چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای شورای گزینش نهادهای اجرای قم با آیت الله اعرافی

مدیر حوزه های علمیه کشور در دیدار مدیران هسته های گزینش با تأکید بر این که سلامت اداری بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر دستگاه قضا و نظام اداری سالم باشد بسیاری از مشکلات کاهش پیدا می کند؛ سلامت اداری حق خدا، نظام و مردم است و باید آن را مهم بشمارید و بدانید منابع انسانی یک پایه مهم سلامت اداری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه, آیت الله اعرافی امروز در دیدار جمعی از مدیران هسته های گزینش دستگاه های اجرایی قم که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد در سخنانی ضمن بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به تبیین شاخصه های عمل صالح پرداخت و گفت: قرآن کریم به ایمان و عمل صالح توجه ویژه ای دارد؛ پایه شخصیت انسان فکر و اندیشه و معرفت است و بر اساس آنها رفتار می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باطن و ظاهر انسان در یک تأثیر و تأثر متقابل هستند و هر کدام روی دیگری تأثیر می گذارد، رفتارها و کردارها آرام آرام بر شخصیت ما تأثیر می‌گذارد؛ عمل خوب، روح و روان انسان را نورانی می کند و گناهان بازتاب منفی روی روح می گذارد؛ روح که تخریب شد باعث می شود عمل های بدتری از انسان سر بزند لذا باید انسان از درون خود یک مراقبت و یک نظام کنترلی و پایش داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه عمل خوب سازنده جامعه است، خاطرنشان کرد: عمل چه خوب و چه بد نقش مهمی در باطن و درون انسان دارد و از طرفی نیز عمل صالح باید شرایطی داشته باشد که بتواند تأثیرات مثبتی روی روح انسان بگذارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت نیت و قصد افعال و اعمال برای کسب پاداش الهی، گفت: عمل صالح باید با یک معرفت و بینش الهی و به تعبیری نیت خوب انجام شود. می توان به گونه ای نیت کرد که در کار اداری رویکرد عبادی نیز داشت به این صورت که همه کارها و فعالیت های روزانه در محل کار به قصد قربت و برای خدای متعال انجام شود و تنها در قبال دریافت پول و مزد نباشد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه می توان کارهای عادی و روزانه را با نیت الهی تبدیل به عبادت کرد، ابراز داشت: عمل صالح لازم است که دارای طرح، نقشه و فکر باشد و از سوی دیگر نیز بدون عجب، کبر و غرور انجام شود چرا که انسان به گونه ای است که معمولا کارهای خوب خود را بزرگ می بیند و کارهای بد را یا اصلا نمی بیند یا اینکه آن را کوچک می شمارد، اما اگر زاویه دید خود را تغییر داد می تواند گناهان و بدی های خود را بزرگ دیده و کارهای خوب خود را کوچک شمارد.

سلامت اداری یک حق عمومی است

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت کار گزینش و لزوم دقت در انجام آن، گفت: در امر گزینش شما بین دو حق و دو محضور قرار دارید، یکی حق افراد که بسیار مهم و حق الناس است و از طرف دیگر با حق عمومی روبرو هستید چرا که جامعه انتظار یک نظام اداری سالم را دارد و از همه این ها مهم تر تکلیف الهی هم مهم است و هنر شما این است که همه این مجموع حقوق را ببینید؛ کار شما اعمال این قواعد طبق قانون است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر این که سلامت اداری بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر دستگاه قضا و نظام اداری سالم باشد بسیاری از مشکلات کاهش پیدا می کند؛ سلامت اداری حق خدا، نظام و مردم است و باید آن را مهم بشمارید و بدانید منابع انسانی یک پایه مهم سلامت اداری است.

امام جمعه قم به لزوم تکریم افراد اشاره و خاطرنشان کرد: آنجایی که در گزینش ها " نه" می گویید سعی کنید که حداقل آسیب به شخصیت افراد وارد شود، چرا که چاره ای در این تزاحم حقوق نیست و حقوق عمومی ترجیح دارد، لذا باید توجه شود که با ظرافت و دقت در عمل کرامت افراد حفظ شود و با آداب اسلامی و اخلاق خوب به فرد فهماند که برای او ارزش قائل هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مشاغل حساس و مهم که بحث گزینش در آنها بسیار مهم تر است، تأکید کرد: در این مشاغل مهم و حساس گزینش و حراست نقش بیشتری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در پایان با بیان اهمیت تزکیه نفس، خاطرنشان کرد: از لحاظ اخلاق و تهذیب نفس باید روزانه و هفتگی برای خودمان وقت بگذاریم و این امر برای همه کسانی که جایگاه ها و مسئولیت های مهم تری دارند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در ابتدای این دیدار جمعی از مدیران هسته های گزینش به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha