پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام جوانمرد زاده

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان خوزستان گفت: اگر محور ما در پژوهش ها و تحقیقات مسئله باشد نه تکرار مکررات یا تورم موضوعات قطعا شاهد پیشرفت خواهیم بود. 

حجت الاسلام والمسلمین جوانمرد زاده مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار طلاب، اساتید و فضلای استان خوزستان ضمن تقدیر از کلیه کسانی که در حوزه پژوهش تلاش کرده و معارف دین مبین اسلام را ترویج می کنند، بیان داشت: اساس پیشرفت در هر جامعه به پژوهش برمی گردد. پژوهش در حقیقت پاسخ به نیازهای یک جامعه علمی است و وقتی ما صحبت از پژوهش می کنیم در واقع صحبت از شناسایی موضوعاتی می کنیم که در جامعه پاسخی نیافته اند.

وی افزود: اگر محور ما در پژوهش ها و تحقیقات مسئله باشد نه تکرار مکررات یا تورم موضوعات قطعا شاهد پیشرفت خواهیم بود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان ابراز داشت: الحمدلله آنچه ما از آثار بزرگان استان و شاگردان این بزرگواران مشاهده کردیم، آثار بسیارخوب و برجسته ای بوده اند ولی به نظر می رسد که بیشتر تحقیقات و پژوهش ها حول مباحث حوزوی مانند فقه، اصول، کلام و غیره صورت گرفته و درحوزه مباحث جامعه شناسی، تفسیر قرآن، روانشناسی اسلامی، تربیت کودک و نوجوان، حقوق اسلامی، علوم سیاسی، اقتصاد اسلامی و فقه حکومتی و مباحث احکام ثانویه کارهای چندانی صورت نگرفته که نیاز است محققین و پژوهشگران ما در این عرصه ها نیز تحقیق و پژوهش کرده و به نگارش آثار بپردازند.

وی گفت: مثلا در مبحث قانون مدنی که برخواسته از فقه شیعه و حاصل تلاش های بسیار زیاد مرحوم مدرس و علمای آن دوره است با توجه به اینکه حقوق مدنی ما بعد از انقلاب به چالش هایی کشیده شد و امام خمینی(ره) ماده واحده هایی در بحث سرپرستی فرزندان شهداء، حضانت کودک و غیره به آن اضافه کردند، عرصه کار پژوهشی بسیار باز است و طلاب و اساتید ما می توانند در ابعاد مختلف آن کار پژوهشی صورت دهند.

حجت الاسلام والمسلمین جوانمرد زاده ادامه داد: همچنین احساس می شود که تلاش های بزرگان در نگارش آثار تلاش های فردی بوده که باید تلاش کنیم، این تلاش های فردی را به سمت راه اندازی موسسات پژوهشی یا پژوهشکده ها سوق دهیم تا از رهگذر این موسسات تحقیقات منسجم تری را شاهد باشیم.

وی عنوان داشت: برگزاری این نمایشگاه گام بسیار خوبی بوده، ولی این گام باید توسعه داده شود. بنده پیشنهاد می کنم که بزرگوارانی که تاثیرگذارهستند بعد از پایان نمایشگاه بازخوردهای آن را مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم گام اول ارائه آثار علمی را به گام دوم، سوم و چهارم هرچه بهتر برسانیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha