چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

جدید‌ترین شماره ماهنامه «درسهایی از مکتب اسلام» با مطالب متنوع علمی، دینی و فرهنگی بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبرحوزه، این نشریه با درج نوشتاری از حضرت آیت‌الله سبحانی با عنوان «اعتقاد به بداء»، این باور شیعی را در نظر روایات و تاریخ پیامبران بررسی کرده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی در این موضوع با استدلال به روایات و تاریخ پیامبران، تغییر سرنوشت را به وسیله عمل، امری ممکن دانسته و عنوان می‌کنند: اعمالی مثل، صدقه، احسان، استغفار، نیکی به والدین دعا و شکر نعمت، سرنوشت را عوض کرده، قضای الهی را دگرگون و غم و غصه را از آسمان زندگی، دور می‌سازد در مقابل، اعمال بدی مثل بداخلاقی، قطع رحم، عقوق والدین و... هستند که نتیجه معکوس دارند.

ایشان در این خصوص آورده‌اند، بدا یک اصل تربیتی است و هشدار می‌دهد که گنهکاران نباید تصور کنند که اگر مرتکب گناهی شدند،‌ دیگر سرنوشت آنها قابل دگرگونی نیست؛ زیرا این آموزه قرآنی به نام بداء به ما می‌آموزد که سرنوشت بد با کارهای نیک و از آن جمله استغفار دگرگون می‌شود.

این مرجع تقلید در این نوشتار در مقام اثبات بداء دو مظهر دیگر برای علم خداوند، غیر از علم ذاتی خدا ذکر می‌کنند که شامل:«لوح محفوظ» و «لوح محو اثبات» می‌باشد.

ایشان سپس نمونه‌هایی از مصادیق بداء را در زندگی سه تن از انبیا نظیر «بداء در ذبح اسماعیل»،‌«سرگذشت یونس پیامبر» و « میعاد سی شب حضرت موسی» در قرآن کریم بیان کرده است.

«معجزه و تحدی» عنوان یکی دیگر از مقالات این نشریه می‌باشد که به قلم آیت‌الله احمد بهشتی نگاشته شده است.

ایشان ابتدا به تقسیم چهارگانه درباره معجزات انبیا پرداخته و عنوان می‌کند: معجزات انبیا، گاهی به خاطر تایید آنها مثل ید بیضاء و گاهی به خاطر درخواست کفار، مثل ناقه صالح، گاهی به خاطر ضرورت‌های پیش‌آمده برای مومنین، مثل انفجار چشمه آب برای بنی‌اسرائیل و گاهی نیز به صورت وعده‌های خداوند به مومنین مثل فتح مکه می‌باشد.

آیت‌الله بهشتی در ادامه می‌آورد: در هیچ یک از معجزاتی که قرآن به عنوان آیات صدق انبیا معرفی کرده است نشانی از تحدی (مبارزه طلبیدن) دیده نمی‌شود وی در پایان دو نکته را نتیجه می‌گیرد اول اینکه، معجزه، نسبت به تحدی و عدم تحدی «لا بشرط» است، یعنی ممکن  است همراه با تحدی و یا با عدم تحدی باشد، نکته دیگر این است که بنا به اقتضای آیات، روایات و بیان عارفان و فیلسوفان، پیامبر خدا، ‌مرتبه «آیت» دارد دون خالق و فوق همه مخلوقات است و محال است که کسی در عرض او قرار گیرد، دیگران اعم از سابقین و لاحقین همه، در طول او هستند هر چند که آنها نیز سلسله مراتب دارند.

عناوین دیگر نشریه شامل: «مهلت یافتن شیطان تا یک روز معین، به قلم یعقوب جعفری»، «عبرت‌انگیزترین  پایان زندگی، سلسه مباحثی از فرج‌الله‌ فرج‌اللهی در خصوص زندگی حضرت سلیمان‌(ع)»، «بحرین در عصر صفویه قاجاریه و پهلوی، نوشته‌ای از غلامرضا گلی زواره»،‌«بازگشت به قرآن، داستانی از دو پزشک ایرانی که برای کمک به مردم سومالی عازم این کشور شده‌اند به قلم محمود حکیمی»، «شعری،‌از عباس رسولی»،‌«تبلیغات ناروای پزشکی، تهدیدی برای سلامت جامعه، نوشتاری از دکتر منصور اشرفی و دکتر مرتضی اشرفی» می‌باشد.

جدید‌ترین شماره ماهنامه «درسهایی از مکتب اسلام» ویژه آبان 1390، به صاحب امتیازی، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق‌(ع) و مدیر مسئولی حجت‌الاسلام فرج‌الله‌ فرج‌اللهی در 74 صفحه منتشر شده است.

علاقمندان جهت ارتباط با نشریه می‌توانند به نشانی قم خیابان ارم ( آیت‌الله نجفی)، دفتر مرکزی نشریه مکتب اسلام، صندوق پستی 441-37185 مکاتبه نمایند و یا با تلفن 7742384-0251 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha