چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌الاسلام مهران احدی لاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام احدی لاهرودی، به بررسی واقعه ورود مسلم بن عقیل به کوفه و نقش آن در نهضت عاشورا پرداخت.

حجت الاسلام مهران احدی لاهرودی، محقق و پژوهشگر حوزوی ، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، به بررسی واقعه ورود مسلم بن عقیل به کوفه و پیامدهای آن پرداخت.

اهمیت تاریخی واقعه

وی با اشاره به اهمیت این واقعه در تاریخ اسلام، گفت: ورود مسلم بن عقیل به کوفه در سال ۶۰ هجری قمری، نقطه عطفی در نهضت عاشورا و تاریخ اسلام محسوب می شود. این واقعه، زمینه ساز حرکت امام حسین(ع) به سوی کوفه و در نهایت شهادت مظلومانه ایشان در کربلا شد.

اهداف امام حسین (ع) از مسلم بن عقیل

محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه به تشریح اهداف امام حسین(ع) از مسلم بن عقیل به کوفه پرداخت و گفت: امام حسین(ع) با دو هدف مسلم بن عقیل را به کوفه فرستادند:

اول: بررسی اوضاع کوفه و میزان آمادگی مردم برای قیام علیه یزید:امام حسین (ع) با توجه به نامه های متعددی که از مردم کوفه دریافت کرده بودند، مسلم بن عقیل را به عنوان نماینده خود به کوفه فرستادند تا از نزدیک اوضاع و احوال مردم را بررسی کند و از میزان آمادگی آنها برای قیام علیه یزید اطمینان حاصل کند.

دوم: بیعت گرفتن از مردم کوفه: در صورت تمایل مردم کوفه به قیام، مسلم بن عقیل ماموریت داشت تا از آنها برای امام حسین (ع) بیعت بگیرد.

استقبال اولیه مردم کوفه از مسلم بن عقیل

حجت الاسلام احدی لاهرودی در ادامه به استقبال اولیه مردم کوفه از مسلم بن عقیل اشاره کرد و گفت: مسلم بن عقیل پس از ورود به کوفه، با استقبال گسترده مردم روبرو شد. هزاران نفر از مردم کوفه با وی بیعت کردند و آمادگی خود را برای قیام علیه یزید اعلام نمودند.

نقش ابن زیاد در خنثی کردن قیام

وی با اشاره به نقش ابن زیاد در خنثی کردن قیام مردم کوفه، گفت: عبیدالله بن زیاد، حاکم یزید در کوفه، با بکارگیری ترفندها، از جمله ارعاب و تطمیع، مردم کوفه را از بیعت با مسلم بن عقیل بازداشت و آنها را از قیام علیه یزید منصرف کرد.

شهادت مسلم بن عقیل

مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شهر جعفرآباد در ادامه به شهادت مسلم بن عقیل اشاره کرد و گفت: مسلم بن عقیل پس از فاش شدن محل اختفایش توسط ابن زیاد، به محاصره نیروهای ابن زیاد درآمد و پس از جنگی نابرابر به شهادت رسید.

پیام های واقعه

حجت الاسلام احدی لاهرودی در پایان به پیام های واقعه ورود مسلم بن عقیل به کوفه اشاره کرد و گفت: این واقعه پیام های متعددی برای مسلمانان دارد، از جمله:

۱. اهمیت بصیرت و دشمن شناسی: مسلم بن عقیل و یارانش به دلیل عدم بصیرت کافی و فریب خوردن توسط برخی از افراد سودجو، به شهادت رسیدند.

۲. لزوم وفای به عهد و پیمان: مردم کوفه با پیمان شکنی خود، زمینه ساز شهادت مسلم بن عقیل و امام حسین (ع) شدند.

۳. اهمیت رهبری در نهضت های اسلامی: فقدان رهبری مقتدر پس از شهادت مسلم بن عقیل، از عوامل اصلی شکست قیام مردم کوفه بود.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha