یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آیت الله مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کاری کرد که دشمنان در اندیشکده های خود اعتراف کردند که ایشان برای گام دوم انقلاب نیز نیرو تربیت کرده است راه اندازی طرح ولایت همین مهم را تصدیق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله محمود رجبی در سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی «استاد فکر» درباره نقش آیت الله مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور گفت: فرهنگ روح هر جامعه بوده و جامعه را به سمت سقوط و یا صعود می‌برد، اگر فرهنگی آلوده باشد سبب مرگ یک جامعه می‌شود مهندسی فرهنگ به معنای سامان بخشی فرهنگ است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: جامعه بر اساس فرهنگ شکل می‌گیرد و آیت الله مصباح نقش ممتازی در این زمینه داشته است. برای فرهنگ سازی شناخت آسیب‌ها و نقاط ضعف ضروری است تا بر اساس آن ضعف‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ مطلوب در برابر تهاجمات فرهنگی ایمن سازی داشته باشد بنابراین فرهنگ آرمانی باید در کشور ساماندهی شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: کشور برای اینکه بتواند در برابر تهاجمات فرهنگی غرب و شرق استقامت کند لازم است فرهنگ اسلامی خود را در قالب یک نظام عرضه کند. اگر بخواهیم فرهنگ غنی اسلامی را در قالب نظام عرضه کنیم لازم است که عناصر کلیدی اسلامی استخراج شود.

وی عنوان کرد: آیت الله مصباح به خوبی فرهنگ جامعه را در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی و هم در حوزه فرهنگ عمومی شناخته و به نقاط ضعف و قوت آن اشراف داشتند. سال‌ها ایشان مؤلفه‌های اصلی فرهنگ اسلامی را به دست آورده بودند و این اندیشه را در قالب یک نظام و سیستم منسجم عرضه کرده بودند.

آیت الله رجبی ادامه داد: توحید محوری و خدا محوری روح این نظام را تشکیل می‌دهد. مرحوم علامه در حوزه تخصصی، علوم انسانی رایج را مورد توجه قرار داده بود و آسیب‌هایی که در این حوزه می‌یافت پاسخ می‌داد و به نقد می‌پرداخت.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه علامه مصباح یزدی اندیشه‌های غربی را بی بنیان می‌دانستند گفت: وقتی تئوریسین‌های غربی اعلام کردند که ما استحاله فرهنگی را در جامعه ایران ایجاد کردیم دیدند که در انتخاباتی که در ایران رخ داد ملت در نقطه مقابل آنها ایستادند و نتیجه دیگری را رقم زدند این مهم با تلاش علامه ایجاد شد آن مرحوم با حضور در اقصی نقاط کشور و اعزام تربیت شدگان خویش به نقاط مختلف کشور، نشست‌های پرسش و پاسخ بسیاری برای بیان حقیقت برگزار کردند تا توطئه دشمن خنثی شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدافع فکر و اندیشه آیت الله مصباح یزدی بودند گفت: معظم‌له توجه به افکار و اندیشه علامه تاکید داشتند تا جامعه متوجه این شخصیت بزرگ شود. آیت الله مصباح توانست با مهندسی فرهنگی که انجام داد توطئه دشمنان را نقش بر آب کند. در عرصه اخلاق نیز جلسات درس اخلاق علامه یکی از مهندسی فرهنگی ایشان به شمار می‌رفت. بحث‌های ایشان در این کلاس‌ها بسیار متفاوت بود و حاضران با یک تفسیر جدیدی از ادعیه و … آشنا می‌شدند آن مرحوم نگاه نویی به مباحث عقلانی و اخلاقی و شرح ادعیه داشتند.

آیت الله رجبی عنوان کرد: علامه برای کارآمدی حوزه علمیه راه‌های جدیدی ارائه کردند به گونه‌ای که به برکت همین راه‌ها امروز ده‌ها پژوهشکده تأسیس و صدها پژوهشگر تربیت شدند، در مهندسی فرهنگی کاری کرد که دشمنان در اندیشکده های خود اعتراف کردند که آیت الله مصباح برای گام دوم انقلاب نیز نیرو تربیت کرده است راه اندازی طرح ولایت همین مهم را تصدیق می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم به روح عبودیت و اخلاص علامه اشاره و تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی با آن خلوص و صفای باطنی که داشت روح اخلاص را در این سیستم دمید. درس‌های خودسازی ایشان یک تحول بنیادی در انسان ایجاد می‌کرد. هر کسی که خود را با این سیستم منطبق کند وجودش مملو از عشق به خدا می‌شود، دوستان و دشمنان همواره اذعان دارند که هر آنچه را که ایشان می‌اندیشد و فکر می‌کند با بیان رسا و خالی از شبهات همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha