جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
شیخ علی یاسین العاملی

حوزه/ رئیس تجمع علمای صور گفت: تاریخ ایران مؤید این است که پاسخ آنها به اسرائیل یک مسئله رسانه‌ای تنها نیست بلکه گامی بزرگ در بیرون راندن پروژه صهیونیستی-آمریکایی از منطقه خواهد بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی یاسین العاملی رئیس تجمع علمای صور در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجد مدرسه دینی شهر صور برگزار شد در آستانه سالروز آغاز جنگ داخلی لبنان در ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) گفت: متأسفانه مدعیان حاکمیت در لبنان به دنبال بیدار کردن دوباره روح فتنه هستند و آنها در صدد تکرار جنایتی هستند که در سال ۱۹۷۵ انجام دادند؛ آنها با رفتار خود می‌خواهند به توطئه‌ای که لبنان و منطقه در سایه پروژه صهیونیستی-آمریکایی در معرض آن قرار گرفته است خدمت کنند.

او ادامه داد: مدعیان حاکمیت از هر اتفاقی برای شعله‌ور ساختن فتنه‌ای که سفارتخانه‌های پروژه صهیونیستی-آمریکایی به دنبال آن هستند سوء استفاده می‌کنند تا جبهه لبنان را به نفع دشمن صهیونیستی تضعیف کنند؛ دشمنی که در مقابل ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین و محور مقاومت در حال تزلزل است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی یاسین اضافه کرد: تحریکاتی که در برخی مناطق به دست برخی گروه‌های نیابتی صورت می‌گیرد، چه بر ضد یک مؤلفه ملی و چه بر ضد آوارگان سوری باشد ضربه زدن به میهن ماست که از زمان جنگ داخلی که با فرقه‌گرایی نفرت انگیز شعله‌ور شد، از آن رنج می‌برد.

وی افزود: جلوگیری از این همه تحریکات به دست مسئولان مربوطه ضرورت دارد تا راه فتنه مسدود گردد.

رئیس تجمع علمای صور با پرسیدن این سؤال که روزه‌ای که سیاستمداران بر شهروندان تحمیل می‌کنند، چه زمانی به پایان می‌رسد؟ تصریح کرد: آنها به این همه فسادی که ملت را به بحران انداخته اکتفا نمی‌کنند و گفت‌وگو را که تنها چاره راه‌اندازی چرخ زندگی سیاسی است که می‌تواند راه حل بسیاری از بحران‌ها باشد رد می‌کنند.

وی ضمن تسلیت گفتن به بازماندگان شهدای طوفان الاقصی و راه قدس که آخرین آنها شهدای خانواده اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بود، خاطرنشان کرد: بهای نسل کشی مردم فلسطین را پروژه صهیونیستی-آمریکایی و تمام نظام‌های سازشکار و مزدور خواهند پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی یاسین در پایان با تأکید بر اینکه ما به رهبری جمهوری اسلامی ایران و درایت و اراده آنها در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری این کشور در سوریه اطمینان کامل داریم، تصریح کرد: تاریخ ایران مؤید این است که پاسخ آنها یک مسئله رسانه‌ای تنها نیست بلکه گامی بزرگ در بیرون راندن پروژه صهیونیستی- آمریکایی از منطقه خواهد بود.

شایان ذکر است جنگ داخلی لبنان یک جنگ چند وجهی بود که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به طول انجامید و حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر تلفات بر جای گذاشت. تا سال ۲۰۱۲ حدود ۷۶۰۰۰ نفر همچنان آواره بودند. بر اثر این جنگ یک میلیون نفر لبنان را ترک کردند.

در صبح روز ۱۳ آوریل ۱۹۷۵، افراد مسلح ناشناس در یک خودرو به کلیسایی در حومه مسیحی بیروت در عین الرمانه تیراندازی کردند و چهار نفر از جمله دو فالانژیست مارونی را کشتند. این درگیری‌های جزئی به سمت درگیری‌های همه‌جانبه پیش رفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha