چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024

تعداد اندکی از افرادی که از هویت درستی برخوردار نیستند دست به یکسری کارهایی زده و می‌زنند که در حقیقت، به اسم ایجاد آشوب و اغتشاش، قصد جان نظام را دارند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه با شرایط حساسی در کشور روبرو هستیم گفت: بحمدلله جریان‌ها آنقدر شفاف و روشن شده است که اگر هر فردی، خود را خالی از غرض‌های حزبی و گروهی کند، براحتی می‌تواند قضاوت نماید و به خوبی می‌توان دست بیگانگان و ابزاری بودن برخی دیگر را دید.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از فتنه‌ها و توطئه‌ها علیه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به اجرا درآمده است اظهار داشت: خوشبختانه رهبر عظیم‌الشان انقلاب، مدیران عالی‌رتبه کشور، نخبگان جامعه، علما و مراجع عظام، حوزه‌های علمیه و اساتید دانشگاه، اکثر قریب به اتفاقشان به تشخیص درستی رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: من قاطع و مطمئنم که با هوشیاری ملت مقتدر ایران این فتنه هم مثل ده‌ها فتنه کوچک و بزرگی که دشمنان در تاریخ 30 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران طرح و اجرا کرده‌اند، خنثی خواهد شد.

مسئول دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری این حوادث را آزمایش جدیدی برای همگان دانست و با اشاره به شرکت پرشور مردم در انتخابات ابراز داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در خطبه تاریخی خود در نماز‌جمعه تعیین کردند، ملت عزیز ایران در این امتحان سربلند شدند.

وی حضور 85 درصدی مردم را در این انتخابات مورد توجه قرار داد و گفت: مردم در این آزمایش، بالاترین امتیاز را کسب کردند و این افتخار در تاریخ به ثبت می‌رسد.

آیت‌الله یزدی سطح بالای مشارکت را از عوامل تحریک جدی دشمنان علیه نظام دانست و افزود: قانون اساسی و مقررات در کشور، حاکم است و همه اشخاص باید به قانون تن دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه افراد، قانون را بپذیرند،هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و قطعاً با ایجاد هرج و مرج و ناامنی، کاری پیش نمی‌رود و فقط مردم ضرر می‌کنند و صحنه‌گردانان این آشوب‌ها شناسایی می‌شوند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه وزارت کشور آخرین اطلاعات خود را در اختیار عامه مردم گذاشته است گفت: تعدادی از نمایندگان هر یک از کاندیداها از جمله آقای میرحسین موسوی، به اعتراف صریحی که مدرک آن در شورای نگهبان موجود است بیان کرده‌اند که هیچ مشکل و مسئله‌ خاصی نبوده است.

وی به موضع کمبود تعرفه در برخی شعب اخذ رای اشاره و تصریح کرد: طبق قانون هر شعبه‌ای که در آستانه اتمام تعرفه قرار داشته، اعلام کرده و تعرفه جدید برای آن شعبه ارسال شده است و حتی یک شعبه وجود ندارد که رای‌گیری به دلیل نبودن تعرفه متوقف شده باشد.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه در این انتخابات، هر استان تعرفه‌های مربوط به خودش را داشته است گفت: به راحتی می‌شد خلاء تعرفه در برخی شعب را درون هر استان و شهرستان پر کرد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان طبق قوانین حاکم بر کشور تا سه روز پس از انتخابات باید شکایات را گرفته و به مدت 10 روز پاسخ می‌داد، اما با این حال شورای نگهبان به نامه‌هایی که بعد از انقضاء سه روز به این شورا واصل شده، رسیدگی کرد و بررسی‌ها شروع شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان اعلام کرد: به همین منظور تاکنون حداقل سه جلسه حدوداً شش ساعته برگزار و به تفصیل درباره مسایل بحث و بررسی شده است و ان‌شاء‌الله به زودی نظر نهایی شورای نگهبان اعلام خواهد شد و قطعاً مردم به نظر شورای نگهبان و قانون احترام خواهند گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان وظیفه ندارد از کاندیداها دعوت کند تا از نزدیک مطالباتشان را بیان کنند، اما به پیروی از مقام معظم رهبری که تعدادی از آقایان در دفتر ایشان حاضر شدند، شورای نگهبان از نمایندگان کاندیداها دعوت کرد و صورت جلسه‌های آن وجود دارد و تنها به خاطر افکار عمومی از خود کاندیداها هم دعوت کرد تا در جلسه اصلی شورای نگهبان حضور یابند.

آیت‌الله یزدی به حضور نیافتن دو کاندیدا از سه کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات در جلسه شورای نگهبان اشاره کرد و ابراز داشت: آقای رضایی موضع‌گیری بسیار متینی داشتند و در درجه اول به موقعیت قانونی شورای نگهبان و تامین اسلامیت و تایید جمهوریت و نظام توسط این کشور اشاره کرده و علاوه بر مطالبی که در نامه خود نوشته بودند، یکی دو مورد دیگر را هم اضافه کردند.

وی افزود: در آن جلسه تصریح شد که شورای نگهبان، بدعت جدیدی نمی‌تواند بگذارد، چون این انتخابات، آخرین انتخابات نیست و باید طبق قانون عمل کرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: برخی به طور کلی می‌گویند که طبق گفته کارشناسان، آراء من حدود 7 یا 8 میلیون است و شورای نگهبان اعلام موافقت کرد که به طور تصادفی چند صندوق در هر منطقه‌ای که کاندیدا بخواهد، بازشماری شود که این مسئله در اخبار هم منعکس شد.

وی با اشاره به مهلت 10 روزه قانونی برای اعلام نظر نهایی شورای نگهبان بیان داشت: مطمئناً این شورا در همین فرصت قانونی، نظر خود را خواهد داد.

آیت‌الله یزدی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به خنثی شدن برخی فتنه‌ها در کشور گفت: دشمنان خواهند فهمید که ملت ایران را هنوز به درستی نشناخته‌اند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره راهپیمایی اخیر جمعی از طلاب از فیضیه تا جامعه مدرسین گفت: اگر تجمعات، رنگ حوزوی داشته باشد علاوه بر رعایت مقررات وزارت کشور بایستی شورای عالی حوزه هم تایید کند اما متاسفانه تعدادی از این راهپیمایی‌‌هایی که انجام شده بدون موافقت شورا بوده است و حتی از مدیر محترم حوزه سئوال کردم، گفتند که آنها هم اجازه ندادند بنابراین بدون موافقت و به صورت خودجوش انجام گرفته و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان هم تذکرات لازم را داده‌اند.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: من از وقوع این راهپیمایی تعجب کردم و حتی به اشتباه گفته بودند که بنده در این اجتماع سخنرانی خواهم کرد در حالی که چنین چیزی نبود و اصلاً از برگزاری آن اطلاع نداشتم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی رفتارهای فراقانونی اشاره و تصریح کرد: عدم تمکین قانون، جز خودشان به ضرر هیچکس نیست و بارها عرض کرده‌‌ام که بحمدلله آنقدر نظام ما مقتدر است که اگر کسی در برابر نظام بایستد، او عقب نشینی خواهد کرد نه نظام و هیچ نتیجه دیگری نخواهد دید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تکلیف همه را معین کرده‌اند گفت: فرمایشات رهبری و تاثیر آن در جامعه، مقام و موقعیت رهبری در سیستم حکومت مردم‌سالاری دینی را مشخص می‌کند و هر نوع اثری که از این سخنرانی می‌گیریم، در درجه اول قدرت رهبری مشخص می‌شود و جمله امام (ره) را درک می‌کنیم که اگر از ولایت فقیه فاصله نگیریم دچار آسیب نخواهیم شد.

وی درباره پاسخ قهری مردم به آشوب‌ها گفت: نظام، مقتدر است و مردم با حضور حداکثری خود در انتخابات نشان دادند که پشتیبان نظام هستند اما تا نظام اجازه ندهد، در صحنه‌های قهری نباید حاضر شوند و مردم باید احساسات خود را کنترل کنند چون کار احساسی باعث افزایش تشنج و التهاب و خسارت خواهد شد و باید طبق دستوراتی که نظام خواهد داد، عمل کرد.

آیت‌الله یزدی به آتش گرفتن یکی از مساجد تهران در آشوب‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: کسی باورش نمی‌شود، این کارها متعلق به هواداران آقای موسوی یا آقای کروبی باشد، بلکه این کار توسط افراد آشوب‌گر انجام می‌گیرد و آنها از این شرایط، سوء‌استفاده می‌کنند.

وی تفرقه در کشور را خواسته دشمنان دانست و اظهار داشت: نظام، قدرت تصمیم‌گیری دارد و طبعاً مسئولان امر در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره بررسی شکایات نامزدها در شورای نگهبان گفت: بررسی‌ها آنقدر دقیق انجام گرفته که در پاسخ هر کدام از شکایات، یک پوشه مستند تهیه شده و بدون دلیل، شکایت را رد نمی‌کنیم.

وی ابراز داشت: متاسفانه برخی شایعات را آنقدر بزرگ کرده‌اند که کاندیداهای معترض به آن اشاره کرده‌اند.

آیت‌الله یزدی خارج کردن نمایندگان کاندیداها را از جمله موارد اعتراض کاندیداها دانست و اظهار داشت: برخی از اینها دیر آمده‌اند و طبق قانون، مسئول شعبه نمی‌تواند منتظر بماند تا فرد بیاید و در گزارش هم اینها آمده است.

وی افزود: بیرون کردن نمایندگان کاندیداها در اعتراضات به صورت کلی آمده و مورد مشخص بیان نکرده‌اند در عین حال از چند جایی که برای هر کدام از اینها که احتمال داده می‌شده است، برسی کردیم و گفتند که چنین موردی نداریم البته وقتی کار شمارش تمام شد، تنها کسانی که مسئولیت قانونی داشتند حاضر بودند و صورت جلسه را امضا کردند از جمله نمایندگان کاندیداها اما کسی را بیرون نکرده‌اند.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شورای نگهبان برای اولین بار غیر از گزارش قانونی کلی، گزارش مبسوط حدوداً 50 صفحه‌ای را منتشر خواهد کرد تا در تاریخ بماند.

وی درباره بیانیه‌های آقای میرحسین موسوی گفت: آقای موسوی به تدریج دارد جوهر خود را معرفی می‌کند. آیا اگر مردم به ایشان رای می‌دادند، باز هم این حرف‌ها را می‌زدند؟

 آیت‌الله یزدی به ممنوع بودن تبلیغ برای کاندیداها بر سر صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: من نمی‌خواهم نام ببرم، اما یکی از نزدیکان یکی از شخصیت‌های شناخته شده کشور هنگام رای دادن همانجا آقای موسوی را تبلیغ می‌کند و با اینکه به وی تذکر می‌دهند کار او خلاف قانون است، به کار خود ادامه می‌دهد و همانجا می‌گوید اگر غیر از آقای موسوی رای بیاورد، حتماً تقلب شده است. مثل کار آقای موسوی که قبل از انتخابات به خبرنگاران می‌گوید که من پیروز انتخاباتم. خب شما از کجا فهمیدید که پیروز هستید؟

وی درباره فرآیند حضور ناظران شورای نگهبان پای صندوق‌های رای گفت: نظارت در همه انتخابات‌هایی که در کشور انجام می‌گیرد، بر اساس قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و طبق متن قانون اساسی و تفسیر آن، نظارت این شورا به معنای تماشاچی بودن نیست بلکه از مرحله نام‌نویسی تا آخرین مرحله باید نظارت کند و در دوره‌های اخیر، این نظارت از نظم و تشکیلات بهتری برخوردار شده است به این معنا که در سراسر کشور، دفتر دارد و فعالیت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم ما، مردم پیشرفته و رشد یافته هستند گفت: ابتکار صدا و سیما در اجرای مناظره‌ها، مردم را مطلع‌تر کرد و آنها با بصیرت بیشتری وارد انتخابات شدند.

وی با انتقاد از طرح برخی افراد برای اجرای انقلاب رنگی در کشور گفت: اگر رییس جمهور، اسم امام زمان (عج) را ببرد به عنوان یک فرد خرافاتی مطرح می‌شود، اما خودشان از برخی مقدسات هر گونه سوء‌استفاده کردند.

آیت‌الله یزدی بار دیگر به حضور نیافتن دو کاندیدای معترض در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: نیامدند ما بعد، نامه‌هایی دادند که واقعاً چنین رفتاری از یک انسان عاقل بعید است و مطمئناً جواب خود را از نظام خواهند گرفت.

وی در پایان در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی، یک روحانی محترم، شناخته شده و سابقه‌دار است که همه مردم می‌‌دانند و اگر نظری هم در انتخابات داشته‌اند، بیان کرده‌اند و خود به خود عکس‌العمل‌هایی هم داشته است و متاسفانه به هر دلیل، وضعیت خوبی پیش نیامد حالا چه بر اثر صحبت‌هایی که در مناظره‌ها پیش آمد یا به خاطر  نامه ایشان به رهبری و یا در اثر برخی جلسات دیگری که نخبگان کشور در جریان هستند، وضع نامطلوبی برای شخص ایشان پیش ‌آمد، خوشبختانه مقام معظم رهبری، حیثیت ایشان را  به عنوان یک شخصیت سابقه‌دار، خدوم و کسی که جزو مبارزان رده اول پیش از انقلاب و خدمتگزار پس از انقلاب بوده است حفظ کردند، بنده خودم دو دوره در مجلس، نیابت ایشان را بر عهده داشتم و با هم کار می‌کردیم الان هم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری هستند و بنده در هیأت رییسه خبرگان به عنوان نایب ایشان کار می‌کنم. طبعاً اختلاف سلیقه‌هایی با هم داشته‌ایم و این از افتخارات نظام اسلامی و به خصوص روحانیت است، اما در مبانی اولیه، اشتراک اصلی وجود دارد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha