شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر محمد شربتی معاون دانشگاه قم

حوزه/ فرهنگ‌سازی گذار از خط‌کش‌های سیاسی مرسوم و تفسیر شاخص‌های گفتمان تمدنی مهمترین وظیفه نخبگان و کنشگران انتخاباتی است.  

به گزارش خبرگزاری حوزه, دکتر محمد شربتی پژوهشگر اقتصادی و مدرس اقتصاد دانشگاه قم در یادداشتی با تبیین اهمیت انتخابات و دوران حاکمیت گفتمان ها آورده است:



انتخابات بستر تقابل دوگانه‌های مختلف است؛ یک روز اصلاح‌طلب و اصولگرا، یک روز انقلابی و غیر انقلابی، یک روز عملگرا و تئوریک و ...؛ امروز دیگر مسئله مردم با کلی‌گویی حل نمی‍شود. امروز دیگر مردم از اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته شده‌اند.

امروز مردم برایشان سؤال است چگونه فردی را انتخاب کنند که مطمئن باشند هر چه می‌گوید را عمل می‌کند یا آن طور که نشان می‌دهد، می‌ماند. امروز دیگر تحلیل‌های فضایی به درد مردم نمی‌خورد ، کلیشه‌سازی و انداختن مشکلات به گردن دوستان و دشمنان آشکار و پنهان به درد نمی‌خورد. امروز روز گذار از جبهه‌بندی‌های سیاسی مرسوم است . امروز روز حکمرانی گفتمان‌ها به جای کلیشه‌گویی هاست. امروز مردم اگر می‌خواهند ثمره مثبتی از انتخابشان ببینند باید مکتب فکری نامزد مد نظر خود را بشناسند. گفتمان حاکم بر اندیشه او را بشناسند، امروز دیگر نامزدی که موضع و گفتمان نداشته باشد، محلی از انتخاب ندارد. مکتب و گفتمانی می‌تواند مشکل مردم را علاج کند که نگاه تمدنی داشته باشد. نگاه تمدنی معطوف به یک حوزه خاص نیست و تمامی عرصه‌های بهداشتی و درمانی، مسکن، اقتصاد، امنیت و فرهنگ را شامل می‌شود.

امروز روز تقابل گفتمان‌هاست؛ به عنوان مثال اگر دغدغه‌تان اقتصاد است ببیند گفتمان چه اشخاصی مبتنی بر حمایت از مستضعفان و گفتمان چه اشخاصی حامی جریان‌های قدرت و ثروت است، گفتمان چه اشخاصی حامی دلاری فروشی و جهانی‌سازی قیمت‌ها و گفتمان چه اشخاصی حامی افزایش ارزش پول ملی و مقابله با گران‌سازی معیشت مردم است. گفتمان چه اشخاصی حامی افزایش واردات و فلج کردن تولید و گفتمان چه افرادی حامی رونق تولید و حمایت از تولید کننده ایرانی است. گفتمان چه افرادی حامی خام فروشی و گفتمان چه افرادی حامی تکمیل زنجیره ارزش است. گفتمان چه افرادی حامی مکتب گران‌کن و گفتمان چه افرادی حامی کاهش هزینه‌های زندگی مردم است.

فرهنگ‌سازی گذار از خط‌کش‌های سیاسی مرسوم و تفسیر شاخص‌های گفتمان تمدنی مهمترین وظیفه نخبگان و کنش‌گران انتخاباتی است.

امروز یکی از ریشه‌های اصلی مشکلات کشور در عدم شناخت صحیح اندیشه و گفتمان حاکم بر تفکر افراد و مسئولان، توسط مردم می‌باشد. مردم می‌توانند با بررسی مواضع افراد این موارد را تشخیص دهند تا با شناخت کافی از گفتمان فرد، اطمینان نسبی حاصل کنند و بهترین انتخاب خود را انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha