بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه بنده در دانشگاه شاهد بودم که افکار ایشان برای جوانان ما بسیار جذاب بود که گره های ذهنی جوانان ما را باز می کرد. گفت: اگر گره های ذهنی جوانان ما باز نشود به یک مساله در زندگی فردی و اجتماعی آنها تبدیل خواهد شد. امروز این روش او برای صاحبان اندیشه و تفکر گره کشا است.

وی افزود: دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی و دینی و مقابله با انحرافات را شاید به عنوان کلان پروژه فکری آیت الله مصباح در نظر گرفت که باید صاحبان فکر به آن توجه کنند، مهم ایستادگی و دفاع از این اصول است که به یک فکر اندیشه اصالت می دهد؛ لذا با این فهم از دین و کارآمدی آن برای اداره زندگی انسان معاصر، ایستادگی با شجاعت و دفاع از آن بسیار مهم است. گاهی فضاسازی ها اجازه نمی دهد که ایستادگی و دفاع رخ دهد.

رئیس دولت ادامه داد: یکی از گروه هایی که در جنگ احزاب مقابل سپاه اسلام ایستادند شایعه سازان بودند آن هم با این هدف که شاید روزی مشهور شوند. اینکه ما جریان های منحرف را بشناسیم و در این مسیر ایستادگی کنیم و حقایق را برای بشریت تبین کنیم، اثربخشی در فکر عالمانه است. انسان چشم سر داشته باشد بسیار آسان تر از این است که چشم دل داشته باشد؛ چراکه شناخت دشمن و بی راهه با چشم دل ممکن است. برخی چشم سر دارند اما کور هستند و مسیر حق و باطل را تشخیص نمی دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: کسانی که در مقابل امیرمومنان ایستادگی کردند کفار نبودند مسلمانان بی بصیرت بودند، برخی برای مردان خدا زحمت ایجاد می کنند، رهبری در جریان فتنه بسیار به همه ما هشدار دادند که فتنه فضا را غبارآلود می کند که حقایق روشن نشود، سیاسی کسی است که جامعه را بشناسد نیاز جامعه را درک کند آمادگی ایفای نقش برای رفع این نیازها داشته باشد و آمادگی خطر کردن در این مسیر را هم داشته باشد. در جهاد تبین شخص باید خطرپذیر باشد چراکه ممکن است مال و جان او در خطر قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی در حرف و عمل یگانگی داشتند؛ اظهار کرد: آنچه مردم را مشتاق امام راحل کرد همین یگانگی در سخن و عمل ایشان بود. وقتی انسان صالح در نقش فردی و اجتماعی صادق باشد اثرگذاری او بسیار زیاد خواهد بود. خانواده در جلب توجه و نگاه به شخصیت و صاحب اندیشه اهمیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha