یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تبریز

حوزه/ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشورگفت: ستاد اقامه نماز با حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام‌های حکیمانه ایشان، ۲۹ اجلاس برگزار کرده است و روز شنبه سی‌امین اجلاس سراسری نماز با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی رئیس جمهور در زنجان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور امروز در نشست خبری با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری سی‌امین اجلاس در استان زنجان انجام مطالعات و آسیب شناسی در حوزه نماز نسل نو است، گفت: این مهم بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه متمرکز شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد اقامه نماز یک سند تحول ۲۰ ساله تنظیم کرده و رسالت هر استان در برنامه پنج ساله تدوین شده که در اجلاسیه نماز رونمایی خواهد شد ادامه داد: برای شکل گرفتن این برنامه‌ها از آبان‌ماه سال‌جاری ۱۳ دستگاه، کمیسیون‌های ملی و استانی تشکیل داده‌اند و در این کمیسیون‌ها مطالعات لازم از وضع اقامه نماز در حوزه استحفاظی آن‌ها مرتبط با نسل نو چگونه است و با چه چالش‌هایی مواجه هستند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: در ۲۹ اجلاس گذشته توانسته‌ایم اسباب اقامه نماز را در نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها با کمک خود دستگاه‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: ستاد اقامه نماز یک دستگاه سیاست‌گذار ناظر، هدایت‌گر و ارزیاب است؛ متناسب با این رسالت، امسال هم ارزیابی را انجام داده‌ایم و نتایج رسماً اعلام خواهد شد. در سال ۸۲ مقام معظم رهبری رسالت ارزیابی را بر عهده دو گروه داور و ارزیاب قرار دادند و این دو گروه، ارزیابی را به صورت دقیق هر سال انجام می‌دهند.

زرهانی ادامه داد: دستگاه‌هایی که در سطح کشوری از منابع ملی استفاده می‌کنند و رسالتی در آموزش، فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت نسل نو بر عهده دارند مشکلات آنها را در حوزه نماز شناسایی کنیم تا بر اساس آن، طرح و برنامه‌ای در افق پنج‌ساله ارائه شود.

وی افزود: ستاد اقامه نماز با حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام‌های حکیمانه ایشان، ۲۹ اجلاس برگزار کرده است و روز شنبه سی‌امین اجلاس سراسری نماز با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی رئیس جمهور در زنجان برگزار خواهد شد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: ستاد اقامه نماز ۳۳ سال پیش در ذیل رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرد. هدف تشکیل این ستاد، ترویج فرهنگ و معارف نماز و برانگیختن آحاد جامعه برای اقامه این فریضه الهی است بود و متناسب با این رسالت یک نگاه آسیب‌شناسانه به اقامه نماز انجام داده شده که این نگاه مستمر، علمی و در حال تکمیل و نو شدن است

وی افزود: براساس مطالبات، ۲۷۰۰ نمازخانه در راه‌های مواصلاتی کشور ایجاد شده است، تاکید کرد: نهضت نمازخانه‌سازی و مسجد سازی در راه‌های کشور ادامه دارد.

زرهانی ادامه داد: ۴۰۰ جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان و عموم مردم در باب فلسفه نماز، آثار و آداب نماز منتشر شده است که آخرین دستاورد ما در این حوزه دو کتاب ۱۴ جلدی (۱۴ جلد کتاب نماز در سیره معصومین و ۱۴ جلد کتاب برای کودکان بر اساس معارف اهل بیت) است که در فضای نمایشگاهی در اجلاس سی‌ام در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد مساجد کشور پاسخگوی نیاز جمعیت ۹۰ میلیونی کشور نیست، گفت: مشارکت نیکوکاران و مسئولان حوزه شهرسازی با طرح آمایش سرزمینی می‌تواند به مدیریت این بخش کمک کند از سوی دیگر بخش مهمی از مساجد در بافت‌های قدیم شهر واقع شده اما شهرک اقماری فاقد مسجد است و باید توجه بیشتری به این کمبود صورت گیرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور افزود: یک سوم مساجد، نیمه فعال یا غیر فعال است و شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را برای ساماندهی مساجد تنظیم می‌کند و ستاد اقامه نماز در این خصوص نقشی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha