پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

یکی از کارشناسان حوزوی عرصه مهدویت گفت: شیعه منتظر کسی است که پیش از ظهور به سوی ظهور حرکت نماید.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام یاوری در جمع طلاب مدرسه امام القائم تهران با بیان این که در فرهنگ انتظار با دو نوع رویکرد فعالانه و منفعلانه مواجه هستیم، افزود: با توجه به آیات و روایات انتظار فعالانه پیش از ظهور آن حضرت، مورد تاکید و تایید می‌باشد، بر این اساس شیعه منتظر کسی است که پیش از ظهور به سوی ظهور حرکت نماید، نه این که ساکن و بدون تلاش، منتظر گذر زمان باشد.

حجت‌الاسلام یاوری ادامه داد: افرادی که فکر می کنند، پس از ظهور امام زمان‌(عج) به ایشان ملحق می‌شوند، باید بدانند اگر در زمان غیبت جزو یاران آن حضرت نباشند، پس از ظهور نیز نمی‌توانند از یاری کنندگان و همراهان ایشان باشند؛ زیرا آنان آمادگی و تمرین لازم را نداشته‌اند و کسی که مدتی طولانی در راهی غیر از انتظار سیر نموده نمی‌تواند به یک باره راه و مسیر خود را تغییر دهد.

وی به حدیثی از پیامبر‌(ص) مبنی بر این که انتظار فرج بالاترین جهاد است، اشاره نموده و افزود: مسلما جهاد با سکون، بی‌تفاوتی و عزلت نشینی محقق نمی شود، پس منتظر واقعی باید خود را نسبت به مشکلات جامعه مسئول دانسته و در جهت رفع موانع تلاش نماید.

حجت الاسلام یاوری، انجام امر به معروف و نهی از منکر را برای شیعه منتظر واجب دانسته و گفت: مفهوم انتظار به تناسب جایگاه، رسالت، ابعاد شخصیتی و گسترده تاثیرگذاری فرد منتظَر متفاوت و رنگ و بوی دیگری می‌یابد.

وی با بیان این که وجود مقدس امام‌ زمان‌(عج) واسطه فیض الهی می‌باشد، افزود: بی‌شک امام زمان(عج) با این جایگاه متعالی و تاثیرگذاری شگرفی که در زندگی فردی و اجتماعی افراد در راستای گسترش عدالت در جهان، از بین بردن ظلم، برپایی حکومت الهی دارد، اقتضا می‌کند انسان یک عمر خود را جهت ظهور چنین شخصیتی آماده و تدارک ظهور آن حضرت را ببیند.

این استاد حوزه با اشاره به این که بحث مهدویت از زمان پیامبر‌(ص) مطرح بوده است،اظهار داشت: پیامبر‌(ص) 250 سال قبل از ولادت حضرت مهدی‌(عج) از ظهور آن حضرت سخن گفته و مردم را منتظر آن حضرت نگه می‌دارد، همچنین امام صادق‌(ع) تکلیف دوران غیبت را از زمان امامتش روشن می‌فرمایند و هنگامی که یکی از اصحاب از او می‌پرسد، اگر زمان غیبت را درک نمودم، چه کاری افضل است، حضرت می‌فرمایند دعای «اللهم عرفنی نفسک» را زیاد بخوانید و بر آن مداومت داشته باشید؛ بنابراین مسئله مهدویت مربوط به چند قرن اخیر نمی‌باشد.

وی افزود:  هنگامی که درباره علل و فلسفه طولانی شدن غیبت به روایات مراجعه می‌نماییم، به سهولت درمی‌یابیم که شرط اصلی تحقق ظهور آن حضرت به عهده ما و به عملکرد تک‌تک ما بستگی دارد، یعنی هر یک از ما اگر در خود تغییر ایجاد نموده و در راه امام زمان‌(عج) گام برداشته و نقش خود را به نحو احسن ایفا نماییم، آنگاه سنت الهی برما جاری شده و مشمول رحمت و اجابت الهی قرار گرفت، ظهور حضرت بر ما نزدیک و واقع خواهد شد.

این کارشناس عرصه مهدوی در خاتمه خاطرنشان کرد: لازمه حرکت در مسیر امام زمان‌(عج) در معارف اسلامی مبتنی بر خود سازی، رعایت تقوای الهی، تحرک و پویایی؛ احساس مسئولیت و اقدام برای رفع نیازها و موانع توام با امید به آینده و فرج می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha