دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب + احمد بن حمد الخلیلی مفتی عمان

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با شیخ «احمد بن حمد الخلیلی» مفتی عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در رأس هیئتی به عمان سفر کرده است، با شیخ «احمد بن حمد الخلیلی» مفتی عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در این دیدار ضمن استقبال از مواضع مفتی عمان در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با استکبار جهانی و حمایت از مردم یمن، از تلاش‌های او در ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی قدردانی کرد.

وی با دعوت از شیخ احمد بن حمد الخلیلی جهت حضور در کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: امروز مسئولیت ما علما بیشتر شده است؛ چرا که برخی با انحراف از اسلام، دچار تفرقه شده‌اند.

او با اشاره به زمینه‌های مختلف برای همکاری از جمله در زمینه تبادل هیئت‌های علمایی شیعه و اهل سنت، افزود: ما چندین کنفرانس منطقه‌ای وحدت را برگزار کرده‌ایم و پیشنهاد می‌دهیم، در عمان نیز چنین کنفرانسی برگزار شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به تشریح مفهوم آزادی از دیدگاه اسلام پرداخت و اظهار داشت: هرآنچه که با وجدان انسان منطبق نباشد، آزادی نیست؛ آزادی باید با حدود الهی مرزبندی شده باشد که اگر از آن خارج شود، مصداق ظلم است.

وی افزود: آزادی یک ارزش اسلامی است؛ اما امروز تفکر لیبرالیسم که برای آزادی مرزی قائل نیست، بر جوانان ما تأثیر گذاشته است و آنها نیاز به ترجمه جدیدی از تفکر آزادی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در بخشی از سخنان خود به معرفی «موسوعه آیت‌الله تسخیری» که به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع تقریب انتشار یافته است، پرداخت و با اشاره به اینکه کلیه آثار آیت الله تسخیری در این موسوعه جمع شده است خطاب به مفتی عمان گفت: ما می‌خواهیم چنین موسوعه‌ای از شما نیز داشته باشیم و آن را به صورت نسخه الکترونیکی نیز ارائه دهیم تا در اختیار جهان اسلام قرار گیرد.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه به تشریح کتابچه "امت واحده اسلامی و اتحادیه کشورهای اسلامی؛ چارچوب مفهومی و مستندات" پرداخت و گفت: این اثر، تلاشی در راستای تبیین الگوی مفهومی امت واحده در اسلام و ارائه معماری جدید برای وحدت جهان اسلام است که در قرآن از آن به «امت واحده» یاد شده است. این اثر مبتنی بر یافته‌هایی از قرآن، حدیث، فرمایش‌های امامین انقلاب و تجربه‌های گذشته فعالان حوزۀ تقریب بوده که در پنج محور اصلی تدوین یافته است؛ پرهیز از تفرقه‌گرایی و تعرض به یکدیگر در جهان اسلام، همکاری‌هایی که در جهان اسلام باید محقق گردد، هم‌افزایی که باید بین کشورهای اسلامی شکل بگیرد، خودسازی در ملل و دول اسلامی و رشد معنوی و اخلاقی در فضای عمومی و دولتی جوامع اسلامی از جمله محورهای این کتاب است.

شیخ احمد بن حمد الخلیلی، مفتی عمان نیز با استقبال از حضور حجت الاسلام المسلمین شهریاری و هیئت همراه وی، به تشریح مواضع و روابط خوب ایران و عمان پرداخت و پیرو سخنان او برای همکاری بیشتر بین دو کشور در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و موارد دیگر اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین با بیان اینکه سال‌ها از نزدیک با مرحوم آیت الله تسخیری مراوده داشته و همکاری کرده است، از تلاش‌های بی وقفه او برای اعتلای جهان اسلام قدردانی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha