پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
الازهر و فلسطین

حوزه/ نشست علمی «بازتاب دفاع از فلسطین در حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایرانیان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کامیار صداقت ثمرحسینی در نشست علمی که با موضوع «بازتاب دفاع از فلسطین در حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایرانیان» به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: شخصیت یک جامعه و امت در بستر هوشیاری هویتی آن در قبال خویشتن و تاریخ خویش بازتاب پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: صهیونسیت‌ها متوجه شدند که لازمه اشغالگری تحریف است به همین خاطر دست به تغییر نام‌ها و نمادها و تخریب نمادهای اسلامی زدند. صهیونیست ها در کتب خود به گونه ای روایت کردند که فلسطین سرزمینی لم یزرع و خرابه بوده است بعدها عرب‌ها از کشورهای دیگر به آن مهاجرت کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه مسأله تحریف مسأله بزرگی است، اضافه کرد: تشخیص درستی و نادرستی یک کلام بسیار مهم است و بر اساس علوم برای تشخیص درستی یا درستی یک کلام باید آن را به واقع خارجی ارجاع بدهیم و اگر انطباق داشت مشخص می‌شود کلام ما درست است.

وی ادامه داد: امروزه غزه تنها نقطه‌ای از فلسطین است که تحت حاکمیت رژیم صهیونیست در نیامده است. کرانه باختری با مدیریت صهیونیست‌ها اداره می‌شود و در این سال‌ها جنگ‌های متعددی علیه این منطقه کوچک با مردم قهرمان و مبارز صورت گرفته است.

فلسطین در دفاع مقدس

صداقت ثمرحسینی در رابطه با نشانه‌های فلسطین و بیت المقدس در دفاع مقدس گفت: شعار قدس، آزادی قدس، بیت المقدس در بسیاری از مستندات هشت سال دفاع مقدس قابل مشاهده است و «شعار راه قدس از کربلا می‌گذرد» در سرتاسر دفاع مقدس وجود دارد و نام بسیاری از عملیات‌های بزرگ نیز با کلید واژه قدس است و حتی بسیاری از شهدا نیز در وصیت نامه های خود به جهاد با اسرائیل برای آزادی فلسطین اشاره کردند.

وی افزود: اندیشه آزادی فلسطی و نابودی صهیونیست از دوران دفاع مقدس آغاز نشده بلکه از سال ۱۹۴۸ میلادی (۱۳۲۷ شمسی) آغاز شده است و حتی می توان بیان کرده از این تاریخ نیز زودتر بوده و علمای اسلامی فتواهایی را در سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۲۹۷ شمسی صادر کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: مرحوم استاد رضا حکیمی در رابطه با غزه نوشته است من خودم به چشم دیدیم در فیضیه قم دفتری برای ثبت نام مجاهدان برای اعزام به فلسطین گذاشته بودند.

صداقت ثمرحسینی ادامه داد: این تکاپو برای ثبت نام مجاهدان برای اعزام به فلسطین فقط در قم نبوده است بلکه در سال ۱۳۲۷ در ملایر، شوش و بسیاری از شهرهای دیگر نیز مردم در حال ثبت نام اعزام مجاهدان برای دفاع از فلسطین بودند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اینکه مسأله جهاد برای فلسطین از سال‌های قبل از دفاع مقدس وجود داشته است، اظهار کرد: در آن دوره فدائیان اسلام اعلام کردند که ۵ هزار نفر برای اعزام به فلسطین ثبت نام کردیم.

صداقت ثمرحسینی در رابطه با فلسطین در تظاهرات ایران گفت: مسأله فلسطین در غالب تظاهرات ایرانیان اعم از قبل و بعد از انقلاب اسلامی در رأس امور بوده و این امر در فرهنگ شعارهای آن دوره قابل مشاهده است و این شعارها نسل به نسل یک جوشش فرهنگی و اجتماعی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه راهپیمایی روز قدس در اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد امام خمینی (ره) برای دفاع از فلسطین بنا نهاده شد، اضافه کرد: یکی از مهمترین شعارهای تظاهرات اعلام برائت از مشرکین که در سال ۱۳۶۶ برگزار شد و در پایان به خاک و خون کشیده شد مرگ بر اسرائیل بود.

فتاوای جهاد برای فلسطین

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره فتاوای صادر شده در رابطه با جهاد برای فلسطین گفت: امام خمینی (ره) بیان کردند که اسرائیل باید برود و این امر در بیانات رهبر معظم انقلاب هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه کتاب مروری بر مواضع ضداستعماری و ضد صهیونیستی روحانیت شیعه در دوره معاصر و رسائل فتاوای جهادی از محمد حسن دوانی به موضوع فتواهای علما در رابطه با جهاد برای فلسطین پرداخته است، گفت: از جمله فتواهایی که برای آزادی فلسطین صادر شده است می‌توانیم به فتوای شیخ محمد کاشف الغظا اشاره کنیم. ایشان می‌گوید برای جهاد باید سه مرحله را بگذرانیم؛ در مرحله اول دعوت و ارشاد از طریق گفت‌وگو، کتاب و... است، مرحله دوم مقاومت سلبی از طریق تحریم کالا، تظاهرات و... است و مرحله سوم مقاومت مسلحانه است و در مسأله فلسطین در مرحله سوم هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: در ۲۷ رجب ۱۳۵۰ قمری فلسطینی ها در افتتاحیه کنفرانس اسلامی که در بیت المقدس برگزار شد به شیخ محمد حسین کاشف الغطا اقتدا کردند که این امر از روی هوشیاری صورت گرفت تا نشان بدهند برای آزادی فلسطین پای در راه وحدت اسلامی گذاشتند. اقتدای پیروان مختلف اسلامی بر او، حرکت شگفت‌آوری بود که از صدر اسلام تاکنون سابقه نداشت.

وی گفت: آیت الله شیخ عبدالکریم نجفی زنجانی نیز همین مسأله را مطرح کردند و در کنفرانس اسلامی که با حضور شخصیت‌های شاخص اسلامی در بیت المقدس برگزار شد هم نوا با دیگران بر جهاد تاکید کرده و بیان کردند با توجه به سیره پیامبر اکرم(ص) اکنون نزد صهیونیست‌ها برویم و باتوجه به مخالفت دیگران مبنی بر خطرناک بودن این امر، نزد صهیونیست‌ها رفت و خطبه ای خواند و اتمام حجت کرد یا خودتان می‌روید یا به زودی لشکر مسلمانان شما را بیرون خواهند کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: سفارت ایران در بغداد در سال ۱۳۱۶ گزارشی داده است که انگلیس اعلام کرده که فلسطین را تبدیل به دو کشور کنیم، وضعیت در بغداد فوق العاده خطرناک شده است، علمای بغداد و نجف و برخی ایالت‌های عراق (شیعه و سنی) فتوایی صادر کردند و که هر مسلمانی که تصمیم کمیسیون سلطنتی برای فلسطین را بپذیرد از شریعت خارج دانسته شده، شهادت پذیرفته نمی شود، بر جنازه او نماز خوانده نمی‌شود و در قبرستان مسلمانان دفن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه همانطور که این گزارش توسط سفارت ایران در بغداد فرستاده شد توسط سایر سفارتخانه به دیگر کشورها هم ارسال شده است، بیان کرد: در همین دوره (۱۳۱۶ به بعد) شاهد اخبار زیادی از سفارتخانه های ایرانی هستیم که شیعه و سنی به جنگ فرقه ای تحریک می‌شدند.

صداقت ثمرحسینی با بیان اینکه همواره ترس وحدت بین مسلمانان در بین حکومت‌ها وجود داشته است، ادامه داد: این فتوای مشترک نشان داده که اگر شیعه و سنی متحد شوند چه قدرت عظیمی علیه استعمار و اشغال می‌توانند ایجاد کنند به همین خاطر از این دوره عملیات‌های روانی و تبلیغات علیه ایرانیان در سایر کشورها را می‌بینیم.

فلسطین در سفرنامه های ایرانیان

وی اظهار کرد: مردم ایران از دیرباز متوجه فلسطین بودند، زیرا یکی از راه های حج ایرانیان از مسیر شام بوده است و فلسطین و شام از یکدیگر جدا نبوده اند به طوری که زمانی که طبق موافقت‌نامه سایکس-پیکو فلسطین و اردن از شام جدا شدند سبب اعتراض فلسطینیان شد که بازتاب فراوانی نیز داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی نیز وصفی از بیت المقدس وجود دارد که بیان می‌کند شهری بزرگ است که ۲۰ هزار مرد در آن بودند و بازارهای گوناگون و بناهای عالی و زمین شهر به تخت سنگ‌هایی فرش شده بود. این سفرنامه نشان‌دهد که آنچه صهیونیست‌ها از فلسطین روایت‌ کردند که سرزمینی لم یزرع و خالی از سکنه‌ای بوده است حقیقت ندارد.

وی عنوان کرد: کتاب سفر به ولایت عزرائیل از جلال آل احمد هم حاصل سفر نویسنده به بیت القدس است که این سفر در راستای برنامه های رژیم پهلوی برای عادی سازی با رژیم غاصب تدارک دیده بود و زمانی که این کتاب چاپ شد همه این برنامه‌ها از بین رفت.

فلسطین در ادبیات فارسی

صداقت ثمرحسینی ادامه داد: همواره در شعر و متون فارسی به فلسطین و جغرافیای فلسطین توجه شده است و کمتر شاعر بزرگی را داریم که به مسأله معراج پیامبر(ص) و مسجد الاقصی اشاره نشده باشد. شاعران فارسی زبان معاصر همانند محمد اعلا، قیصر امین پور و بسیاری دیگر نیز به صورت ویژه برای مساله فلسطین شعر سرودند.

وی با بیان اینکه تجلی فلسطین در انواع هنرهای ایرانی اعم از ایرانی فیلم و سریال، خوشنویسی، تمبر و... می‌بینیم، اضافه کرد: یکی از نقاطی که نیاز به تحقیق دارد حضور آوارگان فلسطینی در ایران است که از تبریز وارد شدند و سپس به کرمان و خوزستان رفتند که نیاز است در این باره تحقیق و مستندی انجام شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رابطه باسیاست رژیم پهلوی در مسأله فسطین گفت: در زمان پهلوی کمک‌هایی به فلسطینیان صورت می‌گرفت این امر در چارچوب معاهدات کلی مصالح ملی انجام می‌شد که این کمک‌ها برای تثبیت آوارگان بوده است.

صداقت ثمرحسینی با بیان اینکه کمک‌هایی که امروزه از طرف ایران صورت می‌گیرد برای مقاومت اسلامی و رهایی و آزادی فلسطین است، یادآور شد: کمک‌هایی که در گذشته صورت می‌گرفت برای فلسطینی های آواره بود اما آنچه امروز مطرح است برای کمک به آخرین نقطه از فلسطینی‌هایی است که در حال جنگ هستند و زیر سیطره رژیم صهیونیستی نرفتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha