شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تنظیم تفاهم‌نامه در هند در جهت ترمیم نسخ خطی و چاپ سنگی

حوزه/ طی تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز بین المللی میکروفیلم نور با دبیر کل انجمن ترقی اردو در دهلی، تعداد زیادی از نسخ خطی و چاپ سنگی فارسی، عربی و اردو متعلق به این انجمن، دیجیتال سازی، فهرست نگاری و مرمت خواهند شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، طی تفاهم‌نامه‌ای میان دکتر خواجه پیری رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند با دکتر اطهر فاروقی دبیر کل انجمن ترقی اردو در دهلی، ۲۰۰۰ نسخه خطی و ۲۵ هزار نسخه چاپ سنگی فارسی، عربی و اردو، متعلق به این انجمن، توسط مرکز بین المللی میکرو فیلم نور دیجیتال سازی، فهرست نگاری و مرمت خواهند شد.

کتابخانه سازمان انجمن ترقی اردو مجموعه‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی کمیاب را در خود جای داده است که برخی از آنها قدمتی ۶۰۰ ساله دارند.

انجمن ترقی اردو (هند)، که عموماً به عنوان “خانه اردو” شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین سازمان در حفظ و ترویج زبان اردو است.

این سازمان در سال ۱۸۸۲ م تأسیس شد و در سال ۱۹۰۳ م با نام جدید «انجمن ترقی اردو (هند)» و تحت مدیریت نویسنده و شرق‌شناس برجسته، علامه شبلی نعمانی، به عنوان دبیر و مولانا ابوالکلام آزاد (اولین وزیر آموزش هند ) به عنوان دبیرکل قرار گرفت.

انجمن ترقی اردو (هند) با حفظ روابط نزدیک با رهبران ملی هند مانند مهاتما گاندی، جواهر لعل نهرو، سی راجاگوپالاچاری، مولانا ابوالکلام آزاد و دکتر ذاکر حسین، به جایگاه یک مؤسسه ملی‌ دست یافت.

این انجمن از سال ۱۹۴۷ م تا ۱۹۸۰ م، یک جنبش‌ زبانی را برای ترویج و حفظ زبان اردو رهبری کرد. این تلاش‌ها منجر به معرفی آکادمی‌های اردو در دانشگاه‌ها و تأسیس سایر ادارات و مؤسسات مرتبط با اردو شد.

نهاد پیشروِ «شورای ملی ترویج زبان اردو» (NCPUL) و دانشگاه ملی اردو مولانا آزاد، نتیجه جنبش اردویی هستند که توسط انجمن ترقی اردو (هند) آغاز شد.

امروزه انجمن ترقی اردو (هند) دارای بیش از ۶۵۰ شعبه در سراسر هند است. این شعبات به ریاست دبیران ایالتی مدیریت می‌شوند .

انجمن ترقی اردو (هند) در طول بیش از ۱۴۰ سال فعالیت خود، صدها کتاب علمی منتشر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha