جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
نشست

حوزه/ رئیس همایش چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی گفت: ما در این همایش در صدد تصویر روشن از الگوی زن نه شرقی و نه غربی و پاسخ به چالش‌هایی هستیم که در این عرصه با آن مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود احمدی میانجی در نشست خبری "همایش چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی" که در سالن جلسات موسسه آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی برگزار شد، عنوان کرد: جامعه المصطفی به تدبیر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ از ادغام دو مجموعه «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» تشکیل شد.

وی ادامه داد: جامعه المصطفی العالمیه در خارج از کشور در بیش از ۷۰ کشور و در ایران در مشهد، اصفهان، تهران، تبریز، آشتیان و گرگان شعبه دارد.

رئیس موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی با اشاره به اینکه مدارک جامعه المصطفی توسط وزارت علوم صادر می‌شود، بیان کرد: جامعه المصطفی الگوی کم نظیری است که هم رشته های دانشگاهی و هم حوزوی را دارد.

وی با بیان اینکه موسسه آموزش های کوتاه مدت متکفل مأموریت ها و اهدافی که است که در برنامه بلند مدت جامعه المصطفی العالمیه محقق نمی‌شود، گفت: مرکز آموزش های کوتاه مدت، مرکزی فرا دینی و فرا مذهبی است و افراد از ادیان و مذاهب مختلف می‌توانند در آن حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی اضافه کرد: این مرکز محدودیتی ندارد و هر آموزشی را می‌تواند برگزار کند و در آموزش ها هم به صورت محتوا محور و هم مخاطب محور است همچنین در این مرکز به زبان مخاطبین آموزش ها برگزار می‌شود.

وی در رابطه با همایش چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی عنوان کرد: موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی مفتخر است که در راستای نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی را در سال ۱۴۰۳ برگزار نماید.

رئیس این همایش گفت: در این همایش در صدد آن هستیم که بخشی از نگاه متعالی و مترقی انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی است با کمک محققان و پژوهشگران به جهان تشنه حقیقت معرفی و عرضه نماییم.

وی ادامه داد: در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب معتقدم هستیم که امروز و با گذشت سالیانی از انقلاب اسلامی همچنان کشمکشی جدی و اساسی بین الگوی زن مسلمان با الگوی مادی غربی در جریان است، غربی گ‌ها همواره سعی می‌کنند که نگاه و عملکرد غلط خود را در دنیا رایج کنند و در این مسیر هوچی‌گری های تبلیغاتی و رسانه ای را همواره در دستور کار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی افزود: بنابر راهبرد ترسیمی از سوی رهبر معظم انقلاب، تثبیت و نهادینه سازی الگوی زن مسلمان با تمسک به الگوهای برجسته دینی الگوی فاطمی، زینبی، مریمی و آسیه‌ای و غلبه بر فرهنگ منحط غربی از اهداف راهبردی این همایش بین المللی است.

وی با بیان اینکه در لبیک به راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم در مسیر این حرکت، ذهن‌ها را از حرف‌های کلیشه ای فرآورده غربی خالی کنیم، گفت: ما بر این باوریم که زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه بی‌نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالباً غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و انرژی جنسی برای مردان در خدمت سرمایه‌داری جدید است معرفی می‌شد.

رئیس موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی با اشاره به اینکه ما معتقدیم زن در انقلاب اسلامی ایران الگوی سوم یعنی زن نه شرقی و نه غربی است، اضافه کرد: زن مسلمان ایرانی ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز زندگی و اجتماع بود. می‌توان خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز کنشگر و نقش آفرین بود و فتوحاتی بزرگ به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: در الگوی زن مسلمان که بر اساس معرفت شناسی الهی شکل گرفته زن نقاط قوت زنانه‌ خود را با ایمان و عفت همراه می کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش آفرینی منحصر به فردی می‌شود و این گونه ارزش و تشخص زن معنا می‌یابد. ما در این همایش در صدد تصویر روشن از الگوی زن نه شرقی و نه غربی و پاسخ به چالش‌هایی هستیم که در این عرصه با آن روبه‌رو هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی بیان کرد: از همه اندیشمندان و پژوهشگران دعوت می‌نماید ما را در رسیدن به این مهم یاری نمایند.

همایش الگوی فاطمی به دنبال پاسخ به چالش‌های حوزه زنان است

الگو گیری از حضرت زهرا (س) راه حل برون رفت از چالش‌های حوزه زنان

نسرین میانجی، جانشین دبیر علمی این همایش‌ عنوان کرد: موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی، متشکل از هفت گروه علمی است که با توجه به اقتضائات موسسه، این گروه‌ها، از جهت ماهیت و وظایف، با گروه‌های علمی، سایر مراکز متفاوت هستند. گروه‌های علمی در موسسه، منطقه‌ای و زبانی بوده و هر گروهی با توجه به تخصص اعضای آن، متکفل یکی از حوزه‌های دانشی نیز هست.

وی ادامه داد: گروه‌های علمی موسسه شامل گروه مطالعات اسلامی منطقه آمریکا، اروپا و آفریقای غیر عربی، گروه مطالعات اسلامی شبه قاره، گروه مطالعات اسلامی عراق، شامات و آفریقای عربی، گروه مطالعات اسلامی روسیه و بالکان، گروه مطالعات اسلامی شرق دور، گروه مطالعات اسلامی افغانستان و تاجیکستان و گروه مطالعات اسلامی منطقه کشورهای ترک زبان است.

میانجی بیان کرد: هر گروه علمی با توجه به مناطق و زبان‌های تحت پوشش خود دارای کمیته‌های تخصصی است و اعضای هر گروه، به استثنای مدیر که ایرانی است، همگی از فضلای نیتیو همان منطقه هستند.

وی افزود: گروه‌های علمی در موسسه، علاوه بر برگزاری دوره‌های حضوری، آنلاین و آفلاین در حوزه‌های مختلف دانشی، پژوهشی، فرهنگی و تمدنی، متکفل جهانی‌سازی یکی از شش گفتمان نبوی، علوی مباحث (مربوط به غدیر و حکومت)، فاطمی (مباحث خانواده و زن)، حسینی، رضوی و مهدوی هستند.

جانشین دبیر علمی همایش‌ اضافه کرد: گروه علمی مطالعات اسلامی مناطق ترک زبان و افغانستان و تاجیکستان متکفل جهانی سازی گفتمان فاطمی است. این گروه از سال ۱۳۹۸ در راستای مأموریت خود برنامه ریزی و با شناسایی مراکز همسو، اقدام به برگزاری دوره‌های آنلاین و آفلاین برای مخاطبین بین الملل، به هفت زبان کرده است.

وی با بیان اینکه جهانی سازی گفتمان فاطمی از چهار سال قبل آغاز شده است، بیان کرد: اولین گفتمان، با عنوان اصول حاکم بر زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در قالب دوره‌های آنلاین و آفلاین به هفت زبان، به مدت یک ماه برای ملیت‌های مختلف برگزار گردید.

وی اضافه کرد: پس از بازخورد گیری از دوره‌ها، درخواستی که از مخاطبین کشورهای مختلف بخصوص آمریکا و اروپا دریافت گردید، سال دوم، دوره‌ها با عنوان خانواده در سیره حضرت سلام الله علیها برگزار شد.

جانشین دبیر علمی این همایش‌ اظهار کرد: این گفتمان در سال سوم با عنوان، معنویت در سیره حضرت زهرا برگزار شد. برای تهیه محتوای دوره‌ها، کمیته علمی متشکل از اساتید گروه روانشناسی، تاریخ و حکمت و واحد خواهران موسسه کوتاه مدت تشکیل گردیده و با برگزاری جلسات مداوم اقدام به تهیه جزوه، در خصوص سیره خانوادگی حضرت کردند. دوره‌ها توسط اساتید کمیته علمی که از خواهران فاضله رشته روانشناسی، کلام و رسانه برگزار شد.

وی گفت: سال چهارم کمیته علمی دائمی گفتمان، تصمیم به برگزاری همایش بین المللی حضوری در راستای جهانی سازی گفتمان فاطمی، گرفت که علاوه بر برگزاری دوره‌های آنلاین و آفلاین در ایام فاطمیه، برای مخاطبین بین الملل، همایش حضوری بین المللی نیز برگزار گردد.

میانجی اضافه کرد: در همین راستا، کمیته علمی همایش با توجه به بازخورد دورههای قبلی، عنوان«چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» را انتخاب و طی برگزاری جلسات مداوم محورهای اصلی و فرعی همایش را تعیین کرد.

وی عنوان کرد: چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در چهار حیطه هویت فردی، خانوادگی، معنوی و اجتماعی تنطیم گردید، دو محور «چالش‌های هویت فردی و خانوادگی و الگوی فاطمی» در همایش خرداد ماه سال ۱۴۰۳ و چالش‌های هویت معنوی و اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه اعتقاد داریم با معرفی و الگو گیری از حضرت زهرا (س) بسیاری از چالش به وجود نخواهد آمد یا اگر وجود دارد با تأسی از سیره آن حضرت از بین خواهد رفت محورهایی مشخص شد و از پژوهشگران و مراکز علمی دعوت می‌کنیم برای ارتقای علمی همایش و کمک به برون رفت از این چالش‌ها با استفاده از الگوی فاطمی، ما را یاری فرمائید.

همایش الگوی فاطمی به دنبال پاسخ به چالش‌های حوزه زنان است

حضور ۵۲ درصدی بانوان در همایش الگوی فاطمی

حجت‌الاسلام مجتبی نجفی، دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی هم عنوان کرد: مرکز آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعه المصطفی العالمیه به عنوان یک مرکز تخصصی دوره‌های کوتاه مدت، با رویکرد اسلامی، در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب به دنبال گسترش و ترویج معارف اهلبیت(علیهم السلام) بالاخص تحـقق اهدافی همچون جهانی سازی گفتمان‌های نبوی، فاطمی، علوی، حسینی، رضوی و مهدوی، تهیه و تدوین متون مورد نیاز گروه‌های علمی در بحث این گفتمان‌های ششگانه و تبدیل شدن به مرکزی برای تبادل افکار و تضارب آراء در خصوص جهانی سازی این گفتمان‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهانی سازی گفتمان فاطمی در دنیای امروز، موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی احساس وظیفه نمود تا با برگزاری همایش بین المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی»، با ارائه الگوی فاطمی و تبیین و تحلیل ابعاد مختلف سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) به برون رفت از این چالش‌ها پرداخته و از این طریق به تصمیم‌سازان و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه المصطفی، بالاخص مراکز علمی و فرهنگی دغدغه‌مند بین‌المللی، در ارزیابی دقیق‌تر برنامه‌ها، راهبردها و همچنین اتخاذ راهکارهای مناسب‌تر به جهت برون رفت از این چالش‌ها در جامعه بین الملل یاری رساند.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی گفت: این همایش از مرداد ماه ۱۴۰۰ به صورت غیر رسمی و در قالب نشست‌های علمی و جلسات متعدد و به صورت رسمی از مهرماه ۱۴۰۲ با کسب مجوز از پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) با کد اختصاصی ۴۴۶۰۹-۰۲۲۳۰ آغاز به کار کرد، مورد استقبال نهادهای مختلف قرار گرفت.

وی افزود: موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی مفتخر است که این همایش را با مشارکت بیش از ۳۰ مرکز علمی داخل و خارج کشور بالاخص نمایندگی‌های جامعه المصطفی در خارج از کشور به ۱۰ زبان فارسی، عربی، اردو، ترکی آذری، روسی، اسپانیایی، فرانسه، ترکی استانبولی، آلمانی و انگلیسی برگزار نموده است.

حجت‌الاسلام نجفی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ نفر در این همایش در قالب کمیته‌های چهارگانه کمیته سیاستگذاری، کمیته علمی، کمیته اجرایی و کمیته ارزیابی مقالات، ایفای نقش خواهند کرد که از مهم ترین ثمرات آن، برگزاری نشست‌های علمی در داخل و خارج کشور است که یکی از عوامل ترویج و جهانی سازی گفتمان فاطمی است.

وی اظهار کرد: یکی از نکات مهم و قابل تمایز این همایش نسبت به سایر همایش‌ها آن است که با همکاری مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور در خصوص محورهای همایش سوالاتی مطرح و در قالب مصاحبه در استودیو به صورت کاملا تخصصی اجرا و در بخش تولیدات محتوایی مجازی به صورت آفلاین و در قالب دوره های آموزشی ارائه خواهد شد که متن کامل آن در کتاب ویژه نامه همایش به چاپ خواهد رسید.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی در گزارشی از فعالیت های دبیرخانه همایش گفت: در ابتدا طرح نامه همایش با مطالعات بسیار و جلسات متعدد کمیته علمی تهیه و برای دریافت مجوز به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارسال گردید و در تاریخ ۵ مهرماه از ستاد مرکزی مجوز فعالیت دریافت شد.

وی با بیان اینکه فعالیت دبیرخانه همایش از پنجم مهرماه شروع شد، اضافه کرد: پوستر فراخوان به ده زبان فارسی، عربی، اردو، ترکی آذری، روسی، اسپانیایی، فرانسه، ترکی استانبولی، آلمانی و انگلیسی ترجمه و طراحی شد.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی افزود: طراحی و آماده سازی سامانه همایش در همان ابتدا فعالیت دبیرخانه، دریافت کد اختصاصی همایش در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲، تشکیل کمیته‌های سه‌گانه سیاستگذاری، علمی و اجرایی توسط دبیرخانه همایش، طراحی و آماده سازی تندیس همایش و استفاده از ظرفیت فصای مجازی جهت انتشار و تبلیغ فراخوان همایش در حوزه های تخصصی و زبانی، بالاخص در مراکز خارج کشور بخشی از اقدامات انجام شده است.

حجت‌الاسلام نجفی بیان کرد: تاکنون ۱۲ پیش نشست به زبان های فارسی، عربی، روسی، انگلیسی، فرانسه، اردو، بنگالی و مالایی در موسسه کوتاه مدت و مراکز همکار همایش (مجتمع بنت الهدا، دانشگاه حکیم سبزواری مشهد، مرکز خواهران المصطفی در انتاناناریو ماداگاسکار) برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه شیوه ارزیابی مقالات به صورت تخصصی برگزار گردیده است، گفت: هماهنگی جهت همکاری با همایش، توسط بیش از ۲۰ مرکز علمی داخل و خارج کشور، طراحی ۱۲ سوال علمی جهت ترویج و جهانی سازی گفتمان فاطمی در عرصه بین الملل در قالب مصاحبه با متخصصین و صاحبان کرسی در دیگر کشورهای دنیا و برگزاری بیش از چهل جلسه در قالب کمیته سیاستگزاری، کمیته علمی، کمیته اجرایی و شورای همایش از دیگر اقدامات است.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی ادامه داد: هفت محتوای استودیویی در قالب کلیپ های ۵ الی ۱۰ دقیقه ای تاکنون تولید شده همچنین بیش از ۲۳ هزار پیامک دعوت و ارائه مقاله برای محققین ارسال گردیده است.

وی یادآور شد: کانال اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا به آدرس https://eitaa.com/NotificationCenter تشکیل شد که بیش از ۶۸۰ نفر عضو محقق دارد همچنین برای خارج از ایران از طریق ایمیل اقدام می‌شود. محققین خارج از کشور نیز در بسترهای مجازی غیر ایرانی با شماره ۰۹۳۷۰۳۰۰۴۶۶ می توانند اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه ۹۴ محقق در سامانه همایش ثبت نام کردند، تصریح کرد: ۳۱ نفر از مقطع دکتری و دانشجوی دکتری و سطح چهار و عالی، ۳۵ نفر از مقطع ارشد و دانشجوی ارشد و سطح سه و ۲۸ نفر از مقطع کارشناسی و دانشجوی کارشناسی و سطح یک هستند.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی با بیان اینکه از ۳۵ نفر از ثبت نام کنندگان ۴۶ چکیده و مقاله از کشورهای ایران، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، لبنان، ترکیه، بنگلادش دریافت شده است، عنوان کرد: ۵۵ درصد از شرکت کنندگان از بانوان و ۴۵ درصد از آقایان هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha