یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1136444
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
رسانه ملی

حوزه/ رسانه ملی باید با استفاده از مشاوران با تجربه و دلسوز، نقش بی بدیل خود را در برگزاری انتخابات به نحو احسن انجام دهد.

خبرگزاری حوزه/ کمتر یک ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و در فضای انتخابات یکی از مهمترین مباحث، نقش و وضعیت تاثیرگذاری رسانه ها به ویژه رسانه فراگیری چون صدا و سیما موضوعیت بیشتری می یابد.
صدا و سیما به عنوان هدایت کننده افکار عمومی و پل ارتباطی دو سویه میان مردم و مسوولان، نقشی تاثیر گذار در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی دارد.

رسانه ای مانند صدا وسیما نقش موثری در ایجاد نشاط، بالندگی و افزایش مشارکت مردم در عرصه ای چون انتخابات دارد و این در حالی است که پرسش ها و نقدهای گوناگونی درباره رفتار انتخاباتی صدا و سیما مطرح است.

در طی روزها و هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات شاهد این هستیم که معدود برنامه‌های انتخاباتی سازمان صداوسیما حول مفهوم ارزشمند انتخابات آگاهانه شکل گرفته است و تقریبا در هر شبکه این رسانه در خصوص انتخابات اقدامات ارزشمندی در حال اجراء و پخش است.
اما متاسفانه در پخش برنامه های انتخاباتی صدا و سیما کارگردانی خوبی صورت نمی گیرد و با وجود برنامه های خوب انتخاباتی، شاهد تناقضات برنامه انتخابات با یکدیگر در رسانه ملی هستیم. حتی می توان گفت این برنامه برخلاف نظرات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین انتخابات است.
تولید برنامه ها و میزگردهای انتخاباتی کار ارزشمندی در راستای گرم شدن تنور انتخابات است. ولی همین برنامه ها نیز باید با هنرمندی اجرا شود تا بتواند در بحث شور و شوق انتخاباتی موثر باشد.

عکس این قضیه نیز صادق است. بطوری که تولید و اجرای یک برنامه ضعیف و حتی بی برنامه و بدون توجه به سیاست های انتخاباتی صدا وسیما و حتی در بخش ملی می تواند اثر سویی در برگزاری انتخابات داشته باشد بطوری که حتی می تواند دیگر برنامه های انتخاباتی رسانه ملی را تحت شعاع قرار داده و بی اثر کند.

اینکه تمام مشکلات اقتصادی در یک برنامه و بصورت زنده از رسانه ملی پخش شود کار جدید و نویی نیست که بتواند برای انتخابات پیش رو مناسب باشد. بله باید این مشکلات در رسانه ملی مطرح و پیگیری شود و این خواسته تمام دلسوزان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

باید از رسانه ملی و بخصوص از مدیران این نوع برنامه این سوال را باید پرسید که واقعا جای این نوع برنامه در این زمان است؟! چرا زمان هایی که درخواست تولید این برنامه ها از رسانه ملی می شد دغدغه این تهیه این نوع برنامه ها را نداشت؟!
میزگردهایی که در این روزها از صدا و سیما پخش می شود که شامل نظرات، پیشنهادات و انتقاد های خوبی است و در صورت پیگیری می تواند راه گشا برای مشکلات کشور باشد.
ولی متاسفانه در روزهای اخیر شاهد اجرای برنامه ای ناهماهنگ و ضعیفی هستیم که مشخص است، سناریویی که برای آن نوشته شده است کاملا کلیشه ای است و نمی تواند بر تنور انتخابات بدمت.
ساخت اینگونه برنامه های کلیشه ای که در کمتر از یک ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نمانده علاوه بر این که بی احترامی به شعور مخاطب رسانه ملی تلقی می شود با برنامه های دیگر انتخاباتی صدا و سیما نیز هماهنگی لازم را ندارد و باعث اثر مخربی بر انتخابات داشته باشد.
بر این باور هستیم و یقین داریم که تهیه این گونه برنامه های انتقادی و بحث بر انگیز باید در جدول و برنامه های سیاست گذاری های شده صدا و سیما بصورت جدی در طول سال برنانه ریزی شود و تاکید می شود که همین برنامه ها می تواند صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را به یک رسانه ملی پر مخاطب تبدیل کند.
اینکه چند نفری را در ۲۰ روز مانده به انتخابات به دور یک میز بنشانیم و انواع انتقاد ها و بحث های کاملا به حق را که باید در طول سال گفته می شد را در این زمان حساس مطرح کنیم جزء یاس و نا امیدی جامعه را در پی نخواهد داشت.
بر این باور هستیم که خواسته و مطالبه شرکت کنندگان در این برنامه که از افراد مطالبه گر، دلسوز و جوان کشور هستند و طرح دیدگاه های این افراد می تواند منجر به رفع مشکلات شود، ولی صدا و سیما در تهیه اینگونه برنامه ها زمان مناسبی را انتخاب نکرده است.
پخش اینگونه برنامه ها در این مواقع فقط یک چیز را در ذهن متبادر می کند که رسانه ملی در استفاده مشاوران رسانه ای خوب عمل نکرده و یا از مشاوران با تجربه استفاده کند. استفاده از یک مجری شناخته شده ناهماهنگ و نامناسب با برنامه نمی تواند در جهت شور و نشاط انتخابات باشد.
باید به این نکته تاکید شود که برنامه های ضعیف و بدون فکر هنری رسانه ای نمی تواند کار موثری برای انتخابات ایجاد کند. این اندیشه که بتوان با این کارهای کلیشه ای کاری از پیش برد، اقدامی به مانند دوستی خاله خرس برای انتخابات خواهد بود چرا تولید اینگونه برنامه های در این شرایط و زمان حال حاضر دقیقا شعور مخاطب را نشانه می گیرد و همین دست آویز رسانه های معاند خواهد بود.

از این نوع برنامه های به اصطلاح انتقادی و بهتر از این برنامه ها را رسانه های دشمن بصورت هنرمندانه اجرا می کنند. لذا توصیه می شود دست اندرکاران این برنامه های انتقادی صدا و سیما تامل جدی در نحوه، زمان، نوع برنامه داشته باشند.
در حال حاضر رسانه های معاند با انواع برنامه ها و مستند های خود بصورت خیلی هنرمندانه در حال بمباران رسانه ای جامعه ایران هستند و تهیه برنامه های انتقادی کلیشه ای هیچ سود و منفعتی برای کشور و بخصوص انتخابات پیش رو نخواهد داشته و بلکه بر عکس می تواند صدمات جبران ناپذیری بر حضور مردم در انتخابات پیش رو داشته باشد.

سعید امیری


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha