دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آبادی پیشه

مسئول کمیته وقف حوزه های علمیه از شناسایی و احیای بیش از یک هزار و 950 موقوفه حوزوی با 114 هزار رقبه در سراسر کشور خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد آبادی پیشه در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با گرامیداشت هفته وقف، با اشاره به اهمیت و جایگاه وقف در اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، اظهار داشت: وقف، فرهنگ اصیل اسلامی است که باید به آن اهتمام و توجه بیشتری شود، چرا که می تواند زمینه های رشد و شکوفایی جامعه اسلامی را در ابعاد مختلف فراهم کند.

وی، اهمیت و نقش وقف در حوزه های علمیه را مدنظر قرار داد و افزود: وقف یکی از عناصر اساسی در اداره حوزه های علمیه است که از دیرباز مورد توجه متولیان و اداره کنندگان حوزه بوده و باید نسبت به شناسایی و احیای موقوفات حوزوی با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، اقدامات گسترده‌ای صورت پذیرد.

مسئول کمیته وقف حوزه های علمیه با تاکید بر این که امروز وقف یکی از مهمترین پایه ها و راه های اصلی حفظ استقلال حوزه است، تصریح کرد: استقلال و خودکفایی حوزه یکی مسائلی مهمی است که مقام معظم رهبری، مراجع عظام  تقلید و بزرگان حوزه بر آن تاکید ویژه‌ای دارند.

اهتمام جدی مسئولان حوزه به احیای موقوفات

معاون ادرای و مالی حوزه های علمیه، احیای موقوفات حوزوی را پشتوانه استقلال حوزه دانسته و خاطرنشان کرد: شناسایی و احیای موقوفات حوزوی به صورت جدی در دستور کار مسئولان حوزه قرار گرفته و تاکنون جلسات متعددی در حوزه های علمیه سراسر کشور در این راستا برگزار شده که ثمرات بسیاری خوبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه، برگزاری جلسات توجیهی برای احیای موقوفات حوزوی با مدیران مدارس علمیه و مسئولان ادارت اوقاف در استان‌ها، پیگیری رفع مشکلات حقوقی موقوفات، ارائه مشاوره‌های لازم در این زمینه و ... را از دیگر برنامه‌های کمیته وقف حوزه برشمرد.

احیای بیش از950 موقوفه با 29 هزار رقبه

مسئول کمیته وقف حوزه های علمیه در خصوص تعداد موقوفات حوزوی در سراسر کشور، گفت: با تلاش هایی که تاکنون صورت گرفته، بیش از یک هزار و950 موقوفه حوزوی با 114 هزار رقبه شناسایی گردیده و از این تعداد 950 موقوفه با 29 هزار رقبه احیاء شده است.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه احیای موقوفات حوزوی، ابراز داشت: حوزه علمیه موقوفات فراوانی دارد که متأسفانه بخشی از آن‌ در تصرف افرادی قرار دارد که برای احیای آنها می بایست نهاد‌های دیگر هم کمک کنند. 

معاون اداری و مالی حوزه های علمیه در پایان یادآور شد: البته در بحث موقوفات، سیاست کلی ما حرکت به سمت احیای موقوفاتی است که برای حوزه های علمیه درآمد زایی داشته باشند تا از این طریق، بخشی از هزینه های حوزه جبران شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha