یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی سعیدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سعیدی شاهرودی گفت: به تعبیری، امنیت در یک جامعه تنها زمانی به اتقان و پایداری می‌رسد که مبتنی بر حضور مردم در صحنه باشد؛ یعنی امنیت با مشارکت مردم تأمین شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با اشاره به انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ و پیامدهای عدم‌مشارکت در انتخابات اظهار داشت: به طور اخص و اعم درباره تبعات مشارکت ضعیف یا عدم‌مشارکت همگانی مردم در انتخابات می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بخش اول گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سعیدی

بخش دوم گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سعیدی

امکان شکل‌گیری ناامنی در کشور از پیامدهای عدم‌مشارکت در انتخابات

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: در انتخابات آحاد مردم و اصطلاحاً «بدنه اجتماعی» با مرکزیت نظام به خوبی پیوند برقرار می‌کند، مجاری ارتباطی مردم و مسئولان تسهیل شده و از ایجاد فاصله و شکاف میان آنها جلوگیری می‌شود. این موضوع علاوه بر اینکه در ایجاد حس برابری و رضایت در مردم تأثیرگذار است، سبب می‌شود که آنها حکومت را از خود بدانند و آماده فداکاری و جانفشانی برای آن باشند. در واقع، از این طریق حیات و موجودیت نظام سیاسی با حیات و موجودیت مردم مرتبط می‌شود و از این رهگذر، امنیتی پایدار و خلل‌ناپذیر شکل می‌گیرد.

وی افزود: به تعبیر دیگر، امنیت در یک جامعه تنها زمانی به اتقان و پایداری می‌رسد که مبتنی بر حضور مردم در صحنه باشد؛ یعنی امنیت با مشارکت مردم تأمین شده باشد. در توضیح باید گفت که تحکیم نقش و جایگاه مردم در حوزه سیاست از دستاوردهای برگزاری انتخابات است. همین موضوع، زمینه ارتباط مستمر و مؤثر مردم و مسئولان و همچنین مشارکت گسترده در امور مملکت را فراهم کرده است که این امر خود باعث شکل‌گیری نوع خاصی از امنیت به نام «امنیت مردم‌پایه» شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: به عبارتی، تکیه و تأکید نظام اسلامی به حضور مردم در صحنه و مشارکت آنان در زمینه‌های مختلف که این خود برخاسته از ماهیت نظام مردم‌سالاری دینی است، از همان ابتدای پیروزی انقلاب، نقطه قوت انقلاب اسلامی و ضامن تأمین امنیت آن بوده است. ایجاد چنین سازوکاری برای ایجاد امنیت، خود بخود توطئه‌های امنیتی مختلف را در نطفه خفه می‌کند؛ زیرا توطئه‌های امنیتی تنها در شرایطی امکان شکل‌گیری و وقوع دارند که میان مردم و نظام حاکم، فاصله و شکاف وجود داشته باشد. در این زمینه، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیت کشور می شود. این موجب پس زدن دشمنان می شود، طمع کشور را در دشمن کم میکند. انتخابات هر چه که پرشورتر هر چه که با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور، برای خود مردم بیشتر خواهد بود».

تضعیف گزینه‌های روی میز نظام در حوزه روابط خارجی از پیامدهای عدم‌مشارکت در انتخابات

وی تصریح کرد: حاکمیت خارجی را متأثر از حاکمیت داخلی دانسته‌اند ؛ یعنی این که به طور کلی، وضعیت یک کشور در حوزه روابط خارجی وابسته به وضعیت داخلی آن است. بر این اساس، وقتی مردم و با شرکت در انتخابات، از نظام اعلام حمایت و پشتیبانی می‌کنند، درواقع اقتدار حاکمیت داخلی را به نمایش می‌گذارند. این موضوع، به طور طبیعی بر وضعیت روابط خارجی کشور در حوزه‌های مختلف تأثیر مثبت می‌گذارد. این مهم با توجه به تلاش دولت سیزدهم برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و توسعه روابط با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان می‌تواند بسیار ثمربخش باشد که در صورت بی‌توجهی به مشارکت همگانی در انتخابات، بدون شک این قضیه بر روی همه این پرونده‌ها اثر سوء خواهد داشت.‌

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: شاهد مثال در این زمینه، تأثیر آشوب‌های سال گذشته بر وضعیت مذاکرات احیای برجام است؛ بدین ترتیب که با شکل‌گیری این آشوب‌ها، آمریکایی‌ها نسبت به ادامه مذاکرات برای احیای برجام، ابراز عدم‌تمایل کردند، اما بعد از آن که مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ حماسه‌سازی کردند، از کانال‌های مختلف برای ازسرگیری مذاکرات برای احیای برجام، به ایران پیام دادند.

امیدواری دشمن به تحقق اهداف جنگ ترکیبی از پیامدهای عدم‌مشارکت در انتخابات

وی افزود: مشارکت همگانی در شرایط جنگ ترکیبی دشمنان، به معنای بن‌بست تمامی اهداف و راهبردهای این جنگ است و در نقطه مقابل، عدم‌شکل‌گیری مشارکت همگانی در انتخابات می‌تواند به معنای امیدواری دشمن برای تحقق اهداف این جنگ باشد. بر این اساس، اگر مشارکت همگانی در انتخابات شکل نگیرد، می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ ترکیبی دشمن با شدت بیشتری علیه دولت و ملت ایران ادامه یابد. اعلام رسمی دولت آمریکا مبنی بر این که احیای برجام در دستورکار این کشور قرار ندارد، در بحبوحه‌ی آشوب‌های پائیز سال گذشته و تغییر این سیاست، بعد از حضور حماسی و انقلابی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته مهر تأییدی است بر این که میزان مشارکت مردم در انتخابات، بر خنثی‌سازی راهبردهای دشمنی سلطه‌گران با انقلاب و نظام و مردم ایران تأثیری تعیین‌کننده دارد.

لاینحل باقی ماندن مشکلات کشور از پیامدهای عدم‌مشارکت در انتخابات

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: علاوه بر نکاتی که گفته شد که همگی بر لاینحل باقی ماندن مشکلات کشور در صورت عدم‌مشارکت همگانی در انتخابات اثرگذار هستند، از نقطه‌نظر دیگری نیز این موضوع باعث می‌شود که مشکلات کشور همچنان حل نشود؛ بدین ترتیب که در صورت عدم‌تحقق مشارکت همگانی به‌ویژه از سوی نیروهای انقلابی، اولاً گزینه‌های اصلح رأی نمی‌آورند که این گزینه‌ها می‌توانند کارآمد باشند و ثانیاً گزینه‌ یا گزینه‌هایی که با مشارکت حداقلی روی کار آمده باشند، چون از پشتوانه مردمی کمتری برخوردارند، بسط ید لازم برای انجام اقدامات مهم و بنیادین را نخواهند داشت. بنابراین، هم انتخاب آگاهانه و تشکیل مجلس با حضور نمایندگان شایسته، و هم میزان رأی و پشتیبانی عمومی مردم از نمایندگان می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند.

راهبردهای نظام در انتخابات

وی افزود: منظور از راهبردهای نظام در اینجا، همانا اهداف و جهت‌گیری‌های اساسی نظام است که در انتخابات درصدد رعایت و تحقق آنها است. این راهبردها جنبه عام دارند؛ یعنی در هر انتخاباتی راهنما و جهت‌دهنده اصلی به برنامه‌ها، سیاست‌ها و اهداف نظام هستند. مهمترین این راهبردها عبارت‌اند از: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت.

امنیت نخستین راهبرد نظام در انتخابات

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: اولین و پایه‌ای‌ترین راهبرد نظام در انتخابات، امنیت است؛ زیرا بدون وجود امنیت، امکان برگزاری انتخابات و برخورداری از ثمرات آن وجود ندارد. بر این اساس، انتخابات باید در کمال امنیت و آرامش در کشور برگزار شود. امنیت هم موضوعی همگانی است؛ یعنی باید از سوی همه عوامل و دست‌اندرکاران انتخابات مورد توجه باشد و هم در همه ابعاد و مراحل انتخابات باید ساری و جاری باشد؛ یعنی حتی بعد از برگزاری انتخابات نیز باید این مهم مورد توجه قرار گیرد تا با کوچکترین خدشه‌ای مواجه نشود. مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند: «در خیلی جاهای دنیا، روزانتخابات، مردم به جانِ هم می‌افتند؛ دعوا می‌کنند؛ خونریزی می‌شود؛ آدم‌کشی می‌شود. افتخار ما این بوده است که در امنیت و آرامش کامل، دو نفر رفیق پای صندوق رأی میروند؛ یکی به این آقا رأی می‌دهد، یکی به آن آقا رأی می‌دهد. دشمن می‌خواهد این محیط امن و امان از بین برود. خود افراد، خود آحاد مردم، خود دست‌اندرکاران ستادهای انتخاباتی نامزدها، به دشمن با قاطعیت «نه» بگویند؛ نگذارند از طریق آنها انتخابات تلخ شود.» در توضیح باید گفت که انتخابات، رقابت در درون ظرف نظام و کشور و به منظور ارتقای پیشرفت و قدرت آنها می‌باشد. دستیابی به این نتایج در گام اول مستلزم وجود امنیت است. بنابراین، در جریان انتخابات، باید مراقبت شود تا هیچ مسئله‌ای امنیت کشور را خدشه‌دار نکند. درواقع، به بهانه انتخابات و رقابت انتخاباتی، نباید ظرف نظام و کشور خدشه‌دار شود.

سلامت انتخابات دومین راهبرد نظام در انتخابات

وی تصریح کرد: رعایت سلامت انتخابات در همه مراحل و پرهیز از هر گونه اقدام غیرقانونی، شائبه‌برانگیز و تخلف راهبرد دیگر نظام در انتخابات است. در واقع، نظام اسلامی حساسیت دارد تا انتخابات را براساس مر قانون و به دور از هر گونه اقدام غیرمتعارف، در فرایندی شفاف و قانونی برگزار کند. در این زمینه، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «من قبلاً هم عرض کرده‌ام، الان هم تأکید می‌کنم، خوشبختانه در طول این سال‌های متمادی، همیشه انتخابات‌های ما انتخابات‌های سالمی بوده است.»

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در این زمینه می‌فرمایند: «برخی انگار به عادت و مرض بدی مبتلا شده‌اند که دائم در نزدیک انتخابات، در کوس نامطمئن بودن نتایج آرا می‌دمند و نعمت بزرگ انتخابات را با این حرف‌ها خراب می‌کنند. البته ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتی باشد اما تخلفات سازمان‌یافته که نتایج را تغییر دهد، مطلقاً وجود ندارد... برخی دولت‌ها ۱۸۰درجه با هم تفاوت داشته‌اند اما رفتار همه‌ی آنها در عرصه‌ی انتخابات درست و انتخابات سالم بوده است...» بنابراین، در زمینه سلامت انتخابات، اولاً تأکید بر رعایت مر قانون و پرهیز از تخلف در همه مراحل انتخابات به‌ویژه جانبداری مجریان انتخابات از نامزدی خاص است و ثانیاً بر امانت‌داری از رأی مردم و جلوگیری از هرگونه دست‌کاری در آن تأکید می‌شود.

رقابت سالم در انتخابات سومین راهبرد نظام در انتخابات

وی افزود: راهبرد دیگر نظام در انتخابات، رقابت سالم است؛ یعنی رقابتی که در آن حدود اخلاق اسلامی، خطوط قرمز اعتقادی و سیاسی، لزوم حفظ و ارتقای قدرت و اقتدار ملی لحاظ می‌شود و در عین حال، نظارت شورای نگهبان و صلاحیت اجرایی وزارت کشور از سوی نامزدها و طرفداران آنها مورد پذیرش قرار می‌گیرد. درواقع، رقابت انتخاباتی در نظام اسلامی نمی‌تواند سبب ترویج بداخلاقی، عبور از خطوط قرمز، دشمن‌شادکن و مواردی از این قبیل باشد. در این زمینه، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «مسئله‌ی دیگر در انتخابات و اهمیت انتخابات، مسابقه و رقابت سالمی است که وجود دارد؛ نشاط مردمی است که در انتخابات به وجود می‌آید. انتخابات چیزی است که موجب می‌شود مردم احساس کنند مسئولیت دارند، باید تشخیص بدهند، باید بیایند توی میدان. نشاط مردمی، خون تازه‌ای به رگ‌های نظام می‌ریزد و روح تازه‌ای می‌دمد. تحول در مدیریت وجود دارد. این انتخابات‌ها یکی از بزرگترین محسّناتش این است که از رکود جلوگیری می‌کند. بهترین شکل ادامه‌ی یک نظام اجتماعی این است که در عین ثبات، تحول داشته باشد. رکود بد است و ثبات خوب است. ثبات یعنی استقرار؛ یعنی این چهارچوب، این هندسه، در جای خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ریشه‌دار باشد؛ در عین حال در داخل این چهارچوب، تحولات، مسابقات ورقابت‌ها وجود داشته باشد. این بهترین شکل است که کشتی نظام در دریاهای طوفانی بتواند بدون دغدغه حرکت کند. «و هی تجری بهم فی موج کالجبال»؛ این درباره‌ی کشتی نوح است. کشتی حرکت می‌کند، در بین امواج گوناگون هم هست؛ لیکن این امواج سهمگین نمی‌توانند استقرار او را از بین ببرند. این استقرار بایست وجود داشته باشد. البته در درون این استقرار، در درون این چهارچوب، تحول وجود دارد. بنابراین همه‌ی تحولات باید در چهارچوب باشد. اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت انتخاباتی و مسابقه‌ی انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعده‌ی نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد. این چهارچوب، قابل تغییر نیست. تأکید بر خطوط مرزی نظام با مخالفان و دشمنان، در انتخابات لازم است. ممکن است دو نظر مختلف درباره‌ی یک مسئله‌ی اجتماعی یا اقتصادی بین نامزدها وجود داشته باشد؛ هیچ مانعی ندارد، این دو نظر را بگویند؛ لیکن مرزبندی کنند با آن چیزهائی که نظرات مخالف با نظام است. مشخص بکنند که مرز ما چیست؛ این مرزبندی لازم است. بارها ما بر روی این مرزبندی تأکید می‌کنیم؛ این به خاطر این است که اگر مرزبندی‌ها ضعیف بشود، مرزها کمرنگ بشود، موجب اشتباه مردم می‌شود. مثل مرزهای کشوری، که اگر مرزها تضعیف شد و کمرنگ شد، عده‌ای می‌توانند داخل مرز بشوند، با قصد خیانت، بدون اینکه شناخته شوند؛ عده‌ای می‌توانند از این مرز خارج بشوند با غفلت، بدون اینکه بدانند دارند از مرز خارج می‌شوند. لذا بایستی بر مرزها تأکید بشود. اشتباه و خطای فاحش کسانی که این مرزها را در انتخابات رعایت نمی‌کنند، همین است که مردم را دچار زحمت می‌کنند، دچار حیرت می‌کنند. بایستی خطوط مرزی نظام با مخالفان نظام، با دشمنان نظام، کاملاً مشخص شود، بر آن تکیه شود و از مخالفان نظام اعلام برائت بشود. در انتخابات باید منافع نظام، منافع کشور، مصالح کشور بر مصالح حزبی و جناحی و شخصی و امثال اینها ترجیح داده شود و نظرات، نظرات شفاف و روشنی باشد؛ معلوم باشد که چه می‌خواهند.».

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: رهبر انقلاب همچنین تأکید دارند: «رقابت انتخاباتی، جزو رقابت‌های مثبت و دارای فایده و نفع است برای مردم؛ درمیدان رقابت، از بداخلاقی‌های انتخاباتی باید به شدت پرهیز کنند؛ بدگویی کردن، اهانت کردن، تهمت زدن، برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، اینها راه‌ها و روش‌های صحیح و اسلامی نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقی.»

وی افزود: رعایت موازین رقابت سالم از چند جهت حائز اهمیت است:‌ اولاً جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی با هویت دینی است و بنابراین، در همه حوزه‌ها و کنش‌ها، ازجمله انتخابات باید به رعایت اصول اخلاقی توجه داشته باشد؛ ثانیاً بی‌توجهی به موازین رقابت سالم انتخاباتی سبب هزینه‌تراشی و ایجاد خسارت برای مردم و نظام می‌شود که این موضوع، طیف گستردهای از خسارت‌هایی چون رواج تهمت، افترا، کذب و دادن نسبت‌های ناروا به همدیگر تا درگیری فیزیکی و بی‌ثباتی سیاسی و انتخاب غیراصلح را می‌تواند دربرداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: علاوه بر این، بسیار روشن و واضح است که در همه نظام‌های سیاسی مردم‌سالار، میدان انتخابات و فضای رقابتی ناشی از آن گاه به پاره‌ای از شکاف‌ها و تعارض‌ها درحوزه روابط اجتماعی دامن می‌زند که عدم‌ مهار آگاهانه و مدبرانه آن، گاه شیرینی برگزاری انتخابات را به تلخی چنددستگی‌ها و کشمکش‌ها و نزاع‌های سیاسی اجتماعی و گاه حتی درگیری‌های فیزیکی هواداران تبدیل می‌کند. رعایت موازین رقابت سالم از این نظر نیز ضروری است. به طور کلی، براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، مهمترین بایسته‌های رقابت سالم در ارتباط با انتخابات را در چند محور کلی می‌توان شرح داد:

۱- زیرسؤال نبردن و کمرنگ نکردن ارزش‌ها و مصالح انقلاب و نظام: درواقع، اگر مصالح کشور را به مثابه ظرف و نخبگان، جریان‌های سیاسی و رقابت بین آنها را به مثابه بازیگران و صحنه‌گردانان این ظرف تصور کنیم، عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند که آنها نسبت به تخریب و تضعیف این ظرف، اکیداً خودداری کنند.

۲- پرهیز از تخریب نامزدها و زیر سؤال بردن شخصیت آنها (چه از سوی مردم و چه از سوی دیگر نامزدها): نامزدها و طرفداران آنها به جای آنکه با تخریب دیگران بر سبد رأی خود اضافه کنند، می‌بایست با ارائه برنامه‌های جذاب و راه‌حل‌های دقیق برای مسائل و مشکلات مردم، بر جذابیت خود بیفزایند.

۳- حفظ اتحاد و پرهیز از هر گونه خدشه به وحدت ملی

۴- رقابت منصفانه و عدم‌خروج از جاده انصاف

۵- پرهیز جدی از ایراد خدشه و شبهه به سلامت انتخابات

۶- توصیه به گرم و سالم نگه داشتن فضای انتخابات

۷- خودداری از ارائه آمارهای سست (از سوی نامزدها به مردم)

۸- عدم‌تخریب اذهان عمومی و صداقت نامزدها با مردم (اثبات و نفی با توجه به حق و صدق باشد.)

۹- جلوگیری از اسراف و ریختوپاش در عرصه تبلیغاتی انتخابات

۱۰- عدم تعرض طرفداران نامزدها به یکدیگر و رفع کدورتها و دلتنگیها بلافاصله پس از پایان انتخابات و عدم استمرار آن

۱۱- خودداری نامزدها از دعواها و اختلافات سیاسی و لفاظیهای بیهوده

۱۲- پرهیز نیروهای دولتی از دخالت در مسائل انتخابات

۱۳- خودداری احزاب از مانور بر موضوع برنده و بازنده و اختلافات دشمن شاد کن.

مشارکت حداکثری در انتخابات چهارمین راهبرد نظام در انتخابات

وی تصریح کرد: مشارکت عمومی گسترده و حداکثری راهبرد دیگر نظام در انتخابات است. درواقع، اگرچه اصل حضور مردمی مهم و اساسی است، اما این اصل باید به صفت «حداکثری» نیز مزین گردد. به عبارتی، زمانی می‌توان از نتایج و ثمرات انتخابات بهره برد یا اینکه انتخابات را عاملی برای افزایش اقتدار و تقویت وجهه بین‌المللی نظام دانست که با حضور حداکثری و با شور و اشتیاق آحاد مردم توأمان گردد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: برخلاف سایر نظام‌هایی که در آنها انتخابات برگزار می‌شود و میزان مشارکت مردمی برای آنها چندان مهم نیست، حضور حداکثری مردم در انتخابات برای جمهوری اسلامی اهمیت اساسی دارد. همین امر حکایت از نقش تعیین‌کننده مردم و جایگاه والای آنها در نزد مسئولان و تصمیم‌گیرندگان نظام دارد. به عبارتی، اصرار و تأکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات نشان می‌دهد که نقش آنها واقعی است و حالت صوری و تزئینی ندارد؛ زیرا اگر نقش آنها واقعی نبود، به این میزان اهمیت و تأکید بر حضور آنها در انتخابات ضروری به نظر نمیرسید.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این ارتباط، ضمن تأکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات به معنای حقیقی کلمه، تأکید دارند: «هرچه انتخابات پرشور تر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهد گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می شوند.» ایشان همچنین درخصوص اهمیت مشارکت حداکثری فرمودند: «وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیت کشور می شود. این موجب پس زدن دشمنان می شود، طمع کشور را در دشمن کم می کند. انتخابات هر چه که پرشورتر، هر چه که با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور، برای خود مردم بیشتر خواهد بود.».

راهبردهای دشمن در انتخابات

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: راهبردهای دشمن در انتخابات درست در نقطه مقابل هدف‌گذاری و راهبردهای نظام در انتخابات است. براین اساس، مهمترین راهبردهای دشمن در انتخابات به چند بخش است.

تلاش در جهت عدم‌ برگزاری انتخابات از راهبردهای دشمن در انتخابات

وی افزود: انتخابات عاملی برای خنثی‌سازی بخشی از تبلیغات و توطئه‌های جبهه دشمنان علیه نظام اسلامی است. به عبارت دیگر، برگزاری انتخابات در ایران که نشان از توسعه روندهای مردم‌سالارانه با محتوایی غیرغربی در ایران داشته و سبب ترویج و تثبیت مردم‌سالاری دینی در ایران می‌شود، رقیبی جدی برای لیبرال دموکراسی غرب محسوب شده، و خنثی‌کننده بخشی از تبلیغات ایران‌هراسانه است، به هیچ‌وجه مایه خشنودی و رضایت دشمنان نظام اسلامی نیست. از این‌رو، در درجه اول آنها می‌کوشند تا اساساً انتخاباتی در ایران برگزار نشود. اما به فضل الهی و با هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و حضور قاطعانه مردم در صحنه،‌ کارنامه جمهوری اسلامی، در زمینه برگزاری انتخابات بموقع، سالم، شفاف، رقابتی و قانونی درخشان است و مانند گذشته نیز این راهبرد دشمن از پیش شکست‌خورده محسوب می‌شود.

مخدوش‌سازی مشارکت حداکثری و برگزاری بی‌رمق انتخابات با مشارکت حداقلی از راهبردهای دشمن در انتخابات

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: با وجود شکست همیشگی راهبرد اول دشمن، آنها هیچ‌گاه دست از اقدامات تخریبی خود علیه نظام برنداشته و راهبردهای دیگری را پی می‌جویند. درواقع، با شکست قطعی راهبرد اول، دشمن در گام بعدی تلاش می‌کند تا انتخابات با مشارکت حداقلی برگزار شود. دشمن در این زمینه تلاش می‌کند تا انگیزه‌های مردم برای حضور در انتخابات را از بین برده و آنها را نسبت به شرکت در انتخابات بی‌میل و بی‌تفاوت سازد. ایجاد شائبه در زمینه مهندسی‌ شدن و فرمایشی و ناکارآمد بودن انتخابات و همچنین تلاش برای برگزاری انتخابات در فضای امنیتی و هولناک را می‌توان در این زمینه ارزیابی کرد.

دوقطبی‌سازی‌ مخرب از راهبردهای دشمن در انتخابات

وی افزود: یک راهبرد مهم دشمن، ترویج دوگانه‌های کاذب، با هدف ایجاد دوقطبی‌های مخرب در کشور است. هدف اساسی دشمن در اینجا نیز آسیب رساندن به وحدت و انسجام داخلی کشور است؛ بدین نحو که با ترویج دوگانه‌های کاذب مانند امنیت - معیشت، عقلانیت و انقلابی‌گری، انقلابی‌گری و معیشت و... صفوف مستحکم جبهه نیروهای خودی و داخلی را که بایستی در مقابل دشمن قدرتمندانه ظاهر شود، هدف قرار داده و سبب از هم گسیختگی درونی شود. می‌توان گفت از آنجا که در فضای دوقطبی، تحلیل‌ها هیجانی است، معمولاً تصمیمات منطبق بر واقعیت‌سنجی نیست، الزامات عمل سیاسی هوشمند به حاشیه می‌رود، فضا برای تهمت و تخریب فراهم می‌شود، منافع ملی فدای منافع جریانی و گروهی می‌شود، عقلانیت متعالی رخت برمی‌بندد و نوعی فضای غیرعقلانی شکل می‌گیرد، به نوعی بایسته‌ها و اخلاق انتخاباتی و حتی فراتر از آن، موردهدف تیرهای زهرآگین دشمن قرار می‌گیرد. در زمینه دوقطبی‌سازی‌های مخرب دشمن‌ساخته، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «ملّت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملّی قرار بدهند، نماد دودستگی و نماد تفرقه قرار ندهند، نماد دوقطبی‌گری قرار ندهند؛ این تقسیم‌های غلط «چپ» و «راست» و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده‌ی کشور است، آنچه مهم است آینده‌ی نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزّت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است، اینها را بایستی در نظر بگیرند و به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشند. البتّه سلیقه‌ها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسی هست، اختلاف قومیّت‌ها هست، اختلاف مذاهب هست؛ اینها هیچ اشکالی ندارد؛ هم قبلاً بوده، هم حالا هست، هم بعدها خواهد بود؛ اینها اشکالی ندارد [لکن] اینها باید وحدت ملّی را به هم نزند، یعنی آحاد ملّت را در مقابل هم قرار ندهد، کشور را دوقطبی نکند.»

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همچنین می‌فرمایند: «این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آنها تقسیم می‌کنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را می‌گویند تندرو، غیر انقلابی را می‌گویند میانه‌رو! این یک دوگانه‌ی بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار می‌کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.».

حمایت و تبلیغ جریان غربگرا از راهبردهای دشمن در انتخابات

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: راهبرد دیگر دشمن در انتخابات، هدف قراردادن انتخاب اصلح؛ یعنی انتخابی براساس ارزش‌های نظام و در جهت حل‌ورفع مشکلات مردم است. براین اساس، دشمن در پی آن است تا با حمایت از جریان غربگرا در ایران، جریان انقلابی و استکبارستیز را در حاشیه قرار دهد. بنابراین، هدف دشمن این است که گزینه منتخب، گزینه‌ای غیرانقلابی و دارای ایستارهای متمایل به غرب باشد و به جای توجه به حل مشکلات کشور از طریق تقویت استعدادها و ظرفیت‌های درونی، به دریوزگی دشمن روی آورد. به تعبیر دیگر، دشمن درصدد است که نتیجه انتخابات در ایران به گونه‌ای رقم بخورد و نخبگانی روی کار بیایند که عملاً ایران اسلامی را در زیرمجموعه نظام ظالمانه بین‌المللی که مبتنی بر هژمونی آمریکا و تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است، ببینند و تعریف کنند.

انزوای جریان انقلابی و استکبارستیز از راهبردهای دشمن در انتخابات

وی گفت: روی دیگر سکه مخدوش‌سازی انتخاب اصلح توسط دشمن، منزوی ساختن و فراهم کردن زمینه برای عدم‌اقبال به جریان انقلابی و استکبارستیز است. درواقع، اگر دشمن می‌خواهد نتیجه انتخابات به نفع جریان غربگرا در کشور رقم بخورد، لازمه و مقدمه آن، انزوای جریان انقلابی است. بمباران روانی دشمن علیه نخبگان انقلابی و درون‌گرا که در هر انتخاباتی هم تکرار می‌شود، برای تحقق این سیاست است.

حمله به نهادهای انقلابی از راهبردهای دشمن در انتخابات

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: نهادهای انقلابی به عنوان سنگر مستحکم دفاع و پاسداری از ارزش‌های انقلابی و به مثابه مانعی در مقابل نفوذ و توطئه دشمن عمل می‌کنند. از این‌رو، دشمن برای عملیاتی کردن نقشه‌های خود نیازمند آن است که نهادهای انقلابی را تضعیف و در حاشیه قرار دهد. مهمترین نهاد انقلابی که در انتخابات موردهجمه دشمن قرار می‌گیرد، شورای نگهبان است. روش دشمن در این زمینه نیز زیرسؤال بردن عملکرد شورای نگهبان با دادن نسبت‌های ناروا، تهمت، دروغ و افترا و نسبت عملکرد جناحی به شورای نگهبان است. سنگر دیگر موردتهاجم دشمن، هستند. دشمن با ایجاد شائبه دخالت در انتخابات، درصدد است تا آنها را از نقش‌آفرینی انقلابی و قانونی در انتخابات بازدارد. صداوسیما نیز نهاد دیگری است که طبیعتاً مورد هجوم دشمن است. دشمن با ایجاد شائبه بی‌طرف عمل نکردن صداوسیما نیز در پی آن است تا این نهاد را از نقش آگاهی‌بخشی خود بازدارد. می‌توان گفت که راهبرد دشمن در قبال نهادهای انقلابی، «اسارت مسلح» است؛ بدین معنا که در عین حضور و وجود این نهادها،‌ آنها نتوانند وظایف و رسالت‌های انقلابی خویش را در انتخابات انجام دهند.

ادامه دارد . . .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha