دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1134763
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
حضرت زینب (س)

حوزه/ حضرت زینب (سلام اللّه علیها) در خطبه معروف خویش برای کوفیان، آنها را به کوتاهی در حمایت از حق و به ظلم و جنایت بر آن نکوهش می‌کند. فرمود: «ای اهل کوفه، ای دغلبازان فریبکار بی‌‏وفا، آیا گریه می‌کنید؟! پس اشک شما نخشکد و ...».

به گزارش خبرگزاری حوزه، سرکار خانم پازکی در مطلبی پیرامون حضرت زینب (سلام الله علیها) نوشته است:

۱- "مسلمان" در کلام امیرالمؤمنین علی (ع) کسی است که در مقابل حق تسلیم باشد. ایشان می فرمایند؛ "الاسلام هو التّسلیم‏[۱]"
«اسلام یعنی تسلیمِ حقیقت بودن».
یعنی در جایی که منافع شخص، تعصّب شخص، عادت شخص در مقابل حقیقت قرار می‌گیرد، آدمی خود را تسلیم حقیقت کند و از هر چه جز حقیقت است، صرف نظر کند.
کسی که با علم به حقیقت، آن را انکار کند و تسلیم نباشد، جاحد است و جحود دارد.

محمد بن مسلم می‌گوید: از امام باقر (علیه السّلام) شنیدم که فرمود:
"کلّ شی‏ء یجرّه الاقرار و التّسلیم فهو الایمان، و کلّ شی‏ء یجرّه الانکار و الجحود فهو الکفر [۲]."
«هر چیزی که نتیجه اقرار و تسلیم و روح پذیرش حقیقت باشد او ایمان است و هر چیزی که نتیجه روح عناد و سرپیچی از حقیقت باشد او کفر است.»

۲- علاوه بر تسلیم و پذیرش حق، دفاع از حق و حقیقت هم نشانه مسلمانی است.
کسی که حق را دریافت علاوه بر تسلیم نسبت به حق و پذیرش آن، باید دفاع از حق هم داشته باشد، بی‌تفاوتی و بی‌حسی در دفاع از حق و حقیقت و کوتاهی از آن نیز، جحود عملی است.
مردم کوفه می‌دانستند که حق با حسین بن علی (ع) است و این معنی را اعتراف هم کرده بودند ولی در حمایت از حق و دفاع از آن کوتاهی کردند، ثبات قدم نشان ندادند و استقامت نورزیدند.

حضرت زینب (سلام اللّه علیها) در خطبه معروف خویش برای کوفیان، آنها را به کوتاهی در حمایت از حق و به ظلم و جنایت بر آن نکوهش می‌کند. فرمود:
یا اهل الکوفة، یا اهل الختل و الغدر و الخدل، اتبکون؟ الا فلا رقأت العبرة، و لا هدأت الزّفرة، انّما مثلکم کمثل الّتی نقضت غزلها من بعد قوّة انکاثا [۳].
«ای اهل کوفه، ای دغلبازان فریبکار بی‌‏وفا، آیا گریه می‌کنید؟! پس اشک شما نخشکد و ناله‌‏تان خاموش نگردد. مثل شما همچون آن زن احمق است که پنبه‏‌هایی را می‌‏رشت و نخ می‌‏ساخت، دوباره آنچه را که رشته بود پنبه می‌کرد و آنچه را که بافته بود باز می‌کرد.»

۳- در حال حاضر و ایام پیش رو، وظیفه هر مسلمانی است که علاوه بر حضور در انتخابات (پذیرش حق) دیگران را نیز برای حضور در انتخابات متقاعد سازد(حمایت از حق).
آنچه وظیفه امروز ماست تا خطاب نکوهش حضرتش قرار نگیریم همان کلام رهبر معظم در "تواصی به حق" است.

پ.ن

۱.نهج البلاغه، حکمت ۱۲۵
۲. کافی، ج ۲، ص ۳۸۷.
۳. نفس المهموم، ص ۳۹۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha