شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست خبری معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با موضوع «پذیرش سال تحصیلی 1404-1403»

معاون آموزش حوزه‌های علمیه سراسر کشور در نشستی خبری با اعلام زمان ثبت‌نام متقاضیان برادر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: زمان ثبت نام از فردا ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست خبری معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با موضوع «پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳» امروز دوشنبه ۲۱ اسفند در سالن جلسات آیت‌الله حائری (ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در این نشست که با حضور اصحاب رسانه همراه بود، با بیان اینکه پذیرش حوزه‌های علمیه از فردا سه‌شنبه ۲۲ اسفند همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان شروع می‌شود،‌ گفت: پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه به آدرس paziresh.ismc.ir آماده است تا صرفا از برادران در سراسر کشور ثبت‌نام به عمل بیاورد.

وی پذیرش در حوزه‌ را به دو بخش بلندمدت و سفیران هدایت تقسیم کرد و افزود: برای تحصیل در بخش اصلی بلندمدت حداقل مدرک مورد نیاز برای ثبت‌نام پایه هشتم متوسطه اول است و بالاتر از آن محدودیتی ندارد. برای بخش سفیران هدایت نیز که کوتاه‌مدت است و اختصاصا برای تبلیغ در نظر گرفته شده، دیپلم حداقل مدرک مورد نیاز است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه طلاب پس از پذیرش نهایی در درون حوزه‌های علمیه در سطوح مختلف دسته‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: ثبت‌نام با پذیرش تفاوت دارد. پروسه ثبت‌نام متقاضیان از فردا ۲۲ اسفند آغاز و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد و افراد می‌توانند جهت ثبت‌نام به پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه مراجعه کنند.

وی افزود: مرحله پذیرش بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام آغاز می‌شود و شامل اعطای کد رسمی حوزوی به پذیرفته‌شدگان است که پروسه‌ای حدودا ۵ ماهه خواهد بود و دربرگیرنده مصاحبه، آزمون، شرکت در میثاق‌ها، تحقیقات میدانی و معرفی به مدارس است.

برگزاری آزمون پذیرش در نیمه تیرماه ۱۴۰۳ و در ۵۰ حوزه امتحانی سراسر کشور

حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد زمان آزمون پذیرش را نیمه تیر ۱۴۰۳ و در ۵۰ حوزه امتحانی در سراسر کشور عنوان کرد و افزود:‌ برای کسانی که دارای رتبه‌های برتر مسابقات علمی کشوری بوده و یا حافظ قرآن و نهج‌البلاغه و کتب دینی از قبیل آن باشند، اولویت در پذیرش در نظر گرفته خواهد شد.

وی در ادامه به فرایندی از شروع تحصیل طلاب در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: طلاب پس از ورود به حوزه باید علوم پایه ادبیات عرب را بگذرانند تا بتوانند دین و نیازهای جامعه و مسائل مستحدثه و نوپدید زمانه را از طریق مراجعه به متون مقدس دینی که به زبان عربی است درک کنند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: طلاب در کنار ۵ شاخه ادبیات عرب شامل صرف، نحو، اشتقاق، معانی، بدیع و بیان، دروس منطق و اصول فقه و نیز تاریخ و اعتقادات را در حد اطلاعات عمومی خواهند گذراند که حدود ۵ الی ۶ سال را در بر خواهد گرفت و این حداقل علوم پایه است که طلاب در سطح ۱ می‌گذرانند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با اشاره به اینکه طلاب پس از پایان سطح ۱ وارد سطوح نیمه‌تخصصی و تخصصی ۲، ۳ و ۴ مطابق علایق و استعدادهای خود می‌شوند، افزود: در این مرحله طلاب می‌توانند وارد حوزه‌های دانشی ۱۶ گانه‌ی قرآن، حدیث، فقه و اصول، فقه، حقوق و قضای اسلامی، کلام، ادیان، فرق و مذاهب، منطق، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات عرب، اخلاق، تربیت و مشاوره، تاریخ و سیره، تبلیغ و ارتباطات، فرهنگ و هنر و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی و مدیریت شوند.

وی افزود: رشته‌های تخصصی و گرایشی حوزوی در بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ذیل ۱۶ حوزه دانشی فوق تعریف شده و عناوین آن در ضمن «درختواره دانشی رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی» تعریف و مطابق با نقشه اجرایی آن در سطح کشور در حال تدوین و اجرا است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه به فارغ‌التحصیلان هر یک از سطوح، دانش‌نامه علمی سطح مربوطه اعطا می‌شود، گفت: دارندگان مدارک علمی حوزوی برابر با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از کلیه حقوق مزایای علمی و استخدامی برخوردار خواهند بود.

وی در ادامه به هجمه های علیه حوزه و روحانیت اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این مسئله‌ ما شاهد رشد معنادار حدودا ۲۱ درصدی در تعداد متقاضیان تحصیل در حوزه سال جاری تحصیلی نسبت به سال قبل از آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بخش پذیرش نهایی حوزه هم رشد خوبی شکل گرفته است، گفت: این نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانان ما بیدارند و متوجهند که وقتی تبلیغات منفی زیادی علیه حوزه می‌شود حتما خبری در جریان است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: ما در حد ظرفیت های حوزه پذیرش داریم. طی سال‌های اخیر نسبت متقاضیان به پذیرفته‌شدگان نهایی یک و نیم از پنج نفر بوده است.

امکان پذیرش ۳ تا ۴ هزار نفری طلاب

حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر پذیرش طلاب در حدود سه الی چهار هزار نفر امکان‌پذیر می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله آزمون، دروس درون حوزوی از متقاضیان پرسیده نمی‌شود، گفت: منابع آزمون همان دروس اصلی سال‌های قبل مدرک تحصیلی آکادمیک متقاضیان و یک سری کتاب‌های جزئی مربوط به حوزه است که به آنان معرفی می‌شود.

تدوین ۴۰۰ رشته گرایش و رویکرد تخصصی در ذیل ۱۶ عرصه دانشی

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ۴۰۰ رشته گرایش و رویکرد تخصصی در ذیل ۱۶ عرصه دانشی تدوین شده است، گفت: تاکنون حدودا ۱۰۰ رشته گرایش به مرحله اجرا رسیده و بالغ بر ۲۰۰ رشته گرایش نیز در مرحله سرفصل‌نویسی است ولی مابقی رشته‌ گرایش‌ها باقی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از این عرصه‌های دانشی از قبیل کلام و فلسفه و ... مرکز تخصصی داشته‌اند، گفت: حوزه علمیه در حال تولید مراکز تخصصی برای تمامی این عرصه‌های دانشی و توزیع آنها در استان‌های سراسر کشور تحت دوره‌های دو ساله و سه ساله و نیز ایجاد شعبه همانند پردیس‌های دانشگاهی با محوریت قم به عنوان قطب مادر است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: با تلفیق توسعه‌ی‌ رشته‌ها و محل اجرای آن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ رشته‌محل به دست آمده که برخی از آنها مانند رشته‌های هوش مصنوعی جدید است و طلاب در آن در حال فارغ‌التحصیلی از برخی از این رشته‌های جدید هستند.

قم، پایگاه اصلی دروس خارج حوزه است

وی با اشاره به اینکه پایگاه اصلی قم، پایگاه اصلی دروس خارج حوزه است، گفت: ما توسعه دروس خارج را در مراکز استان‌ها دنبال کرده‌ایم و اکنون حدودا ۳۵ درس خارج رسمی موجود است که فرد در حال تحصیل در آن ثبتِ سابقه شده و امکانات دریافت می‌کند. ولی به صورت کلی بالغ بر هزار درس خارج در شهر قم در حال اجرا است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در مورد آمار ورود دانشجویان به تحصیلات حوزوی گفت: این آمار پس از افتی که به دلیل کاهش جمعیت جوان کشور به تبعِ مراکز دیگر نظیر دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها به وجود آمد و مربوط به بحث مشکلات جوانی جمعیت بود، اما اکنون در حال حرکت در یک مرز ثابت است، بگونه‌ای که حدود ۲۰ درصد از کل پذیرفته‌شدگان را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در پایان با اشاره به پیشرفت مراحل برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم نیز گفت: این همایش به دلایل مختلف از جمله زمان بر بودن مراحل رفت و برگشت مقالات و ناقص بودن اطلاعات موجود جهت ورود به جزئیات فعالیت حوزه در صد سال گذشته و گستردگی کار میدانی در این رابطه چند بار با تاخیر مواجه شده است اما به یاری خدا در همین سال تحصیلی و احتمالا در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha