پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
جلسه شورای امور پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حوزه/ منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با عبور از سکولاریسم بر اساس مبانی دینی اسلامی تشکیل شده است، گفت: باید حضور فقه، مبانی و دانش‌های دینی نشات گرفته از حوزه‌های علمیه و مراکز و موسسات دینی در عرصه قانونگذاری و سیاستگذاری به صورت حداکثری، جدی، فعالانه و نقش آفرین باشد، بر همین اساس انتظار از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بسیار بالاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه, حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش در جلسه شورای امور پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: حتی اگر در زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت فقه اسلامی و حوزه های علمیه در حوزه قانونگذاری، خلاء قانونی یا آیین نامه‌ای وجود دارد، باید این موانع برطرف شود، چون اگر ما دنبال یک نظام و قوانین سکولار بودیم، قبل از انقلاب نیز این وضعیت وجود داشت و نیازی به انقلاب اسلامی نبود، بنابراین، باید در حوزه‌های مختلف بر اساس فقه اسلام عمل کنیم.

وی همچنین به اصل ۷۲ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در این اصل قانونی به صراحت آمده است، "مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد"، طبق صریح قانون، از ابتدا، قانون باید بر اساس اسلام و مبانی دینی نوشته شود و زمانی که به شورای نگهبان رسید، کمترین اشکال را داشته باشد، به همین دلیل نقش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه بسیار تعیین کننده است.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خواست، برای تصویب قوانین خوب و کارآمد بویژه از جنبه‌های دینی و اسلامی به کمک مجلس بیاید و گفت: این مرکز باید تقویت شود تا بتواند ظرفیت‌های دانشی حوزه های علمیه را به صورت حداکثری وارد عرصه قانونگذاری و سیاستگذاری کند و این ساز وکار باید انجام شود.

نماینده منتخب قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست است که شورای نگهبان دنبال این است که قوانین با شرع و قانون اساسی مغایرتی نداشته باشد، ولی آیا شرع مقدس فقط همین را از ما می‌خواهد؟ ما در راهپیمایی‌های قبل از انقلاب که شرکت می‌کردیم یکی از بندهای قطع نامه ها، پیوسته این بود که احکام اسلام باید به صورت مو به مو اجرا شود، اکنون بعد از حدود ۴۵ سال از انقلاب اسلامی، آیا این اتفاق افتاده است؟

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت بانکداری ما به گونه ای است که به راحتی خلاف شرع و ربا صورت می‌گیرد، در حالی حضرت امام راحل فرمودند که فقه برای زندگی عملی مردم است نه فقط برای بحث کردن و ماندن در مباحث نظری.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش به عنوان نمونه گفت: نشان حلال باید در دست کسانی باشد که به حلال حرام شرعی و مسائل فقهی تسلط کامل داشته باشند، در بحث ذبح باید تمام جوانب فقهی و احتیاط کامل صورت گیرد به گونه‌ای که اگر مراجع تقلید رای متفاوتی در این زمینه داشته باشند، مقلدان هیچ کدام از مراجع، در این زمینه دغدغه ای نداشته باشند، یعنی به همه جوانب توجه شود.
وی یادآورشد: قوانین ما در حوزه‌های جمله بانکداری، محیط زیست، کشتارگاههاو حتی برخی قوانین قضایی نیاز به بازسازی و تنقیح دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش خاطرنشان کرد: در این دوره از مجلس، قطعا تقابل ها کمتر و با همدلی بیشتر به سمت رفع مشکلات کشور حرکت می‌کنیم، باید بدنه حوزه و دانشگاه را فعال و با تشکیل هیات های اندیشه ورز، بتوانیم یک چهار سال خوب را برای مردم در مجلس دوازدهم رقم بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha