دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جنگ روایت ها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، شناخت ترفندها و روش های رسانه‌ای دشمن را لازمه موفقیت در جنگ روایت ها دانست.

دکتر محمد فتحعلی خانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به الزامات و بایسته های جهاد تبیین در شرایط کنونی کشور اظهار داشت: هر چند جهاد تبیین در هر شرایط زمانی و مکانی، یک ضرورت به شمار می رود اما اهمیت و حساسیت این مساله در شرایط فعلی که شاهد جولان عوامل دشمن در جنگ روایت ها هستیم، بیش از پیش است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که جهاد تبیین فقط محدود به پرداختن به بحث پاسخ به شبهات نیست؛ پاسخ به شبهات همیشه ضرورت دارد و انسان عالِم وقتی بدعت ها ظهور می کند باید به تعبیر رسای حضرات معصومین (ع) برپایه علم و معرفت و به منظور جلوگیری از انحرافات و بدعت ها به شبهات پاسخ دهد، اما تعبیر جهاد تبیین متناسب با شرایط امروز حکایت از مشخصاتی دارد که باید به آن در ظرف زمانی و مکانی توجه نمود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر وقتی از جهاد تبیین صحبت می کنیم به دنبال تبیین مواضع و روشنگری هستیم و لذا واقعیت یک اندیشه و پدیده را باید مدنظر قرار داد، اما نباید به همین میزان بسنده کرد چه آن که مهم تر از هر چیزی، باید حق و حقیقت را توضیح داد بلکه آن را ابلاغ کرد و مفهوم و منظور را به کسانی که در معرض جنگ روایت ها هستند رساند تا در برابر این جنگ مقاوم شده و واکنش مناسبی از خود نشان دهند.

فتحعلی خانی افزود: امروز دشمن از طریق عوامل پیدا و پنهان خود به دنبال تبلیغات رسانه ای و روانی شدیدی است تا ذهن مخاطبان را در جنگ نرم متوجه خویش سازد و یکی از مهم ترین اهدافش در رابطه با جامعه ایرانی، ایجاد فضای یأس و نومیدی خصوصاً در رابطه با انتخابات است.

وی خاطرنشان کرد: ما در جنگ روایت ها می بایست پیش از هر چیز دیگری، روش ها، ترفندها و شگردهای دشمن را بشناسیم تا بر اساس آن بتوانیم به درستی برنامه ریزی کنیم. در واقع ما باید به شکل جهادی و به موقع و بهنگام در موضع تبیین واقعیت ها باشیم و این مأموریت مهم را به زبان و شیوه مناسب و به شکلی رسا و مؤثر انجام دهیم.

فتحعلی خانی افزود: از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که جهاد تبیین هم یک کار علمی و نظری است و هم این که یک فعالیت عملی محسوب می شود به گونه ای که باید متناسب با ظرفیت رسانه و عالم ارتباطات و تبلیغات دنبال شود تا کارآیی لازم را داشته باشد، ضمن آن این مساله یک امری نیست که بتوان آن را فارغ از توجه به بُعد زمان انجام داد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در راستای موفقیت در جهاد تبیین باید شناخت و اشرافیت نسبت به مباحث و مسایل وجود داشته باشد، چرا که اگر آگاهی در میان نباشد، چه بسا اقدامات جهاد تبیین نتیجه عکس داده و ما به سرمنزل مقصود نرساند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود یادآور شد: از سوی دیگر وقتی ما در مقام تبیین و پاسخگویی به شبهات و سوالات هستیم باید توجه داشت که پاسخ ها همیشه نباید واکنشی باشد بلکه باید گاهی ابداع کنیم. طرفی که روایت نادرست دارد باید برایش مساله ایجاد کنیم چرا که این نوعی فعالیت است و وقتی ما فعال شویم در جناح خودی فرصت ایجاد می شود که افراد خودمان نفسی تازه کرده و با قدرت بیشتر به فعالیت بپردازند.

وی تأکید کرد: جای بسی تأسف است که در جنگ روایت ها خیلی از اوقات منفعل هستیم و جبهه مقابل فعال است و سوال و شبهه و دروغی مطرح می کند و ما صرفاً در مقام پاسخگویی هستیم.

فتحعلی خانی افزود: در حال حاضر در جنگ روایت ها به جهت این که کسانی که در معرض این جنگ روایت ها و رسانه ای هستند از فضای مجازی استفاده می کنند، شرایطی پیش می آید که به تدریج این ها از جامعه خودشان بریده می شوند و این بریده شدن از جامعه باعث می شود که با واقعیت زندگی اجتماعی درگیر نباشند بلکه با واقعیت تصنعی دشمن همراهی کنند.

وی بیان داشت: به عقیده بنده، چنانچه ارتباطات ما با کسانی که آسیب پذیر هستند منحصر به فضای مجازی و رسانه های نوین نشود، بلکه در موقعیت های واقعی زندگی نیز به آن ها سر زده و ارتباط خوبی با آن ها داشته باشیم، می توانیم اثرگذار باشیم، مثلاً در روابط خانوادگی و فامیلی و با حضور در مساجد و هیئات و دیگر جاهایی که مردم می آیند، زمینه این کار را فراهم کنیم.

وی افزود: با این کار همچنین امکان هم افزایی به افرادی می دهیم که در مسیر حق هستند و جوان و نوجوان را از آن فضای بسته که با پیام های پی در پی و پرشمار فضای مجازیِ دشمن شکل گرفته رها می کنیم و به این طریق، واقعیت ساختگی ذهن او را به واقعیت اصلی می رسانیم تا او نسبت به حقیقت مسایل و قضایا اطلاع مناسب تری پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha