یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

برای ارتقای سطح علمی مدیران و تربیت مدیران کارآمد و مجرب بنا داریم مراکز تخصصی در استان ها را به این منظور راه اندازی کنیم.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین فرحانی طی سخنانی در سومین روز از دومین دوره دانش افزایی مدیران حوزه های علمیه که در ارومیه در حال برگزاری است، با اشاره به این که حوزه های علمیه بالاترین خدمات را با حداقل امکانات عرضه می کنند، گفت: با هماهنگی استانداران و مسئولان اجرایی استان ها تلاش شده تا از منابع درونی استان ها برای تقویت زیرساخت های حوزه های علمیه استان ها استفاده شود.

وی همچنین با تقدیر از حضور مدیران حوزوی و تنوع برنامه های اجرا شده در این همایش افزود: انعکاس دیدگاه ها، تجربیات و مشکلات حوزه ها توسط مدیران مدارس و اعضای شورای عالی حوزه ها همچون آیت الله حسینی بوشهری از جمله اهداف برگزاری این همایش بوده است.

*پیگیری مطالبات رهبری در دستور کار شورای عالی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی اضافه کرد: در اجلاسیه مدیران استان ها تلاش شده شورای مدیریت استان و مرکز مدیریت حوزه های علمیه، حایل میان مدیران مدارس و اعضای محترم شورای عالی حوزه ها نباشد  و مدیران مدارس مستقیما بتوانند دیدگاه ها و نظرات خود را در قالب طرح در اختیار اعضای شورای عالی حوزه قرار دهند.

وی در ادامه به تشریح مهم ترین برنامه های شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه پرداخت و گفت: پی گیری مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه ها و تقویت مدارس شهرستان ها از اهم برنامه های شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه می باشد که در این خصوص ، آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه و آیت الله یزدی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با برنامه ریزی منسجم تلاش کرده اند تمرکز زدایی را از قم برداشته و ساختار تشکیلاتی حوزه را تحول ببخشند.

معاون امور حوزه های علمیه خاطر نشان کرد:در راستای توسعه مدارس کشور، شورای گسترش حوزه های علمیه دو کمیته مدارس و مراکز تخصصی را تشکیل داده که در این کمیته ها، آیین نامه های مدیریت مدارس استانی و نیز آیین نامه مراکز تخصصی تدوین شده و سپس به تصویت شورای عالی حوزه های علمیه می رسد.

*نقشه توسعه حوزه در حال تنظیم است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر پرخیر و برکت سال گذشته مقام معظم رهبری به قم و بیانات معظم له در بین مدیران حوزه ابراز داشت: در جهت تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب، سند چشم انداز و نقشه توسعه حوزه در حال تنظیم است که در آن تمام توسعه ها و تحول ها طی یک برنامه طولانی مدت لحاظ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی همچنین یادآور شد: در جهت تنظیم سند توسعه حوزه دو هیئت تشکیل شده که یکی وضع موجود حوزه ها را در قالب سند وضعیت موجود حوزه ها و دیگری سند چشم انداز گسترش حوزه ها را مورد بررسی قرار دادند تا جهت ارائه در جلسات شورای عالی حوزه های علمیه آماده شود.

وی به نقش اساسی مدیریت استانی حوزه ها اشاره کرد و گفت: تصمیم شورای عالی حوزه، مبنی بر استقرار کامل مدیریت های استانی و واگذاری تمام کارهای اجرایی مرکز مدیریت حوزه های علمیه به شورای مدیریت استان ها تا شهریور ماه امسال است و در همین راستا تلاش می شود برگزاری امتحانات، بحث پذیرش، گزینش طلاب، ارزیابی علمی اساتید و طلاب و همچنین صدور مدارک علمی به مدیریت های استانی واگذار شود.

وی اضافه کرد: هدف اصلی از تمرکز زدایی و واگذاری بخش مهمی از کارهای اجرایی به مدیریت استان ها این بوده که مرکز مدیریت حوزه های علمیه به جای انجام کارهای اجرایی، نقش نظارت و برنامه ریزی ستاد های استانی را انجام دهد.

*ایجاد مراکز تخصصی تربیت مدیران حوزوی

معاون امور حوزه های علمیه در خاتمه از راه اندازی مراکز تخصصی مدیران حوزوی خبر داد و گفت: برای ارتقای سطح علمی مدیران و تربیت مدیران کارآمد و مجرب بنا داریم مراکز تخصصی در استان ها را به این منظور راه اندازی کنیم که طرح آن آماده شده و در آینده با تصویب شورای عالی حوزه های علمیه، اجرای آن عملیاتی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha