سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
محمد سعیدی آریا

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که حرکات و رفتارهای مومن لطیف، ملایم و مهربان است، گفت: خداوند متعال به دل انسان مومن عزت و آرامش می دهد و بزرگی و ابهت او را در دل های عالمیان قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین بحث ایمان و امید، به شرایط انسان مومن و صفات جامعه ایمانی از نگاه اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند؛ «تَجِدُ المؤمنَ مُجْتهِدا فیما یُطیقُ ، مُتَلَهِّفا علی ما لا یُطیقُ» مؤمن را در انجام کارهایی که در توان اوست، کوشا و پرتلاش می یابی و بر انجام آنچه از توانش بیرون است، اندوهناک می بینی.

وی با بیان این که افسوس توام با تلاش، مومن بر آن چیزی که در توانش نیست، او را در مسیر کسب توفیق انجام عمل قرار می دهد، اظهار داشت: امام محمد باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند؛ «:إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أعطی المؤمنَ ثلاثَ خِصالٍ: العِزَّ فی الدُّنیا و الدِّینِ ، و الفَلْجَ فی الآخِرَةِ ، و المَهابةَ فی صُدورِ العالَمینَ»؛ خداوند عزّ و جلّ سه خصلت عزّت در دنیا و دین، رستگاری در آخرت، و ابّهت در دلهای جهانیان را به مؤمن بخشیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا با تأکید بر این که بددهنی و خساست انسان را پست می‌سازد و رابطه دو برادر را مثل دو غریبه می کند، اظهار داشت: سخاوت و گشاده دستی می تواند رابطه دو غریبه را از دو برادر نسبت به یکدیگر نزدیکتر کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که اگر برنامه ریزی انسان در دنیا، بر اساس امور اخروی باشد، قطعا در آخرت رستگار خواهد شد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال به دل انسان مومن عزت و آرامش می دهد و بزرگی و ابهتی او را در دل های عالمیان قرار می دهد.

وی در ادامه تبیین صفات مومن به روایت نبوی اشاره و با بیان این که حرکات و رفتارهای مومن لطیف، ملایم و مهربان است، یادآور شد: از صفات انسان های مومن این که وقتی انسان او را می بیند دلش شاد و شیرین می شود؛ انسان مومن از هر چیز عالی‌ترین آن را می جوید؛ مومنین در احسان و نیکوکاری بهترین را هدیه می‌دهد؛ چرا که خداوند متعال با بندگانش همانطور رفتار می کند که بندگان با همدیگر رفتار می کنند؛ سخاوتمند و اهل بخشش باشیم تا مورد سخاوت و بخشش خدا قرار گیریم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که مومن در مسائل اخلاقی از خوبی‌ها والاترین‌شان را رعایت می کند، اظهار داشت: مومن بر دشمنش ستم نمی کند و هیچگاه از عدالت خارج نمی شود؛ یکی دیگر از ویژگی های مومن در بیان رسول الله صلی الله علیه و آله این که مومن به خاطر کسی که دوستش دارد مرتکب گناه نمی شود.

وی در تبیین ویژگی «قلیلُ المؤونةِ، کثیر المَعونةِ» با تأکید بر این که انسان مومن کم خرج و زحمت است و بسیار کمک کار و یاری رسان است، تصریح کرد: انسان مومن کارش را به خوبی انجام می دهد، به طوری که گویی آن را می بیند؛ چرا که به یقین باور دارد خدا همواره شاهد و ناظر تمام اعمال نهان و آشکارش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا با بیان این که چشمان مومن فروهشته و افتاده و دیده اش دریده نیست، اظهار داشت: نه تنها حرمت نگاه به نامحرم را رعایت و برای ناموس دیگران احترام قائل است؛ بلکه با آرامش و متانت به دیگران نگاه می‌کند.

وی دست بخشنده داشتن را از صفات ایمانی دانست با اشاره به این که انسان مومن دست رد به سینه سائل نمی‌زند، تصریح کرد: کلام مومن از همه جهت وزین و سنجیده بوده، زبان در کام می کشد؛ سخن درست را در مکان درست بر زبان جاری می‌سازد و اثر مثبتی بر دیگران به جای می‌گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha