دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برگزاری کنگره آیت الله کفعمی(ره) در قم

حوزه/ کنگره چهلمین سالگرد آیت الله محمد کفعمی خراسانی(ره) با حضور علما و فضلا در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله محمد کفعمی خراسانی(ره) از علمای برجسته استان سیستان و بلوچستان امروز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

آیت الله کفعمی خراسانی از علمای مردمی و مبارز سیستان و بلوچستان بود که در مدت حضور چهل ساله خود در این استان منشاء خدمات فراوانی شد.

رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود از نقش این عالم مجاهد در پیشبرد اهداف نهضت انقلاب اسلامی در منطقه سیستان و بلوچستان و کمک و حمایت ایشان از افراد مبارزی که به این منطقه تبعید می‌شدند سخن گفته اند.

مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای مجمع تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در کنگره چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله کفعمی خراسانی(ره) سخنرانی کردند.

مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به رفتار آیت الله کفعمی در دوران حیات، اظهار کرد: ایشان تمام فعالیت‌های خود را با محوریت وحدت انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه این مجاهد در راه خدا تنها با سخنرانی و تالیف کتاب، وحدت را ایجاد نکرد، مطرح کرد: آیت الله کفعمی با انسانیت و پایبندی به اسلام وحدت را در منطقه سیستان و بلوچستان ایجاد کردند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور از آیت الله کفعمی به عنوان یک نمونه بارز مبلغ دینی موفق یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله کفعمی با خدمات خود در بین مردم شیعه و سنی زاهدان، آثار و برکات ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت.

زندگی نامه:

آیت الله کفعمی سال ۱۲۸۰ هجری شمسی در مشهد و در خانواده روحانی متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات دینی در مشهد برای تکمیل تحصیلات راهی نجف شد و از اساتیدی مانند ضیاءالدین عراقی و سیّدابوالحسن اصفهانی بهره‌مند شد.

در نجف از هشت نفر از علما اجازه اجتهاد دریافت کرد و مدتی بعد از بازگشت به ایران به شهر زابل رفت و شش سال در زابل به تدریس پرداخت و مسجدی را نیز در زابل تأسیس کرد و پایگاه علمی قرار داد. پس از این مدت، بزرگان زاهدان به ویژه یزدی‌های مقیم زاهدان با توجه به شناختی که از ایشان پیدا کرده بودند، از او دعوت کردند تا به زاهدان برود و ایشان نیز قبول می‌کند و به عنوان اولین امام جمعه رسمی زاهدان شروع به کار می‌کند.

آیت الله کفعمی سال ها قبل از انقلاب برای وحدت اسلامی تلاش کرد و از پیشگامان فعالیت‌های جهادی در کشور بود و در سیل، زلزله و... خدمات بسیاری انجام داد.

آیت الله سید جواد علم الهدی نقل می‌کند که سال ۱۳۴۱ من به زاهدان آمدم و نامه حضرت امام (ره) را به آیت‌الله کفعمی رساندم و ایشان کفن بر تن و شمشیر به دست گرفت و در مسجد جامع و در جمع مردم شیعه و سنی گفت «نامه‌ای از آیت الله خمینی به دست من رسیده که ایشان می‌خواهند انقلاب کنند و در آنجا اعلام بیعت و همراهی خود را با حضرت امام(ره) اعلام کرد» و در آنجا شیعه و سنی بیعت کردند.

ایشان ارتباط مستمری با علمای تبعیدی داشتند و همواره از آنان حمایت می‌کردند همچنین ایشان پیشگام انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان بود.

آیت‌الله کفعمی علاوه بر اینکه در زابل پایگاه علمی ایجاد کرد در زاهدان نیز با تأسیس حوزه علمیه صدها شاگرد تربیت کرد که این شاگردان منشأ آثار فراوانی در سطح زاهدان و کشور شدند. همچنین در دورانی که زاهدان کم برخوردار بود مشهورترین مبلغان، خطبا و واعظان را به زاهدان دعوت می‌کرد.

او به مدت سه سال امام جمعه زاهدان بود اما به علت کسالت از این سنگر خداحافظی کرد.

آیت‌الله حاج شیخ محمد کفعمی خراسانی پس از عمری پر برکت در ۳۱ تیرماه ۱۳۶۲ چشم از جهان فانی فرو بست و در جوار مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) در صحن آزادی حرم مطهر رضوی آرام گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha