یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی بین المللی از موسوعه‌ی «التفسیر الأثری الجامع»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «التفسیر الأثری الجامع» قُرص و محکم سخن شیعه را بیان کرده و با صلابت کامل کلام اهل‌بیت(ع) و اندیشه شیعیان که همان کلام و مبانی اسلامی آل‌محمد(ع) نگارش و بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله رضا استادی در مراسم رونمایی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» که به مناسبت هفدهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدهادی معرفت(ره) امروز ۲۷ دی‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، با تمجید از برپایی این مراسم و تجلیل از آیت الله معرفت، گفت: بنده در قم و مشهد و نجف خدمت ایشان رسیدم و در همه این مناطق شاگردان و آثار علمی داشتند لذا نباید چنین شخصیت‌هایی فراموش شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اینکه گفته شده است روایات تفسیری اهل سنت زیاد و روایات اهل بیت(ع) کم است مقصر آنان (اهل سنت) هستند زیرا با وجود علی(ع) دلیلی برای سخن راندن آنان نبوده است و باید ساکت می‌شدند ولی وقتی دیگران خود را جلو انداختند حضرت امیر(ع) چه بگویند؟ به عقیده بنده تفسیر کل قرآن با روایات ممکن نیست، زیرا ما بیش از ۶ هزار آیه داریم در حالی که همه روایات اهل بیت(ع) بیش از ۵ هزار روایت نیست و این همه تقصیر خود آنان (اهل سنت) است زیرا شخصیت‌تراشی در گذشته رواج زیادی داشته است؛ از نگاه آنان مردم فقیه و مفسر لازم داشتند ولی نباید حضرت امیر(ع) و ائمه(ع) این کار را بکنند لذا عمر و زید و بکر و اصحاب دیگر باید باشند؛ از این رو شخصیت درست کردند تا اهل بیت(ع) را منزوی کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌ و خدمت «التفسیر الأثری الجامع» آن است که روایات را دسته‌بندی کرده است و این کار قبلا انجام نشده بود و روایات تفسیری شیعه و سنی در هم بیان شده بود؛ در این کتاب تقریبا ۱۳ یا ۱۴ دسته روایت با بیان خوبی مطرح شده است و گزنده هم نیست؛ از این اقسام دو دسته برای تفسیر خوب است و بقیه مردود است، آن چیزی که به درد می‌خورد آن است که سند داشته باشد و سند خوبی هم داشته باشد یا روایات با قرآن مطابقت کند زیرا کسانی چون شیخ طوسی و طبری گفته‌اند که قرآن، خودش قابل فهم است و روایت نوعی مؤید است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: این روایات در «التفسیر الأثری الجامع» به نحو زیرکانه دسته‌بندی شده است از جمله اینکه آقای رستم‌نژاد(نویسنده اصلی اثر بعد از وفات مرحوم معرفت) نگفته است که روایات مرسله را قبول نداریم ولی در مواردی مرسلات را به خاطر ارسال آن رد کرده است.

«التفسیر الأثری الجامع» قُرص و محکم سخن شیعه را بیان کرده است

آیت الله استادی با بیان اینکه قرآن، محکم و متشابه دارد و سخنان اهل بیت(ع) هم اینگونه است، اظهار کرد: در این کتاب محکمات به خوبی بیان شده است ضمن اینکه روایات مخالف عقل و قرآن و ... را با زبانی نرم و لطیف زیرسؤال برده است.

وی با بیان اینکه روایات تفسیری چند دسته هستند، تصریح کرد: قسم اول روایات منسوب به پیامبر(ص) و ائمه(ع) که مرسل هستند و البته بسیاری از مسندها هم مرسل هستند؛ قسم دیگر، روایات ساختگی است که به فراوانی در اهل سنت وجود دارد ولی در شیعه کمتر است.

روایات مخالف عقل و عصمت

آیت الله استادی با تاکید بر دسته‌بندی روایات، افزود: قسم سوم هم یکسری روایات مخالف قرآن، عقل و سنت قطعی است لذا در این کتاب به همین دلایل رد شده‌اند همچنین برخی روایات معارض با سایر روایات است یا برخی هم مخالف شان و جایگاه انبیاء و عصمت ایشان است و در مواردی نویسنده با تندی با برخی مفسران مانند فخررازی مواجه شده است زیرا او آیه اکمال و ابلاغ را در شان ابوبکر دانسته است. در این تفسیر آمده است که هیچ انسان با سواد و با ایمانی چنین سخنی نمی‌گوید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خدمت بزرگی در این اثر صورت گرفته است چون روایات تعیین تکلیف شده‌اند، افزود: درباره بسیاری از اقوال باید بحث شود که آیا اساسا منسوب به پیامبر(ص) یا ائمه(ع) هست یا خیر؟ و آیا اصلا می‌توان پذیرفت زیرا ممکن است از مفسری چون ابن عباس و ... باشد.

آیت الله استادی افزود: این اثر(التفسیر الأثری الجامع) قرص و محکم سخن شیعه را بیان کرده است و در عین حال هم تلاش بر رویکرد تقریبی داشته است و گزنده و تند هم نیست. مثلا در تفسیر آیه «بلغ ما انزل الیک» به خوبی تفسیر آیه را بیان و ثابت کرده است که نمی‌تواند این آیه برای غیر غدیر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: آقای رستم‌نژاد در پاره‌ای از موضوعات هم بیان کرده که فخررازی در مواردی خیانت کرده است. ایشان در آیات مباهله و بحث عصمت ائمه(ع) بر آن پافشاری کرده است؛ مثلا در جایی گفته شده است که یکی از افراد مباهله، ابوبکر بوده است در حالی که خود ابوبکر هم این را قبول ندارد و این کتاب با قاطعیت وجود ابوبکر در مباهله را نفی کرده است.

«التفسیر الأثری الجامع» قُرص و محکم سخن شیعه را بیان کرده است

آیت الله استادی با بیان اینکه البته سؤالاتی هم برای بنده در باره این اثر مطرح است، اضافه کرد: خوب است لجنه‌ای در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور مؤلفان و استادان تشکیل شود و به این سؤالات پاسخ داده شود زیرا برخی که نظر منفی دارند دنبال حواشی خواهند رفت، پس باید از این نوع مسائل پیشگیری کنیم. محکمات در این کتاب آنقدر زیاد است که اگر مواردی متشابه هم داشته باشد قابل ارجاع به محکمات است.

شاگردپروری آیت الله معرفت

وی افزود: یکی از بهترین کارهای مرحوم آیت الله معرفت و مؤسسه تمهید، پرورش افراد صاحب‌نظر و آشنا به تفسیر است؛ امروز ما شاگردانی از ایشان داریم که می‌توانند به مصر و الازهر بروند و مناظره بکنند و این دستاورد کمی نیست و رهبر معظم انقلاب هم به این نوع کارها عنایت ویژه دارند. ما در گذشته حوزه چنین مواردی را نداشتیم و نه مؤلف و نه مدرس و نه چنین شاگردانی داشتیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha