یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
موسوی حسب

حجت الاسلام موسوی حسب تصریح کرد: فرهنگ سازیِ رسانه های متعهد، لازمه مقابله با رسوخ فرهنگ غربی است.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که باید نگران رسوخ نشانه ها و تأثیرات فرهنگ غربی در جامعه خودمان باشیم، اظهار داشت: بی شک ترویج فرهنگ غرب، خسارت های جبران‌ناپذیری برای فرد و جامعه به بار می‌آورد و لذا تنها راه مقابله با آن، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، صیانت از ارزش‌های ملی و اسلامی و البته فرهنگ سازیِ تأثیرگذار و مستمر با تکیه بر ظرفیت رسانه های داخلی و متعهد است.

وی با اشاره به این که اومانیسم و لیبرالیسم از مؤلفه های کلیدی فرهنگ و اندیشه غربی است، افزود: غربی ها بر این باور هستند که برای انسان برخورداری از زندگی توأم با راحتی، خوشی و آسودگی اصالت دارد و در این نگاه آدمی خودش، اخلاق و سیاست و اقتصاد را تعیین می کند و آن ها را از دین و وحی نمی گیرد.

وی تأکید کرد: باید این مفاهیم به درستی مورد تبیین و تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا افراد بدانند که در واقعیت قضیه، کلمه اومانیسم در مقابل گرایش به خدا و دین مطرح می‌شود، کما این که برپایه این دیدگاه، انسان، دیگر انسان نیست، بلکه به انسان به عنوان شئ مادی نگاه می شود و در این موضوع هرگز از بُعد الهی بشر و معنویت حقیقی سخنی به میان نمی آید.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: از دیگر شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگ غربی می توان به سکولاریسم اشاره کرد و در نگاه غرب اگر انسانی پیدا شد که خواست گرایش های دینی داشته باشد، باید بداند که دین ربطی به مسائل اساسی زندگی ندارد. اگر کسانی می‌خواهند با خدا نیایش کنند، به معبد بروند، با خدای خود مناجات کنند، با آنها کاری ندارند امّا این که در جامعه چه قانونی حکمفرما باشد، نظام اقتصادی و سیاسی، چگونه نظامی باشد، دین اجازه دخالت در این عرصه را ندارد.

وی گفت: متأسفانه نشانه ها و رگه هایی از تفکر ناشی از سکولاریسم در بین برخی از افراد جامعه ما وجود دارد که این مساله به خصوص در رابطه با بحث حکمرانی فرهنگی بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام موسوی حسب ادامه داد: فرهنگ غرب معتقد است حال که اصالت با انسان است، باید کاملاً آزاد باشد و هیچ قید و شرطی نباید برای زندگی انسان وجود داشته باشد. باید سعی کرد که هر چه بیشتر از محدودیت‌ها کاست و ارزش‌ها را محدود ساخت. البته مسلم است که به همین میزان نیز بسنده نشده و به تدریج جامعه انسانی تهی از ارزش های اخلاقی و دینی می شود.

وی تأکید کرد: طبیعتاً وقتی متأثر از فرهنگ و اندیشه غربی اصالت فرد و لذات او مطرح می شود دیگر در چنین شرایطی چندان بحث از تعلقات اجتماعی و خانوادگی وجود ندارد و لذا سبک زندگی در این اندیشه و مرام، سبکی است که اقتصاد و پول، مسئله اصلی است و هدف ثروت اندوزی و لذات شخصی و محوریت فرد است.

وی گفت: بر همین اساس فرهنگ غربی موجب می‌شود که انسان تدریجاً یا خانواده‌گریز و یا خانواده ستیز ‌شود. در ابتدای امر، فرد از خانواده گسترده و فامیلی دور می شود و به سوی خانواده هسته‌ای، سپس به سمت زندگی مجردی سوق پیدا می کند و متأسفانه برخی از نشانه های این فرهنگ و سبک زندگی امروز در جامعه ما نیز مشاهده می گردد که باید برای علاج آن فکری کرد.

کارشناس حوزوی افزود: از سوی دیگر از یاد نبریم که فرهنگ غربی، با ترویج بی بندوباری و فساد و تنوع طلبی و ولنگاری جنسی، پایه های خانواده را سست و ازدواج را سخت، طلاق را آسان و فرزند آوری را مشکل می سازد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: در سایه احساس مسئولیت در عرصه فرهنگ و رسانه بتوان به مقابله صحیح با تأثیرات ویرانگر فرهنگ و اندیشه غربی به خصوص در رابطه با خانواده پرداخت و در این راستا از همه ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای موجود در کشور به شکل مطلوبی بهره برداری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha