چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
دیدار

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمنان اسلام و انقلاب تلاش می کنند تا مردم به ویژه جوانان دلبستگی به کشورشان و فرهنگ ملی و دینی نداشته باشند؛ آنها تلاش می کنند فرهنگ دینی و ملی بی ارزش تلقی شده و فرهنگ غربی با ارزش جلوه کند تا فرار مغزها اتفاق افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، رئیس و جمعی از مسئولین موسسه آموزش عالی شهاب دانش قم با حضور در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت الله رجبی دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله رجبی در این دیدار اظهار کرد: در هر مجموعه ای نیروی انسانی حرف اول را می زند لذا اگر نیروی انسانی مطلوب تربیت شود به سود مردم و نظام است و موجب پیشرفت همه جانبه و تامین نیازهای اساسی جامعه است.

وی افزود: کار حوزه و دانشگاه در یک نگاه کلان تربیت نیروست، دانشگاه اگر بخواهد نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و این مردم وفادار، فداکار و بصیر تربیت کند باید به ابعاد مختلف آن که یکی از آن ابعاد بعد علمی آنان است توجه جدی کند و این کار نیز در سایه نظم و انضباط دقیق و اساتید عالم، دلبسته به فرهنگ دینی و ملی و نظام اسلامی خواهد بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توجه به بُعد معنوی و معرفتی نیروها را نیز مهم دانست و خاطرنشان کرد: در کنار توجه به بُعد علمی دانشجویان، بُعد اخلاقی و تربیتی آنان نیز مهم است چرا که اگر به بُعد معنوی و اخلاقی توجه نشود دانش آموختگان دانشگاه صرفاً برای مادیات، دنیاگرایی و منافع شخصی تلاش خواهند کرد و این سبب ضرر برای جامعه و خود آنان می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: در کنار توجه به بُعد علمی و اخلاقی نیروها بُعد بصیرتی و آگاهی اجتماعی و سیاسی آنان نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است، چرا که اگر در فردی بصیرت و آگاهی نباشد گاهی اوقات با قصد قربت و با هدف خدمت به مردم و نظام اسلامی، ابزار دست دشمن می شود؛ در فتنه اخیر نیز مشخص شد که برخی کارها با اخلاق سازگار نبود و برخی کارها نیز به خاطر بی بصیرتی و ناآگاهی انجام شد.

آیت الله رجبی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی که گریبانگیر انسان می‌شود ناشی از عدم تفکر است، مشکلاتی نظیر اختلافات خانوادگی، طلاق، اعتیاد و ... همگی معلول عدم تفکر و اندیشیدن است لذا سعی شود که دانشجویان را متفکر بار بیاوریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دلبستگی به کشور و مردم را مهم توصیف کرد و ابراز داشت: باید نیروهایی تربیت کنیم که دلبسته کشورشان باشند نه اینکه با اندک ناملایماتی به جای دیگر بروند. اینکه می بینیم خیلی از نخبگان تراز اول با وجود همین مشکلات در کشور ماندند و به مردم و کشور خدمت کردند و کارهای به ظاهر نشدنی را محقق ساختند گواه این است که ارتقای معرفتی دانشجویان و اساتید هم جلوی فرار مغزها را می گیرد و هم پیشرفت های معجزه آسایی را در کشور رقم می زند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: دلبستگی به نظام اسلامی و مردم به ویژه محرومان بسیار مهم است، چرا که دانشجویان و اساتید وامدار همین مردم هستند؛ تقویت عاطفه و دلبستگی به مردم برای خود دانشجویان هم سودمند است زیرا با ضعف این وابستگی، دانشجو در گردونه علمی بی عاطفه شده و بدون عاطفه نیز زندگی او خشک و بی روح می شود.

آیت الله رجبی گفت: دشمنان اسلام و انقلاب تلاش می کنند تا مردم به ویژه جوانان دلبستگی به کشورشان و فرهنگ دینی و ملی نداشته باشند؛ آنها تلاش می کنند فرهنگ ملی و دینی نیروها بی ارزش تلقی شده و فرهنگ غربی با ارزش جلوه کند تا فرار مغزها اتفاق افتد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی، مسئول جذب هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هم در ادامه این دیدار گفت: در مراکز علمی حوزه و دانشگاه، اثرگذارترین افراد اساتید می باشند؛ در جذب اعضای هیئت علمی بُعد علمیت فرد مفروض است اما باید در کنار توجه به این بُعد علمی از مباحث معنوی، اخلاقی، تربیتی و حتی بصیرتی اساتید نیز غافل نشد.

وی افزود: باید دقت شود که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها اگر ابعاد فرهنگی و دینی دانشجویان را تقویت نمی کنند لااقل تضعیف هم نکنند، چرا که مشاهده می شود در برخی دانشگاه ها برخی جوان ها با تدین وارد می شوند ولی با تردید و تزلزل خارج می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی گفت: در جریان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها باید بسیار دقت شود که جوانان و دانشجویان را قرار است دست چه کسی بسپاریم و در این عرصه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می تواند همکاری خوبی با موسسه آموزش عالی شهاب دانش داشته باشد.

در ابتدای این دیدار که حجج اسلام والمسلمین ابوطالبی، اسدی و بهمنی نیز حضور داشتند، دکتر حسن طاهری رئیس موسسه آموزش عالی شهاب دانش و سایر مسئولین این مرکز به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha