شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدارس مسجدمحور

حوزه/ مدیرعامل بنیاد هدایت در یادداشتی به نقد مصوبه مدرسه مسجد محور پرداخت و برداشتن الزام حوزوی بودن مؤسسان این مدرسه و الزام به برگزاری کلاس‌ها خارج از شبستان، را از قیود بد این مصوبه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت طی یادداشتی که در کانال شخصی خود در پیام‌رسان ایتا منتشر کرد به نقد و بررسی مصوبه اخیر مجلس در مورد مسجدمدرسه، پرداخت و نوشت: «مسجدمدرسه»، یک سبک متفاوت و متمایز با آموزش و پرورش بود اما معمولا انگار ما حتی از کسانی که نظامات بروکراتیک را خلق کردند، به بروکراسی پایبندتریم! و تلاش می‌کنیم همه نظامات را در یک قالب بریزیم تا، بیشتر شبیه نظامات مدرن و دیوان‌سالار شوند!

وی به این بهانه اشاره‌ و نقدی هم به تغییر ساختار آموزشی حوزه علمیه داشت و افزود: همان بلایی که بر سر حوزه‌های علمیه آوردیم! می‌خواستند حوزهٔ علمیه به عنوان یک نظام آموزشی به رسمیت شناخته شود، با راهبری و اهرم فشار اشتباهِ نظام دیوان‌سالار و بروکراتیک آموزشی کشور، حوزه‌های علمیه را هم با نظامات مشهور به ویکتوریایی و اسکولاستیک تطبیق دادند و شد آنچه نباید می‌شد!

مدیرعامل بنیاد هدایت در تحلیل علت ورود مجلس به این موضوع نوشت: حالا در «مسجدمدرسهٔ مصوبِ مجلس و آموزش و پرورش»، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که یا خواستند این جریان را عقیم کنند یا اگر سوء تدبیری نبوده در هر حال به خاطر سبک نگاه و مدیریت، این «تطبیق اجباری و همسان‌سازیِ غلط» رقم خورده! با این تطبیق و همسان‌سازی، دغدغهٔ اولیه و ایدهٔ مرکزیی که «دلسوزانِ نسل آینده‌ساز کشور» را به تأسیس این مدارس هدایت کرده بود، از خاصیت افتاده و از دست رفت.

حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: مگر مساجد مختلف در قم تا مشهد و تهران، قصد تأسیس مدرسه غیرانتفاعی داشتند؟! اتفاقا می‌خواستند چیزی غیر از ساختار معیوب و با اشکالات بنیادی فعلی را شکل دهند. اما نقد اصلی به این مصوبه چیست؟ در واقع با این مصوبه، تمام ویژگیهای اصلی و متمایز مسجدمدرسه را تغییر داده‌اند!

وی در نقد بخش‌های مختلف این مصوبه، نوشت: در واقع هویت مسجدمدرسه را به مدرسهٔ غیرانتفاعی وابسته مسجد و ساختار مؤسسین و مدیران را از الزامِ به حوزوی بودن، به امکان تأسیس با درخواست هیئت امناء و با مدیریت هر شخصی تغییر دادند. از همه بدتر اینکه الزام کرده‌اند مدرسه و کلاس‌های درس نباید در صحن اصلی مسجد باشد، در حالی که بسیاری از کارکردها، خواص، برکت و نورانیت این طرح، به خاطر حضور دانش‌آموزان در صحن مسجد بود.

مدیرعامل بنیاد هدایت در پایان این یادداشت خود نوشته است: متأسفانه، مناسباتی که به خاطر تنفس و تعلم در مسجد و ترکیب تحصیل و زندگی و رشد توأم علمی و اخلاقی در این دانش‌آموزان شکل می‌گرفت با این مصوبه از دست می‌رود. به لطف خدا در این زمینه، باز هم می‌نویسم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha