دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مردانپور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مردانپور با تشریح فعالیت های معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم، گفت: طرح امین مدارس در حقیقت هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری تربیت نسل جدید است تا بتوانیم خروجی مناسبی برای خدمت رسانی به مردم و جامعه در آینده داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مردانپور، معاون تبلیغ و امور فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیرو دیدار طلاب با مقام رهبری و اهمیت مقوله تبلیغ و نقش مهم مبلغان اظهار کرد: محور فعالیت های تبلیغی حوزه علمیه قم براساس مطالبات، نیازهای جامعه و آحاد مردم، همچنین مطالعات و اسناد بالادستی با توجه به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب دربحث تولید محتوا، تربیت نیرو، تبلیغ دین و... انجام می شود و متناسب با مطالبات رهبری معظم انقلاب درخواست و فراخوان طرح های تبلیغی را به طلاب داده ایم که خوشبختانه طرح هایی در این حوزه ارسال شده اما هنوزعملیاتی نشده است.

بیشتر بخوانید:

گام‌های بلند حوزه برای تحقق فرمان ولی امر

وی ادامه داد: فضای قم، فضای بسیار مهمی هم برای خود قم و هم برای نظام و انقلاب اسلامی است، چرا که دارای جایگاه الگویی و بین المللی بوده و این باعث شده امروز بیش از ۱٠٠قومیت مختلف به استان قم تردد داشته و استقرار یابند و این خود امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید با استفاده از ظرفیت های موجود گروهها و تشکل های مردمی و جهادی، به جای کارهای پراکنده و انجام طرح های موازی، طرح جامع فرهنگی برای قم تبیین شود که بتواند هم وضعیت فرهنگی قم را تغییر و هم مطالبات رهبری را پاسخ دهد.

وی ابراز داشت: با توجه به این امر حوزه به تنهایی نمی تواند اینکار را انجام دهد و نیازمند مشارکت همه دستگاههای حوزوی و غیرحوزوی مرتبط و همسو در کشور است، چرا که قم می تواند یک الگوی نمونه برای مدیریت فرهنگی یکپارچه کشور برای رسیدن به اهداف مدنظر و همچنین کنترل آسیب های موجود در سطح استان قم و کشور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مردانپور عنوان کرد: در نظر داریم با مدیریت یکپارچه فرهنگی، قم را به یک شهر تراز جمهوری اسلامی تبدیل کنیم چرا که قابلیت های فرهنگی زیادی برای اجرا با مشارکت همه دستگاه ها و نهادها در قم وجود دارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم بیان کرد: از آنجا که همه مردم و مخاطبین ما نیاز به تبلیغ دارند شاخص فعالیت های تبلیغی و فرهنگی در حوزه علمیه هم تبلیغ است، چرا که کار تبلیغی در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، ورزشی و همچنین تمامی حِرَف و اماکن عمومی از جمله اصناف، مجتمع های تجاری و مراکز خرید، بوستان ها، مساجد و... مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: درهمین راستا مهمترین کار تبلیغی کار با کودکان و نوجوانان است که خوشبختانه ما در این بخش با ایجاد طرح امین و اجرای آن در مدارس با مشارکت آموزش و پرورش توانسته ایم کارهای تبلیغی خوبی را متناسب با مناسبات مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی درمدارس به صورت کاملا کارشناسی و مطالعه شده انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مردانپور یادآور شد: یکی از وظایف ما این است که تربیت را از مدرسه به خانه ببریم و مدرسه باید به لحاظ جایگاه تربیتی به نوعی کار کند تا تاثیرگذاری مثبت آن در خانه و خانواده و سپس جامعه دیده شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم اظهار کرد: با توجه به فرمایش رهبری معظم انقلاب اسلامی اگر نظام به دو مقوله خانه و مدرسه توجه ویژه و برنامه ریزی مناسبی داشته باشد بسیاری از آسیب ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: اگر روی خانه و مدرسه توجه ویژه ای شود بدون تردید بسیاری از مشکلات و دغدغه ها برطرف می شود و در این مسیر دستگاهها و نهادهای ذیربط باید طرح امین را به رسمیت شناخته و مورد حمایت قرار دهند. مبلغ تا وقتی که در طرح امین هست توجه و نگاه ویژه به مباحث دارد، اما وقتی بعد از شرکت در آزمون استخدامی، جذب بشود دیگر همه زمانش برای تعلیم و تدریس است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم ادامه داد: در سال گذشته ۹۵٠مدرسه تحت پوشش طرح امین بودند که آثار بسیار مثبتی هم داشته اند که درحال حاضر بیش از۶٠٠ مدرسه مطالبه حضور طلبه روحانی در مدارس دارند که متاسفانه توان حمایت نداریم.

وی عنوان کرد: طرح امین مدارس در حقیقت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای تربیت نسل جدید است تا بتوانیم خروجی مناسبی برای خدمت رسانی به مردم و جامعه در آینده داشته باشیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم گفت: یکی دیگر از کارهای ما ارتباط با سازمانها و ارگانها برای شناخت ظرفیت ها بوده تا براساس آن کمیته های ویژه تشکیل شده و در بحث جریان فرقه‌های انحرافی، آسیب‌های اجتماعی وتبلیغ دانش آموزی به صورت همفکری و همفزایی فرهنگی انجام شود.

وی ادامه داد: کار دیگر معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم، ارتباط با نخبگان حوزوی و غیرحوزوی تاثیرگذار در جامعه که می توانند کمک ما در فعالیت های دینی باشند، است؛ تعامل با نخبگان و شخصیت های اثرگذار بخش اول فعالیت ها بود و پس از آن اقدام به تشکیل کمیته مداحان کردیم؛ «نقش مداحان در انگیزه سازی دینی» و سپس کمیته «دانشجویان موثر انقلابی برای تشکیلاتی سازی نخبگان فرهنگی»، تشکیل «کمیته طلاب و نخبگان حوزوی و اساتید» و... تشکیل شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت فعلی قم افزود: ما در حال حاضر ۴۵۳٠ نقطه تبلیغی در قم داریم در حالی که در سال ۱۴۰۱ کل مبلغان ما ۱۶۰۰ نفر بودند؛ ما نیاز به مبلغ در اقصی نقاط شهر از جمله روستاها، مساجد، بیمارستانها، زندان ها، اصناف، مجتمع های مسکونی، محلات و ۴٠٠ پارک و بوستان استان قم داریم. در واقع دو برابر نقاط مورد نیاز و ظرفیت موجود یعنی ۸ هزار و ۵٠۲ نقطه مبلغ فعال نیاز داریم تا بتوانیم تمام عرصه ها را تحت پوشش قرار دهیم. امسال تعداد مبلغین ما هم کم شده است.

وی به اجرای طرح «برادران ایمانی» با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این طرح هم اکنون در ۵٠ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان قم شروع شده است و اگر بتوانیم به تناسب نیاز نیروی انسانی را تأمین کنیم و حمایت داشته باشیم تا چند سال آینده وضعیت مطلوبی ایجاد خواهد شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بهترین طرح، طرح امین است باید دستگاه ها پای کار بیایند و حوزه و آموزش و پرورش را حمایت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانپور با اشاره به اینکه حمایت آموزشی حین تبلیغ نیز با ۱۹عنوان آموزشی برای مبلغان برگزار شده است، گفت: نامه اجرایی طرح مبلغان امین در مدارس توسط وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه امضا و ابلاغ شده که این امر می تواند گام مهمی در عرصه تربیت دینی و فرهنگی دانش آموزان باشد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم گفت: در بحث توانمندسازی طلاب نیز ۲۰۴ ساعت دوره و کلاس درس امین یک، امین دو و امین سه در سامانه طلاب با هدف توانمند سازی مبلغین بارگذاری شده که بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha