یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

مشاور مرکز مدیریت حوزه علمیه گیلان فهم صحیح نسل جوان را موثرترین عامل انتقال مفاهیم عمیق دینی توصیف کرد.

حجت الاسلام سید علی جبّار گلباغی در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه، با اشاره به اینکه باید در ترویج معارف دینی به بعد بینشی اشخاص توجه بیشتری نسبت به بعد آموزشی داشته باشیم، اظهار داشت: در واقع از آنجا که ما در بحث معارف دینی با بینش افراد سروکار داریم نباید این گونه تصور کنیم که این دانش نیز همچون علوم فیزیکی و آزمایشگاهی صرف استفاده از ابزرهای نوین آموزشی بدست می آید.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین افزود: تنها زمانی استفاه از روشهای نوین جوابگو و نتیجه بخش خواهد بود که این ابزارها و روش ها مطابق بینش کسی که آموزش می‌بیند طراحی و ساخته شود.

وی اضافه کرد: تجربه ها حاکی از این نکته است که هر گاه مربیان و اساتید در شیوه های آموزشی، جنبه های رفتاری را بر جنبه های گفتاری مقدم می کنند به نتایجی به مراتب مطلوبتری دست پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام گلباغی تصریح کرد: هم اکنون افراد زیادی به طور مثال در مراکز علمی وجود دارند که با وجود آگاهی کافی نسبت به مسائل دینی تناقض های زیادی در رفتارشان دیده می شود که این موضوع ناشی از بینش ضعیف آنها می باشد.

وی همچنین در خصوص چگونگی انتقال جذاب و کارآمد مفاهیم عمیق دینی به نسل نوپای جامعه، تاکید کرد: اولین و مهمترین وظیفه اساتید حوزه و دانشگاه در این جهت فهم صحیح نسل جوان است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر این که نباید در برخورد با جوانان سلیقه ای برخورد شود، اظهار داشت: باید برای انجام برنامه ریزی های بلند مدت بر روی جوانان تعریف دقیقی که برخاسته از فهم و مطالعه دقیق آنها می باشد ارائه دهیم.

مشاور حوزه علمیه گیلان، دومین گام موثر برای انتقال مفاهیم دینی را ایجاد ادبیات و زبان مشترک با جوانان عنوان کرد و ادامه داد: منظور از ادبیات مشترک نزدیک کردن آراء و سلایق مربی و نسل جوان به وسیله مفاهیمی است که قابلیت فهم برای نسل جدید را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: نباید در مورد انتقال مفاهیم دینی عجولانه انتظار تاثیر سریع در افراد را داشته باشیم بلکه اینگونه مسائل با برنامه ریزی پایه ای و دراز مدت علاوه بر دانش، صبر مربی را نیز طلب می کند.

حجت الاسلام گلباغی همچنین روی آوردن به تخصص گرایی و استفاده از اساتید در رشته های گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، ادبیات، هنر و زیباشناسی در کنار اساتید علوم اسلامی را برای برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای نسل جدید را از دیگر عوامل مهم یافتن شیوه های نوین آموزش و تدریس معارف دینی در جهت رشد بینش معرفتی در جوانان توصیف کرد.

وی در خاتمه با اشاره به برگزاری جشنواره کشوری شیوه های نوین تدریس معارف دینی در گیلان و ایجاد بستری برای تبادل و تعامل اساتید حوزه و دانشگاه در این زمینه تصریح کرد: تنها در صورتی این تبادل و تعامل یافته های پژوهشی مفید خواهد بود که اساتید حوزه و دانشگاه ضمن فهم فرهنگ و زبان یکدیگر، تلاش کنند تا همه برای عملی و اجرایی شدن یک یافته پژوهشی برتر به عنوان سیاست واحد علمی در حوزه و دانشگاه، گام بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha