دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طباطبایی

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر دشواری کار تعزیرات و سختی دنیایی و اخروی آن، گفت: از پیامبر اکرم روایت است که می‌فرماید " بعثت علی مدارات کما بعثت علی الرساله"، لذا باید در قضاوت دقت کرد، البته نمی‌گوییم بی عدالتی کنیم بلکه نباید سرسختی کرد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در دیدار با مدیر کل تعزیزات استان اصفهان ضمن تقدیر از تلاش‌های کارکنان و پرسنل تعزیرات استان، کاهش مراجعات مردمی به دفتر نماینده ولی فقیه در زمینه شکایات مربوط به تعزیرات را نشانگر تلاش‌های این مجموعه دانست و اظهار داشت: در چند ماه گذشته تعداد مراجعات به دفتر در خصوص تعزیرات کمتر شده، هم چنین افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها نیز جای تشکر دارد.

امام جمعه اصفهان به بیان روایتی از امام جواد(ع) پرداخت و گفت: امام جواد(ع) می‌فرماید" لْمُؤْمِنُ یَحْتاجُ اِلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّه، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ"، مومن به سه خصلت نیاز دارد در وهله اول، توفیق من الله، یعنی توفیق در اموری که در اختیار ما نیست و در اختیار خدا است، لذا اینکه مسئولیت تعزیرات را به عهده دارید و در خدمت جامعه هستید، از توفیقات خدا است.

وی افزود: در مرتبه بعد امام می‌فرماید " وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ"، نصیحت واعظ بیرونی فراموش می‌شود، لذا انسان مومن واعظ درونی می‌خواهد یعنی مومن از درون خود را نصحیت و محاسبه می‌کند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: بر همین اساس از امام رضا(ع) روایت است که می‌فرماید از ما نیست کسی که هر روز، زمانی را برای محاسبه نفس خود قرار ندهد، تا اگر عمل خوبی انجام داد توفیق افزون شدن آن را بخواهد و اگر عمل بدی انجام داده توبه را به تاخیر نیاندازد.

وی اضافه کرد: خصلت سوم این است که " وَ قَبولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ " مومن باید روحیه‌ای داشته باشد که از هر فردی نصیحت را قبول کند و فرد مومن باید کلام خوب را از هر کسی بگیرد، مانند علم که یک امر پیدا کردنی است هم چنان که امیرمومنان(ع) می‌فرماید" أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلَی عِلمِهِ ".

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، با تأکید بر دشواری کار تعزیرات و سختی دنیایی و اخروی آن، تصریح کرد: کار تعزیرات بیشتر کار قضاوت است لذا این بسیار بد است که انسان برای دیگران به جهنم برود، پس دقت کنیم که آیا جای آن است که گذشت کنیم یا جای آن است که تنبیه کرده و تنبیه را چه میزان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تنبیه و تعزیر با حدّ متفاوت است، حدّ متعلق به خدا است اما تعزیر به عهده قاضی گذاشته شده، تعزیر به معنای متنبه و متوجه کردن فرد است تا کاری را دوباره انجام ندهد.

آیت الله طباطبایی نژاد امر قضاوت را بسیار دشوار عنوان کرد و ادامه داد: هر قاضی باید کار خود را به صورتی انجام دهد که در تجدیدنظر و در دیوان عالی کشور آبروی قاضی محفوظ بماند و حکمی را که داده دیگران نتوانند آن رد کنند و خدا نیز آن را رد نکند.

وی تصریح کرد: در روایت است قضات چهار نوع هستند، سه قسم آنها در آتش بوده و یک قسم آنها نجات می‌یابند، یعنی "قاضی که دانسته حکم ناحق صادر کند در آتش است و قاضی که ندانسته حکم ناحق دهد نیز در آتش است و قاضی که ندانسته حکم درست و حق صادر کند، این نیز در آتش است، اما قاضی که دانسته حکم حق و درست را صادر کند در بهشت است" بنابراین این کار، امر دشواری است.

امام جمعه اصفهان در ادامه به مسئله قاچاق و توجه به سر منشاء‌های اصلی این معضل اقتصادی به جای پرداختن به خرده فروشان اشاره کرد و گفت: باید در مسئله قاچاق به این موضوع دقت کنیم که در کشور ما فروش جنس خارجی ممنوع نشده و تا حکومت قاچاق جنس خارجی را ممنوع نکند از مغازه خود خرده فروش نمی‌توان به عنوان کالای قاچاق آن را جمع نمود.

آیت الله طباطبایی نژاد، مدارا با مردم را مهم دانست و یادآور شد: از پیامبر اکرم روایت است که می‌فرماید " بعثت علی مدارات کما بعثت علی الرساله"، لذا باید در قضاوت دقت کرد، البته نمی‌گوییم بی عدالتی کنیم بلکه نباید سرسختی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، با اشاره به داستان حضرت نوح(ع) و فهم اندک بشر در آن دوران، افزون بودن حامیان ولایت در دوران معاصر را ناشی از افزایش درک بشر نسبت به عصر دیگر پیامبران عنوان کرد و یادآور شد: بشر یک کودک است و باید رشد کند و رشد آن نیز به علم و داشتن عقل است، کم کم بشر رشد یافته و اکنون زمان دانش است و روی امور فکر می‌کند.

وی همچنین به موضوع انتخابات به عنوان یک واجب اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی به رسانه‌های غربی توجه می‌کنند و فریب آنها را می‌خورند در حالی که باید بدانند قرآن کریم می‌فرماید " إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا " یعنی خود تبیّن کنید.

در ابتدای این دیدار نیز مدیرکل تعزیرات استان اصفهان گزارشی از مجموعه عملکرد شعب تعزیرات استان ارائه و اظهار کرد: در طی۱۰ ماه اخیر حدود ۱۸ هزار پرونده کالا و خدمات وارد مجموعه شده که همه این پرونده‌ها منتهی به صدور حکم شدند.

وی افزود: در خصوص مبارزه با قاچاق، نزدیک به ۵ هزار پرونده در استان داشتیم و ۲ هزار و پانصد پرونده در حوزه بهداشت، دارو و درمان بوده و علاوه بر آن ورود جدی به مسئله زیرمیزی هم داشتیم و حاصل مجموع این پرونده‌ها محکومیت در حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیر کل تعزیرات استان اصفهان عنوان کرد: هم چنین پرونده قاچاقچیان ارز استان نیز به نتیجه رسید و عوامل اصلی آن که ۶ نفر بودند به پرداخت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان محکوم شدند.

وی اضافه کرد: پرونده‌هایی نیز در حوزه پتروشیمی، مرغ و گوشت بود که منتهی به صدور حکم شده و به‌خصوص در حوزه لوازم خانگی، قطعات رایانه‌ای و تجهیزات مخابراتی بیشترین پرونده را داشته‌ایم.

مدیر کل تعزیرات استان اصفهان، تعزیرات را مرجع رسیدگی به تخلفات بیان کرد و یادآور شد: کار تعزیرات، بازرسی نیست و در هر حوزه‌ای ضابطینی وجود دارد که کار بازرسی را انجام می‌دهند، اما با این وجود بخش بزرگی از پرونده‌ها، ناشی از حضور نیروهای تعزیرات در سطح بازار بوده و در قالب گشت مشترک، طرح ویژه نظارتی انجام داده‌اند.

وی به تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های شعب تعزیرات استان نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه زیرساخت نیز در استان سعی شده طی دو سال اخیر فعالیت‌هایی انجام شود که از اقدامات شاخص آن در دهه فجر، افتتاح تعزیرات حکومتی شهرستان اصفهان است، هم چنین در زمینه اصلاح، بازسازی، مرمت و تملک در ۹ شهرستان توانسته‌ایم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها بسیار کاهش یافته، از جمله در حوزه کالا و خدمات و حوزه بهداشت و درمان مدت زمان صدور حکم به ۱۲ روز و در حوزه قاچاق نیز از ۵۸ روز به ۳۴ روز رسیده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha