شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام ملانوری

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: بعد از دیدار با مقام معظم رهبری براساس تأکیدات مدیرحوزه های علمیه تمام ارکان حوزه برای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل تبلیغ به اولویت اول بسیج شده و پس از تبادل نظر با حدود ۶٠٠ استاد و پژوهشگر فعال تبلیغی و دینی، اقدامات اساسی و تحولی کلید خورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، آخرین برنامه‌های تحولی عرصه تبلیغ در لایه‌های مختلف حوزه‌های علمیه را تبیین کرد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

به عنوان اولین سؤال بفرمایید ماهیت تبلیغ چیست و چه اهمیتی دارد و چرا باید اولویت اول باشد؟

تبلیغ دین به معنای رساندن صادقانه، صمیمانه، مسئولانه، امانت دارانه پیام دین الهی به گوش‌ها، اذهان و دل های مردم به گونه ای که در قلب آنها رسوخ کرده و جای هیچ تردید و شکی باقی نگذارد و به هویت مستمع تبدیل شود، از وظایف عالمان دین در هر عصر و زمانی است.

مبلغان راستین دین در طول تاریخ در جهت تشکیل نظام اسلامی، اقامه قسط، اشاعه معروف، ازاله منکر، ترویج کلمه طیبه و عمل صالح تلاش کرده اند تا هدف آفرینش انسان و هدف غایی دین یعنی تکامل انسان، رسیدن به لقاء الله، خلیفه خدا شدن، کرامت انسانی، و مقام عبودیت خداوند متعال و آراسته شدن به فضائل اخلاقی تحقق یابد.

دین اسلام دارای گستره ای وسیعی است که شامل عرصه های انسان سازی، جامعه پردازی، نظام سازی و تمدن سازی می شود. دین اسلام راه پیشرفت جامعه در چهار عرصه فکر و علم و معنویت و زندگی به صورت هم زمان را ارائه کرده است و پیام دین اسلام در این عرصه های گسترده باید به خوبی فهم شود و با رصد دشمن و شناخت نقشه راه و روشهای نوین القاء پیامهای ضد دین به مخاطبین عام و خاص و داخلی و بین المللی نفوذ کند تا موجب توحید فکر و عمل مسلمین در راستای تحقق نظام، جامعه و تمدن اسلامی در جامعة امروز ما شود.

تبلیغ، محوری ترین ابزار تحقق اهداف دین و وظیفه اصلی پیامبران الهی و وارثان پیامبران است و سیره علمای گذشته نیز بر آن تعلق گرفته است و در زمان حاضر به دلیل اقتضائات عصری یعنی تحقق حاکمیت سیاسی اسلام و تشدید دشمنی های نرم و سخت علیه اسلام، نظام اسلامی و تدین مسلمین، تطورات خیره کننده علمی، روشها و ابزارهای تبلیغی، گسترش مخاطبان تبلیغ در داخل و خارج کشور و مشتاقان معارف الهی و توسعه ظرفیت ها و زمینه های تبلیغی و فرصتهای بی شمار تبلیغی بعد از انقلاب اسلامی، اولویت اول حوزه های علمیه است.

امروز جبهه کفر نسبتاً منسجم، هوشمند، آگاه نسبت به نیازهای خود و دارای نقشه راه برای مقابله با جبهه اسلام و مجهز به روشها و ابزارهای پیشرفته و علمی جنگ ترکیبی و شناختی و القاء پیامهای فریبنده و کاذب و دارای امکانات وسیع مالی و سخت افزاری است.

حوزه‌های علمیه باید با سازماندهی و شبکه سازی و مدیریت و راهبری ظرفیت های پژوهشی، آموزشی، تربیتی و تبلیغی خود، جبهه ای واحد، منسجم، هوشمند، آینده نگر، دشمن شناس را تشکیل دهند که مجهز به پیشرفته ترین و علمی ترین سامانه رصد، نیازسنجی، و آینده پژوهی است و دارای سامانه هماهنگ و کامل پژوهش و تولید محتوای مورد نیاز، تولید روشها و ابزارهای پیشرفته، علمی و کارآمد ابلاغ پیام و تربیت مبلغین متخصص در محتواهای تولید شده و مسلط به کاربست روشها و ابزارهای ابلاغ پیام است. جبهه ای که پاسخگوی همه عرصه های مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی برای همه گروه‌های مخاطبین است و افزون بر این جبهه دشمن را همواره رصد و به آن حمله و تهاجم نظری و شناختی می کند.

حوزه نیوز_ غفلت از حوزه تبلیغ چه آسیب های دارد؟

امروز دغدغه اول حوزویان عالم شدن و طی نمودن مراتب علمی از پایه یک تا اجتهاد است. اولویت اول شناخت نیازهای جامعه، نظام و تولید محتوای عمیق و عریق اسلامی و ابلاغ آن به قلب‌های مخاطبین متعدد و متنوع با شیوه ها و ابزارهای نوین و پیشرفته علمی نیست. حتی تبلیغ به معنای خاص آن یعنی تبلیغ عقائد و اخلاق و احکام اسلامی که مورد نیاز همه اقشار جامعه است نیز امری فرعی تلقی شده و ارتباط آن با نظامهای آموزشی و پژوهشی حوزه وثیق نیست. از جهت کَمّی کافی نبوده و از جهت کیفی نیز دارای محتوای راقی و مطابق با نیازهای گروههای مختلف مخاطبین نیست و از روشهای نوین ابلاغ پیام نیز به خوبی استفاده نمی‌شود.

اگر امروز حوزه های علمیه نسبت به اهمیت تبلیغ دین غفلت کنند، موجبات اثر گذاری تهاجم فرهنگی، رواج اندیشه‌های مغشوش و ناسالم، تسلط فرهنگی و تسخیر ملت فراهم می‌شود و در یک کلمه، جامعه دچار استحاله فرهنگی و قبح زدایی از گناهان بزرگ و هضم شدن در فرهنگ جبهه مقابل خود یعنی جهان کفر خواهیم شد که رفع آن بسیار مشکل است.

حوزه نیوز_ برای جبران این کاستی چه باید کرد؟ پس از دیدار مبلغان با حضرت آقا، برای تحقق مطالبات معظم له چه راهبردهایی را طراحی کردید؟

راه جبران تشکیل کانون های عظیم تبلیغ دین در همه استان‌ها با شروع از قم است. مقصود از کانون عظیم تبلیغی مرکزی ستادی است که همه نظامات حوزه را به غایت تبلیغ دین به معنای پیش گفته بازبینی و اصلاح کند و با ساماندهی و مدیریت و راهبری همه مراکز پژوهشی، آموزشی، تبلیغی و فرهنگی دینی وابسته و غیر وابسته، رسمی و جهادی، جبهه واحد، منسجم، کارآمد و روزآمدی را برای تشخیص نیاز، تولید محتوا، تولید روشها و ابزارهای نوین ابلاغ پیام دین و تربیت مبلغ متخصص و کارآمد برای تبلیغ دین، تشکیل دهد که هم به نیازهای جامعه و نظام پاسخ دهد و هم به مواضع فکری دشمن حمله کرده و دشمن را در موضع انفعال قرار دهد.

پس از دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی، حرف آقا نشان دهنده دغدغه ایشان در مسائل اساسی حوزه است و عمل کردن به دستور ایشان لازمه اش تحول اساسی و ریشه ای در کل حوزه‌های علمیه در ابعاد مختلف است. البته این تحول درکوتاه مدت اتفاق نمی افتد، لذا برنامه‌هایی را می‌شود در راستای تحول برای تکمیل و توسعه فعالیتهای موجود و احیانا تغییر برخی فعالیتها تمهید کرد. اما برای یک کار اساسی و ریشه‌ای طرح بلند مدت در حوزه نیازمند زمان زیادی هستیم.

اقدامات مهم مدیر حوزه بعد از بیانات رهبری معظم انقلاب درباره تبلیغ

بعد از بیانات گهربار مقام معظم رهبری باید بگویم اولا این بحث مورد اهتمام شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه قرار گرفت و مدیر محترم حوزه های علمیه نیز با توجه به اهمیت فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد تبلیغ و تبیین صحبت‌های معظم له، تلاش داشتند تا همه معاونین به یک فهم مشترک در مسیر تبلیغ برسیم. بعد از آن شورای تبیین فرمایشات رهبری معظم در حوزه شکل گرفت تا آن فهم مشترک در حوزه علمیه شکل بگیرد و در همین راستا کمیته پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و از آن زمان تاکنون جلساتی برگزار و مصوبات شورای معاونین دستورات مدیر حوزه و ایده‌هایی که مطرح شده را پیگیری می‌کنند تا به مرحله عملیاتی برسند.

به دستور مدیر حوزه های علمیه، مجموعه‌های مختلف حوزه مأمور شدند که جلساتی را با نخبگان حوزه یعنی با اساتید پژوهشگران و فعالان برتر عرصه تبلیغ در عرصه‌های مختلف تشکل دهند و هر چه ایده و طرح ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری در کل حوزه‌ علمیه وجود دارد، شنیده شود. ایشان معتقد هستند اگر قرارباشد ما یک طرح کلان طراحی کنیم و تحول حوزه سمت تبلیغ دین حرکت کند و تبلیغ به اولویت اول در حوزه تبدیل شود، می بایست تمام ایده‌ها، طرح‌ها و نظرها از ارکان و ابعاد حوزه شنیده و استفاده شود، لذا از آنجا که معاونت تبلیغ حوزه محور این کار بود ۱۱جلسه برگزار شد و ما حدود ۶٠٠ استاد و پژوهشگر فعال تبلیغی و دینی را در این جلسات دعوت و تبادل نظر کرده ایم.

محصول این جلسات ۵٠٠ نکته در امر تبلیغ بود که باهم ادغام و بحث شد و در نهایت به ۸٠ عنوان طرح در ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری تبدیل شد.

رویدادهای تبلیغی سایر معاونت های حوزه و دستگاه‌های حوزوی

در همین راستا معاونت پژوهش حوزه در خصوص پیوست تبلیغی فعالیت های خود و اقدام برای یک تحول اساسی، بیش از هشت جلسه علمی را با حضور اساتید و نخبگان پژوهشگر برگزار کردند تا از خروجی علمی و دانشی آن در پیوست تبلیغی خود استفاده کنند.

اقدام دیگری که آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه تاکید و پیگیری کردند این بود که تمام معاونت‌های حوزه پیوست‌های تبلیغی خود را تهیه کنند که خوشبختانه معاونت‌ها اعم از پژوهش، تهذیب و آموزش بسته‌های تبلیغی متناظر با رسالت معاونت مربوطه را ارائه کردند که بحمدالله در مجموعه ای ارزشمند گردآوری شد.

بعد از این خود شخص مدیریت حوزه‌های علمیه جلساتی را با مجموعه‌های فکری و فعالان فرهنگی حوزه یعنی جلساتی با اساتید، پژوهشگران، هنرمندان، انجمن‌های علمی، مبلغان برتر حوزه و... که در حوزه بوده و صاحب نظر هستند، برگزار کردند. آیت‌الله اعرافی، ایده‌ها و طرحها را شنیده و درجمع‌بندی نهایی از آنها استفاده شده است.

سه طرح برگزیده تبلیغی نهادهای حوزوی

سپس هماهنگی هایی با سازمانها و نهادها در ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری صورت گرفت و جلسات شورای هماهنگی نهادهای حوزوی با موضوع فرمایشات رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و مقرر گردید همه نهادهای عضو شورای عالی نهادهای حوزوی پیوست‌های تبلیغی خود را ارائه دهند. یعنی سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، مرکز خدمات، جامعه المصطفی(ص)، جامعه الزهرا(س)، حوزه علمیه خواهران و مجموعه‌های دیگری که هستند طرحهای خود را ارائه کنند.

سه جلسه با شورای دبیران و شورای نهادهای عالی حوزوی تشکیل شده و در آنجا طرح ها و ایده‌هایی که بخشهای مختلف ذیل فرمایشات رهبری معظم آورده بودند مورد بررسی قرار گرفت. برای اینکه ما با هماهنگی کارها را انجام دهیم غیر از اینکه هر سازمانی و نهادی تکالیف خود را انجام می‌دهد، سه طرح در قالب طرح های کوتاه مدت تا پایان سال جاری به عنوان طرح تعاملی با سایر نهادهای حوزوی انتخاب شد و علمیات آن کلید خورد.

«طرح شبکه سازی مبلغان کشور» که از سوی معاونت تبلیغ حوزه مطرح شده بود مورد تأیید و هم افزایی قرار گرفت، این طرح عمیق و ریشه ای وسیع بوده ومی تواند درایجاد کانونهای تبلیغ درکشور و هماهنگی و انسجام مبلغان کمک بسزایی داشته باشد. این طرح توسط معاونت تبلیغ طراحی و مورد توافق گرفت تا با محوریت حوزه و نهادهای حوزوی اجرا شود.

دومین طرح تایید شده طرح ایجاد نمایشگاه تبلیغ است که از سازمان تبلغات اسلامی طراحی و قرار شد با محوریت سازمان و همکاری نهادهای حوزوی تاپایان سال برپا گردد و طرح سوم، طرح تجربه نگاری تبلیغ بود که مقرر گردید با محوریت دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری سایر نهادها و سازمان های حوزوی اجرا شود.

این سه طرح به عنوان سه طرح اولیه و با اقدام هماهنگ قرار است توسط سازمانها و نهادهای حوزوی با یکدیگر اجرایی شود.

حوزه نیوز_ آیا خروجی فعالیت‌های تبلیغی بعد از منویات حضرت آقا تنها موارد فوق الذکر بود؟

خیر. ما هنوز وارد مباحث و برنامه‌های انجام شده دیگر نشده‌ایم که در این خصوص باید بگویم، بعد از شنیدن صحبت‌های مدیران و معاونت های مختلف حوزه می‌بایست یک طرح کلانی را برای تحول امر تبلیغ حوزه های علمیه با محوریت سخنرانی تیرماه مقام معظم رهبری در حوزه تبلیغ طراحی کنیم، لذا کمیته طراحی شکل گرفت ایده و طرح ها و پیوست‌های تبلیغی تجمیع و یک طرح کلان اجرایی شد و کمیته در حال نهایی سازی بوده که بیش از ۹۰ درصد آن نهایی و مابقی نیز تا پایان ماه نهایی خواهد شد.

حوزه نیوز_ حاج آقای ملانوری در اواسط صحبت‌هایتان به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، طرح‌های تبلیغی معاونت تبلیع و پیوست های تبلیغی سایر معاونت ها و نهادهای حوزوی اشاره داشتید، در خصوص برنامه های کوتاه مدت عناوینی را ذکر می کنید؟

سوال خوبی مطرح کردید؛ بله با توجه به اینکه طرح ها و برنامه های امر تبلیغ را نمی تواند یک شبه به سر منزل مقصود رساند، در این میان طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را ترسیم و خروجی هایی را تدوین کرده ایم که با عنوان «برنامه های کوتاه مدت برگزیده معاونت تبلیغ حوزه در ذیل فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری» نامگذاری شده است که در ذیل به آن اشاره می کنم؛

«طرح تبلیغ مکتوب»، تولید آثار تبلیغی مکتوب در قالب‌هایی مختلف همچون رمان با استفاده از ظرفیت نویسندگان برتر حوزوی با اولویت موضوعات مورد نیاز جامعه مثل حجاب و عفاف، جهاد تبیین و ...

«تولید فیلم کوتاه سینمایی»، تولید فیلم کوتاه سینمایی (درجه الف) در موضوعات دینی و اولویت‌دار جامعه با استفاده از ظرفیت فیلمسازان برتر حوزوی.

«طرح میزهای راهنمایی اعتقادی»، با توجه به وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه در هدایتگری و صیانت از عقاید شیعیان اهل بیت(ع)، میزهای راهنمایی اعتقادی به دوصورت ثابت و سیار برای کمک و راهنمایی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده از فعالیتهای ادیان، مذاهب، فرق و جریانهای انحرافی اعتقادی طراحی شده است.

«طرح اطلس تبلیغ»، یکی از مهمترین لوازم برنامه ریزی و اجرای درست تبلیغ، داشتن اطلاعات صحیح و آگاهی از وضعیت فرهنگی، تبلیغی، جغرافیایی، جمعیتی، آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و سیاسی جامعه و نیز شناخت امکانات و سرمایه های خودی و مراکز و نهادهای همسو و وضعیت مخالفان است. برنامه اطلس فرهنگی و تبلیغی در کسوت یک سامانه جامع که بتواند علاوه بر دسته بندی داده‌ها، امکان دسترسی آسان به اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها را فراهم کند، پیاده خواهد شد.

«طرح فعال سازی حلقه‌های میانی»، ساماندهی و بکارگیری حلقه های میانی تبلیغی اعم از مدیران، معلمان، دانشگاهیان و دیگر فعالان فرهنگی برای ایجاد شبکه گسترده و موج آفرین فرهنگی، تبلیغی در سط کشور.

«طرح جامع تبلیغ مجازی»، راه‌اندازی ۴۳ مرکز تبلیغ مجازی در سراسر کشور و جذب و پذیرش ۲۲۰۰ مبلّغ متخصّص مجازی (هر استان ۵۰ نفر و قم ۵۰۰ نفر) جهت تولید و انتشار گسترده و اثر گذار محصولات فاخر و مذهبی در فضای مجازی.

«طرح تربیت خطیب»، اجرای برنامه آموزشی و مهارتی برای تربیت خطبای توانمند از میان طالب با استعداد در حال تحصیل حوزه‌های علمیه مخصوصا متعلمین رشته‌های تخصصی و استعدادهای برتر و خطبای مطرح و دارای توانمندی نسبی در استانها.

«طرح حمایت از مبلّغان فعال در عرصۀ بازی های رایانه ای با مفاهیم اسلامی»، حمایت از بازی‌های رایانه‌ای، مبلّغان و مؤسسات حوزوی تخصّصی فعال در عرصه گیم با موضوعات تبلیغی و اولویت‌دار جامعه.

«تجربه نگاری تبلیغ»، گردآوری، بررسی، پایش و نگارش تجربیات تبلیغی مبلغان برای بهره گری در تبلیغات دینی.

«طرح جامعۀ مبلّغان کشور»، ایجاد شبکه ای منسجم از مبلغان در رده های شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی با برنامه‌ای مشخص به منظور نیازسنجی، مسئله یابی، اولویت بندی موضوعات تبلیغی، آینده پژوهی و رصد تحرکات دشمن از طریق تبادل افکار، تجارب و دستاوردهای تبلیغی برای ایجاد وحدت رویه قابل قبول در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... از جمله طرح‌های تبلیغی کوتاه مدت و میان مدت معاونت تبلیغ حوزه های علمیه کشور می باشند که با تلاش همکارانم هم اکنون در حال اجرا و پیاده سازی هستند.

حوزه_ در حال حاضر از بین برنامه و طرح‌های متعدد تدوین و برنامه ریزی شده امروز شاهد اجرایی شدن ۱۰ طرح طلایی تبلیغی و فرهنگی در بدنه حوزه های علمیه و به تبع آن در سطح جامعه هستیم، بفرمایید چه اهداف و نگاهی را از این هم افزایی نظامات حوزوی در امر تبلیغ و پای کار آمدن سایر دستگاها دنبال می کنید؟

سوال خوبی مطرح کردید، بله این طرح های فقط مربوط به برنامه های کوتاه مدت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه است که پیش از این هم شاهد آن بوده ایم، اما در طرح تحولی جدید به صورت منسجم تر و همکاری و حمایت های سایر معاونت‌ها و دستگاههای حوزوی در حال پیاده سازی شدن است.

اهداف اصلی:

۱. بازبینی، اصلاح و ایجاد تحول در همه نظامات آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تهذیبی حوزه های علمیه به غایت تبلیغ دین و ایجاد ارتباط وثیق بین تبلیغ به معنای خاص با نظام‌های مذکور.

۲. ایجاد جبهه ای واحد، منسجم، هوشمند، قوی، کارآمد، آینده نگر و دشمن شناس، برای مقابله دفاعی و تهاجمی با دشمن و تبلیغ معارف الهی در سطح ملی و بین المللی به منظور ایجاد زمینه اقامه دین و ساخت تمدن نوین اسلامی.

اهداف فرعی:

۱.سازماندهی، شبکه سازی، مدیریت و راهبری همه نهادهای فرهنگی تبلیغی و ظرفیت‌های پژوهشی، آموزشی، تبلیغی و فرهنگی دینی وابسته و غیر وابسته، رسمی و جهادی در راستای انجام رسالت تبلیغ دین.

۲.رصد، نیازسنجی، و آینده پژوهی به منظور برنامه ریزی صحیح برای تولید محتوا، روشها و ابزارهای پیشرفته، علمی و کارآمد ابلاغ پیام و تربیت مبلغین متخصص و مسلط به کاربست روشها و ابزارهای ابلاغ پیام.

۳.تولید محتوا، روشها و ابزارهای نوین ابلاغ پیام دین و تربیت مبلغ متخصص و کارآمد برای تبلیغ دین، جهت تقویت باورهای دینی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام.

۴.افزایش کمی تبلیغ با فعال سازی همه طلاب و فضلای حوزه در سطوح مختلف و بهره گیری از حلقه های میانی.

۵.ارتقاء کیفی تبلیغ با بهره گیری از محتوای راقی و روشها و ابزارهای نوین ابلاغ پیام مطابق با نیاز مخاطبان گوناگون.

۶.تربیت مبلغان توانمند به تناسب گستره نیازها و انواع مخاطبان.

۷.تقویت روحیه جهادی و افزایش انگیزه تبلیغ در میان طلاب و فضلای حوزه.

۸.فعال سازی مساجد کشور با توجه به کارکردهای آن در تاریخ اسلام و سیره معصومین علیهم السلام.

حوزه نیوز_ سؤالی که شاید برای برخی از مخاطبین هم پیش آمده باشد، آن است که این اهداف اصلی و فرعی بر مبنای کدام مبنا و اصول و سیاست کلان تدوین و طراحی شده است؟

نکته ای که حائز اهمیت است آن که که محوریت تمام فعالیت ها و برنامه های حوزه های علمیه قرآن و سنت معصومین علیهم السلام است و پس از آن اهتمام به فرامین و رهنمودهای امامین انقلاب و مراجع معظم تقلید می باشد، لذا مواردی را که در ذیل به آن اشاره می کنم، تماماً از مبانی و اصول کلی فعالیت های ما در عرصه های مختلف و شئون جامعه است و آن این که؛ «اولویت تبلیغ دین در همه نظامات حوزه»، «اهتمام به نیازهای فکری، روحی، روانی، احساسات و تمایلات مخاطبان در تبلیغ»، «توجه‌ ویژه به اتخاذ موضع تهاجمی در مواجهه با مخالفان و معاندان»، «اهتمام به تقویت روحیه جهادی و اخلاص در تبلیغ»، «توجه ویژه به نوجوانان و جوانان»، «امیدآفرینی و آرامش بخشی نسبت به جامعه در تبلیغ دین» و «گفتمان ساز و جریان ساز بودن تبلیغ دین» از جمله اصول و سیاست فعالیت های حوزه های علمیه در امر تبلیغ است.

اختصاص بیش از ۵۰ رشته و گرایش در مدارس حوزوی به تبلیغ / برگزاری ۴۲۰ دوره آموزشی و مهارتی متناسب با کارویژه‌های حوزه و روحانیت

به طور کلی در عرصه تبلیغ ۷۶ طرح عملیاتی داریم که در کشور درحال اجرا هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح هجرت، امین، جامعه مبلغان کشور، مسجد تراز و ... اشاره کرد. بخش دوم فعالیت‌ها در حوزه تبلیغ برنامه‌های آموزشی هستند که هم اکنون بیش از ۵۰ رشته و گرایش در مدارس حوزوی به تبلیغ اختصاص دارد و در خصوص آموزش های کوتاه مدت تبلیغی باید بگویم ۴۲۰ دوره آموزشی و مهارتی متناسب با کارویژه‌های حوزه و روحانیت طراحی و بخش اعظمی از آن در حال برگزاری است.

بخش دیگری از فعالیت‌ها به صورت مطالعاتی و تحقیقی در حال انجام است به طوری که پیرامون روش‌های تبلیغ قریب به ۷۰ عنوان کتاب چاپ شده است و نشریات متعددی همچون ماهنامه مبلغان، ویژه مبلغین فعال در مساجد و ماهنامه‌ها و مجلات محتوایی دیگری ویژه خانواده‌های مبلغین، مربیان طرح امین، جریان‌های سیاسی و پاسخ‌گویی به شبهات نیز تهیه و منتشر می‌شود.

فعالیت ۷۰۰ گروه تبلیغی و فعالیت ۱۱ استان کشور در فضای تبلیغ مجازی، تنها گوشه‌ای از اقدامات معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه است که بدون تردید با برنامه‌های تحولی امر تبلیغ و پیوست های تبلیغی نظامات حضوری شاهد تحولی شگرف و همه جانبه در خصوص امر تبلیغ خواهیم بود.

گفت وگو: اکبر پوست چیان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha