یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نگاهی به "قرآن و حیات اجتماعی شیعیان امامی"

حوزه/ تشیع امامی از پیدایش تا به امروز پیوسته از معارف وحیانی قرآن بهره مند بوده است و قرآنی که امروزه در جهان اسلام مطرح است و همه کشورهای اسلامی از آن بهره مند می شوند قرائت "حفص از عاصم کوفی" است که این روایت حفص نتیجه زحمات شیعه و طلایه دار آن یعنی حضرت امیرالمومنین علی (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین علی امین امین‌رستمی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهش امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تبیین انگیزه و اهداف تالیف کتاب "قرآن و حیات اجتماعی شیعیان امامی" پرداخت و گفت: این کتاب جزء کوچکی از یک پروژه بزرگ در گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می باشد که سالهاست دنبال می شود.

وی افزود: ما در گروه تاریخ موسسه امام خمینی(ره) طرح های مختلفی را دنبال کرده تا به مرحله اجرا و چاپ رسیدند و در آخرین طرحی که بعد از اتمام مقتل جامع سیدالشهدا(ع) در گروه تاریخ تصویب شد" تاریخ کلان تشیع امامی" بود که پیش بینی می شود آثار این طرح بالای صد جلد بشود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این طرح کلان محورهای مختلفی دارد که یکی از محورهای آن بررسی جایگاه و نقش قرآن کریم در تاریخ تشیع می باشد و چون این طرح کلان بود پیش بینی این بود که در قالب یک جلد کتاب نمی گنجد لذا وقتی وارد کار شدیم این طرح به چهار جلد کتاب تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین امین‌رستمی ادامه داد: بخش اول این طرح بیان کلیات بود که در صدد بیان مقدماتی بود تا مشخص شود شیعه راجع به قرآن کریم چه اعتقادی دارد و اگر این سوال به خوبی پاسخ داده می شد در واقع سؤال وهابیت پاسخ داده می شد چرا که آنها شیعه را در عرصه قرآن کریم متهم می کنند لذا باید این شبهات را در بخش کلیات پاسخ می دادیم.

وی افزود: در بخش بعدی کلیات، باید تصریح می کردیم که شیعه در مورد قرآن چه کرده است؟ این دو محور تحت عنوان" شیعه و قرآن" اولین کتابی بود که در قالب این طرح منتشر شد.

محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: قرآنی که امروزه در جهان اسلام مطرح است و همه کشورهای اسلامی از آن بهره مند می شوند قرائت "حفص از عاصم کوفی" است که این روایت حفص نتیجه زحمات شیعه و طلایه دار آن یعنی حضرت امیرالمومنین علی (ع) است.

وی گفت: بعد از چاپ جلد اول این طرح، سه بخش دیگر نیز دنبال شد "نقش قرآن در حیات فرهنگی شیعه"، "نقش قرآن در حیات سیاسی شیعه" و "نقش قرآن در حیات اجتماعی شیعه"، لذا آخرین کتابی که از این طرح بیرون آمد حیات اجتماعی شیعه است که ما در این کتاب وارد مسائل اجتماعی شدیم تا ببینیم از گهواره تا گور قرآن کریم چه جایگاهی در مسائل اجتماعی شیعیان دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین امین‌رستمی در تبیین بخش های مختلف کتاب گفت: در فصل اول کتاب به بیان آداب، رسوم و سنت های قرآنی در جوامع شیعی امامی که دارای بخش های مختلف می باشد پرداختیم و در فصل دو کتاب به بیان امتیازات اجتماعی و ملاک های آن در نگاه و عمل شیعیان و در فصل سوم کتاب نیز به بیان مقابله با ناهنجاری های اجتماعی توجه کردیم.

وی در پایان با اشاره به صرف حدود 10 سال برای این طرح کلان قرآنی، خاطرنشان کرد: مخاطبین این کتاب عموم مردم هستند اما اهل فکر و اندیشه می توانند از این کتاب بهره بیشتری ببرند.

گفتنی است، کتاب "قرآن و حیات اجتماعی شیعیان امامی" در ۲۱۳ صفحه و به قیمت ۱۴۴هزار تومان توسط حجت الاسلام والمسلمین علی امین‌رستمی از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به زیور طبع آراسته شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha