شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1145581
۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
فرزندآوری

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: فرزندآوری یک مسئله شخصی نیست که مردم هر طور دوست داشته باشند، تصمیم بگیرند و بگویند یکی، دو بچه کافی است و تربیت بچه خیلی مشکل است. این دلیل محکمی نیست، در صورتی که اگر محیط خانه را برای تربیت بچه‌ها آماده کنند، امور تربیتی بچه‌ها آسان می‌شود.

مرضیه عاصی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین جهادها، فرزندآوری‌ است. کشورهای غربی، با آمار بالای جمعیت برای دیگرکشورها مخالف‌اند و با جملاتی فریبنده در بوق‌های تبلیغاتی خود برای کنترل جمعیت فریاد می‌زنند.

وی ادامه داد: در اثر تبلیغات آن‎ها بعضی‌ها فکر می‌کنند، کسانی که بچه ‌ندارند،عمر طولانی‌تری دارند و تنهابودن برای تفکر، افزایش خلاقیت، رشد فردی، آرامش درونی و بالابردن روحیه، بسیار مفید است و باور قلبی ندارند که روزی آن‎ها و فرزندانشان با خداست.

این پژوهشگر حوزوی افزود: ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که می‌خواست بداند افزایش جمعیت جهان چه تأثیری بر منافع آمریکا و جایگاه این کشور به‌ عنوان یک قدرت جهانی خواهد داشت، دهه هفتاد میلادی به هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی‌اش مأموریت داد در این‌ باره تحقیق کند. کیسینجر هم پژوهشی محرمانه انجام داد که نامش "مطالعه امنیتی شماره ۲۰۰" بود و ۱۵ سال بعد فاش شد.

وی اضافه کرد: نتیجۀ آن تحقیق این شد، "برای چپاول کشورها نباید انسانی به دنیا بیاید." کشورهای غربی‌ سال‌ها پیش به این نتیجه رسیدند که جمعیت بالای کشورها برای چپاول آن‌ها خطرناک است و هرچه جمعیت یک کشور مخصوصاً جوانان آن بالاتر باشد، امکان استثمار و استعمار و حمله به آن کشور، مشکل‌تر می‌شود.

عاصی بیان کرد: فرعون، پسران بنی‌اسرائیل را می‌کشت و زنان آن‌ها را زنده می‌داشت، او و ملاء و مترفینش گفتند، "اُقتُلوا اَبناءَ‌الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ وَاستَحیُوا نِساءَ‌هُم، پسران آنان که به موسی ایمان آوردند بکشید و زنانشان را زنده نگه دارید"،(مومن/۲۵). فرعونیان پسران بنی‌اسرائیل را می‌کشتند تا نسل بنی‌اسرائیل تقلیل یابد یا در بین آن‌ها ذوب شود، چون از وجود جوانان احساس خطر می‌کردند و از این طریق نبض حیات بنی‌اسرائیل را در دست گرفته بودند.

وی تاکید کرد: فرزندآوری یک مسئله شخصی نیست که مردم هر طور دوست داشته باشند، تصمیم بگیرند و بگویند یکی، دو بچه کافی است و تربیت بچه خیلی مشکل است. این دلیل محکمی نیست، در صورتی که اگر محیط خانه را برای تربیت بچه‌ها آماده کنند، امور تربیتی بچه‌ها آسان می‌شود و باید به عنوان یک "جهاد" به آن نگاه کنند.

عضو تحریریه مجتهده امین اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،۱۹آذر۹۲ فرمودند: "مسئله‌ جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله‌ جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست."

وی عنوان کرد: بیشتر پیشرفت‌ها به دلیل حضور جوان‌ها در میدان‌های مختلف بوده است، پیران نقش ایفا می‌کنند، اما موتور پیشران کشور، جوان‌ها هستند، چون پیران مقاومت و ایستادگی برای رسیدن به قله پیروزی را ندارند یا کم دارند.

این پژوهشگر حوزوی افزود: در دعای افتتاح می‌خوانیم، " اَللّهُمَّ اِنّا نَشکو اِلَیکَ فَقدَ نَبیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیهِ و آلهِ وَ غَیبَهَ وَلِیُِّنا وَ کَثرَهَ عَدُوِّنا وَ قِلَّهَ عَدَدِنا...، خدایا به راستی به تو شکایت می‌کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهای تو بر او و آلش باد و از غیبت ولی مان و فزونی دشمنان‌مان و کمی نفرات‌مان."

وی تصریح کرد: در این فراز از دعای افتتاح از کمی خودمان شاکی هستیم و به خدا شکایت می‌کنیم، اگر ۱۳ معصوم نتوانستند به حکومت حقه خود برسند و حق آن‌ها را غصب کردند، به علت عده قلیل شیعه و کثرت دشمنان آنها بود. پس باید دشمنان را کم و تعداد خودمان را زیاد کنیم. شاید بپرسید چگونه؟ برای کم کردن دشمن باید کار فرهنگی انجام بگیرد، اما برای افزایش خودمان علاوه بر کار فرهنگی باید یک کار دیگری هم بکنیم و آن "فرزندآوری" است که نبض حیات جهان شیعه است.

عاصی اضافه کرد: فرزند آوری یک امر استراتژیک است و یک امر شخصی نیست که فردی بگوید خوشم نمی‌آید و دو بچه برایم کافی است؛ چه کسی هزینه‌های او را می‌دهد؛ یا تربیت او مشکل است. این‌ها مزخرفاتی است که دشمنان در اثر گفتمان‌سازی آن به ما تلقین کرده‌اند تا جمعیت ما را کنترل کنند و بتوانند به اهداف پلید خود برسند.

وی ادامه داد: جوانی نزد پیامبر (ص) رفت و گفت وضع زندگیم خوب نیست، پیامبر در جوابش فرمود، برو ازدواج کن. جوان گفت ای پیامبر من می‌گویم وضعم خوب نیست، پیامبر فرمود منم می‌گویم برو ازدواج کن و در ادامه گفت، "اَلبَرَکَهُ مَعَ النِّساءِ وَالوِلدانِ، برکت با زنان و فرزندان است"(اصول کافی، جلد۵، ص۳۳۰).

پژوهشگر تاکید کرد: برکتی که نصیب مرد می‌شود از وجود زن و فرزندان است، بنابراین کسی که ازدواج نمی‌کند آسیب‌های مادی جسمی، روحی، روانی و معنوی می‌بیند و کسی که از بچه‌دار شدن جلوگیری می‌کند راه بلا و حوادث و ناامنی را به روی خود باز می‌کند، بچه داری یک جهاد و یک سلوک است و قلّت عددمان را باید با فرزندآوری جبران کنیم، چون دو عالم ربانی امام خمینی و علامه طباطبایی(رَحمَه‌الّلهِ عَلَیهِما) فرمودند، "ما حاضریم عبادت‌های همه عمرمان را به یک خانم بدهیم و او ثواب اذیت بچه داریش را به ما بدهد." سلوکی بالاتر از این را کجا پیدا می‌کنیم؟ اگر بچه سقط شد که باعث شفاعت مادرش می‌شود و اگر هم زنده ماند باعث خیر و برکت در خانواده‌اش می‌گردد.

وی گفت: اگر در خانه یکی، دو بچه باشد، از لحاظ روحی و جسمی دچار مشکل می‌شوند. بچه، خواهر و برادر می‌خواهد و با نیاوردن فرزندان متعدد نعمت‌های فراوانی را از بچه‌ها می‌گیرند. بچه باید مونس داشته باشد حتی اگر این مونس با او دعوا بکند یا به او بزند، در این دعواها و زد و خوردها، بچه‌ها فولاد آب‌دیده می‌شوند و تجارب زیادی کسب می‌کنند و در نهایت مهارت‌های زندگی را می‌آموزند، ولی اگر بچه خودش تنها باشد و والدین به همه امورش برسند، مهارتی را کسب نمی‌کند و نمی‌تواند خودش را برای آینده مهیا سازد.

عاصی با بیان اینکه وقتی فرزندآوری تقلیل می‌یابد بلاهای متعدد به سراغ جامعه می‌آید، تعداد شیعیان کم می‌شود و این خود بزرگترین خدمت به دشمن است، یادآور شد: جاسوسی تنها خدمت به دشمن نیست، بلکه بستن راه فرزندآوری وخیر و برکت به روی خودمان، بهترین خدمت به دشمن و بدترین خیانت به جهان شیعه است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم نبض جهان شیعه که همان فرزندآوری‌ است، در دست دشمنان قرار نگیرد و راه‌های خیر و برکت به رویمان باز شود و از بلاها در امان باشیم، باید در جهت فرزندآوری، اقدامات لازمی به عمل بیاید. یکی از کارهای مهم در این جهت، حمایت از زنان جوانی است که در آستانه فرزندآوری هستند و نگذاریم سختی معیشت، تربیت فرزند و شغل‌شان، آن#ها را از این جهاد باز دارد.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: هرچند دولت کنونی خدمات قابل توجهی را در این زمینه انجام داده است، اما باید برنامه‌های حمایتی و تشویقی بیشتری برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شود، مخصوصاً زنان شاغلی سال‌هاست ازدواج کرده‌اند ولی به خاطر اینکه مبادا شغل خود را از دست بدهند، اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند و راه‌های خیر و برکت را به روی جامعه ما بسته‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نیما IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    0 0
    سلام و احترام سخن از نسل شیعه است و تصویر یک چشم آبی موبور را زینت بخش قرار میدین؟ آیا این خودش، شکلی از خودکم انگاری و حس حقارت نیست؟