یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
جوانی جمعیت

حوزه/ حجت الاسلام خسروشاهی گفت: در خوشبینانه ترین حالت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت اجرا شده است و متاسفانه دستگاه ها این مسئله را جدی نگرفته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام قدرت الله خسروشاهی پیش از ظهر امروز در نشست علمی کاهش جمعیت؛ مشکل فرهنگی یا اقتصادی، که به صورت برخط توسط دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با اشاره به قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده به تبیین برخی از بندهای این قانون پرداخت و اظهار داشت: هر مقدار بحران های اقتصادی در جامعه ایجاد شود طبیعتا روی فرزندآوری تاثیر می گذارد، لذا به نظر می رسد قانونگذار نیز اولین عامل موثر در نرخ ازدواج و فرزندآوری را عامل اقتصادی تشخیص داده است.

وی افزود: تصور قانونگذار این است که مسئله اصلی در مسئله جمعیت، مسئله اقتصادی است، یعنی خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی یا ازدواج نمی کنند و یا فرزندآوری ندارند، لذا در این قانون، قانونگذار به سمت اعطای امکانات اقتصادی به خانواده ها رفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به مواد و تبصره های قانون حمایت از جوانی جمعیت در خصوص اعطای برخی تسهیلات و مسکن اشاره کرد و گفت: در بحث های اقتصادی تصور قانونگذار این بوده که مشکل اصلی بحث مسکن است و یا امکانات دیگری را نیز در یارانه دهک ها و افزایش یارانه ها برای فرزندآوری و هم چنین بکارگیری، جذب و استخدام نیروهای جدید به ازای تاهل و نیز داشتن فرزند پیش بینی می کند.

وی مرخصی زایمان و امکانات و تسهیلاتی که به بانوان در دوران بارداری داده می شود را از دیگر بندهای این قانون عنوان کرد و ادامه داد: معافیت های مالیاتی به ازای فرزند سوم و ارائه خدمات سبد تغذیه رایگان به مادران باردار شیرده و دارای کودکان زیر پنج سال برخی دیگر از موادی است که در این قانون به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام خسروشاهی خاطر نشان کرد: مشکل جمعیت تاحدودی ریشه در اقتصاد دارد و قانونگذار نیز تاحدودی این مسئله را درست تشخیص داده است ،اما اکنون می بینیم بسیاری از خانواده هایی که مشکل اقتضای ندارند از فرزندآوری استقبال نمی کنند و این یعنی مسئله جمعیت تنها مسئله اقتصادی نیست و شاید بیش از آن که ریشه اقتصادی داشته باشد مشکل فرهنگی است.

وی با تاکید بر مشکل فرهنگی برخی افراد در زمینه ازدواج و فرزندآوری تصریح کرد: برخی از مردم اهمیت فرزند آوری را تشخیص نمی دهد یا این که خانواده ها به دنبال راحت طلبی هستند، زیرا فرزندآوری و نگهداری و تربیت فرزند بسیار کار پرزحمتی است، لذا این دیگر مشکل اقتصادی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان وجود مسائل اعتقادی را یکی دیگر از موانع بر سر راه ازدواج و فرزندآوری دانست و گفت: مشخص می شود مسئله تنها بحث اقتصادی نیست بلکه ابعاد اعتقادی و فرهنگی نیز وجود دارد، لذا قانونگذار به سمت مسائل فرهنگی رفته است و از همین رو باید فرهنگ ازدواج و فرزندآوری در جامعه اصلاح شود و مهندسی فرهنگی صورت پذیرد.

حجت الاسلام خسروشاهی اضافه کرد: قانونگذار دستگاه های فرهنگی را بسیج کرده و دستگاه های فرهنگ ساز را مکلف به تولید فرهنگ در جهت تشویق به ازدواج و فرزندآوری و جلوگیری از مسائلی که مانع آنها هستند می کند.

وی یکی از موارد مهمی که سبب کاهش جمعیت در کشور شده است را موضوع سقط جنین عنوان کرد و ادامه داد: مشکل دیگر این است که ما همچنان سیاست ها و تبلیغات ضد جمعیتی در کشور را دنبال می کنیم و این شامل ساخت فیلم و سریال، آگهی بازرگانی، تبلیغات و چاپ کتاب نیز می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نبود پیوست فرهنگی جمعیتی در دستگاه های کشور را یکی از موانع پیگیری این قانون بیان کرد و افزود: اگر این پیوست فرهنگی تهیه شود هر دستگاهی بر اساس آن می تواند حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در خوشبینانه ترین حالت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت اجرا شده و متاسفانه دستگاه ها این مسئله را جدی نگرفته اند و به خصوص در مسائل فرهنگی هیچ معیاری برای ارزیابی اجرای این قانون وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نقش مردم و سازمان های مردم نهاد در ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را یادآور شد و افزود: اجرای همه قوانین جمعیتی تنها بر عهده دولت نیست و مردم و سازمان های مردم نهاد نیز باید در این عرصه وارد شوند و اگر حوزه های علمیه بخواهند در این عرصه کمک کنند باید مبلغین ویژه ای برای جمعیت تعریف نمایند.

وی به نقش وزارت آموزش و پرورش در رشد فرهنگی خانواده ها در جهت فرزندآوری نیز اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش در اینجا بسیار نقش دارد و باید فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را ترویج کند، لذا وظایفی برای آن تعریف شده از جمله تربیت و آموزش مهارت های سبک زندگی اسلامی و ایرانی، رشد شخصیت فردی و ترویج فرهنگ ارزشمندی ازدواج که برخی از این وظایف است.

حجت الاسلام خسروشاهی تاسیس مراکز مشاوره در زمینه آموزش های حین ازدواج و فرزندآوری را مهم بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه مسئله طلاق نیز ازاموری است که به شدت به جمعیت آسیب می زند و آمار طلاق در کشور بالا است ، لذا قانونگذار آموزش های قبل از ازدواج را الزامی کرده و اگر جدی گرفته شود به نظر می تواند به کاهش طلاق بیانجامد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات جمعیتی ما زوج ها و خانواده های نابارور و هزینه های سنگین درمان آن است، لذا قانون گذار پیش بینی کرده که باید مراکز تخصصی درمان ناباروری ایجاد شود.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه سیاست های بانک جهانی از طریق پیشگیری از فرزندآوری در کشور ما اعمال شد، اما اکنون قانونگذار به شدت این سیاست ها را ممنوع کرده است.

وی اضافه کرد: حوزه اقتصادی به دلیل آن که ملموس و چشم گیر است تا حدودی در این زمینه اقداماتی انجام شد، اما در حوزه فرهنگی اقدامات لازم در چارچوب این قانون انجام نشده و دچار فقر فرهنگی در حوزه مسئله ازدواج و خانواده هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درک درست از شرایط جمعیتی کشور به ویژه در مسئولین رده بالا را امری مهم وضروری بیان کرد و افزود: در درجه اول باید درک و شناخت خود را از مشکل جمعیتی تصحیح کنیم و اگر این درک درست به وجود آمد در دستگاه های اجرایی اقدامات لازم انجام می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha