چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فاطمی پور

حوزه/ معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: باید برای برون رفت از چالش هایی که داریم به سراغ نهج البلاغه برویم تا نقطه ضعف های خود را مشخص و برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فاطمی پور در نشست دبیران و رابطان دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی رسا (نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور) که ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت معصومه (س) قم برگزار شد، عنوان کرد: در گذشته جشنواره نهج البلاغه در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار می‌شد اما به دلایل متعددی چند سالی برگزار نشد که در سال گذشته به همت آقای تقوی جشنواره صحیفه سجادیه احیا شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه های متعددی برای احیا جشنواره نهج البلاغه بررسی و تدوین شد، گفت: ما باید به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان دو میراث ارزشمند توجه کنیم. توجه به هر دو میراث، تکلیف و وظیفه‌ است؛ زیرا داده های ارزشمند جوشیده از منشا وحی هستند که با زبان و بیان دیگر به دست ما رسیده است و بایی حداکثر استفاده از آن شود اما مهجور ماندند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به لزوم فرهنگی به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اظهار کرد: این دو میراث ارزشمند هم در محتوا و هم در قالب می توانند کمک کننده و راهگشا باشند.

وی افزود: در جشنواره صحیفه سجادیه سال گذشته حدود ۱۴ هزار نفر فعالیت کردند، آن گونه که شایسته و بایسته بود اتفاق نیفتاد، زیرا دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاهی جمعیت میلیونی دارند که با احتساب خانواده هایشان جمعیت زیادی میشود و زمانی که مسأله ای این میزان مخاطب را دارد اما میزان شرکت کنندگان چندهزار نفر می شود نشان می دهد که مخاطب خود را پیدا نکرده است و نتوانسته تاثیرگذار باشد.

دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: اگر ما معارفمان را به مخاطب نرسانیم باعث می شود داده های دیگری ذهن مخاطب را پر کند و در نهایت با شخصی مواجه می شویم که ذهنی مشوش دارد و نظام ارزشی اش با ما متفاوت است زیرا مبانی که آن نظام ارزشی را شکل می دهد مبانی انسان محور و تسامح گرا با نگرش لیبرالیستی، کمونیستی و... است که با یک خوراک جذاب به خورد مخاطب داده شده و بعضی اوقات جذاب هم نیست فقط گفتمان سازی شده است.

وی اظهار کرد: دانشگاه و البته به صورت ویژه رشته های علوم انسانی و گفتمان هایی که گاهی در دانشگاه حاکم هستند در شکل دهی آن نظام ارزشی بسیار موثرند. گفتمان هایی که به صورت خواسته و یا ناخواسته متاثر از ایدئولوژی پنهان رشته های دانشگاهی که به صورت ویژه در حوزه علوم انسانی است.

فاطمی پور افزود: هر سال در کشور چند هزار دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه ها تحصیل می کنند و فارغ التحصیل میشوند و این ایدئولوژی پنهان با آن مبانی ارزشی به آن ها منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: این نظام ارزشی که بر عدم توجه به دین، معنویت و اخلاقی و توجه بر لذت گرایی و انسان محوری است در جان فرد می نشیند و در ناخوداگاهش اثر می‌گذارد و نتیجه این می شود با افزایش تحصیلات میزان دین داری کمتر میشود در حالی که فرد باید دیندارتر شود زیرا پیچیدگی های خلقت را بیشتر متوجه میشود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید معارف مورد نیاز جایگزین شود، گفت: نهج البلاغ یکی از جدی ترین معارف برای جایگزین است که در بخش ها و موضوعات مختلف مدیریتی، فرهنگی و... حرف برای گفتن دارد.

وی اضافه کرد: گاهی فرد در مقام سخنرانی فعالیت دارد و نکاتی را بیان می کند اما افرادی که مسئولیت دارند باید کار مهم تر و بیشتری انجام دهند؛ زیرا در جایگاه اجرا هستند و صرف حرف کار ساز نیست.

دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه هر کسی در هر جایی که قرار دارد باید درگیر میدان و عملیات شود، افزود: ظرفیت نهاد مقام معظم رهبری محدود است اما وقتی همه ظرفیت ها به میدان بیایند این ظرفیت ضریب می خورد.

وی با بیان اینکه در کارهای تکلیفی و راهبری که داریم باید به پیوست نهج البلاغه ای آن فکر کنیم، اظهار کرد: برخی بیان می کنند مخاطب نمی آید و نتوانستیم جذابیت ایجاد کنیم.

فاطمی پور با بیان اینکه راحت ترین راه حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و جریان سازی در جامعه تمرکز روی سبک زندگی است، تصریح کرد: سبک زندگی آدم ها خود به خود جریان سازی و گفتمان سازی می کند و نهج البلاغه به راحتی می تواند یک کتاب مناسب برای ترویج سبک زندگی اسلامی باشد به همین خاطر باید در این زمینه کار جدی تری صورت بگیرد.

وی با اشاره به حکومت اسلامی در نهج البلاغه گفت: مسئله حکومت اسلامی امروز یکی از مسائلی است که دشمن بر آن تمرکز کرده است تا شعارهای انقلاب محقق نشود و تمدن نوین اسلامی ایجاد نشود که نهج البلاغه در این زمینه می تواند کمک کند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: باید برای برون رفت از چالش هایی که داریم به سراغ نهج البلاغه برویم تا نقطه ضعف های خود را مشخص و برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه کار تبلیغی و ترویجی برای جوانان زمینه دیگری است که نهج البلاغه می‌تواند کمک رسان ما باشد، یادآور شد: نهج البلاغه در این زمینه سند راهبردی دارد و می توان مسابقات، تولیدات رسانه ای و... داشت.

فاطمی پور عنوان کرد: اساتید در کنار آموزش های تخصصی وظیفه تربیت انسان متعهد و دلسوز را دارند، زیرا اگر صرف آموزش باشد آموزش های مجازی، برنامه های آموزشی و ... نیز می توانند آموزش های تخصصی را ارائه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha