دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

حرکت به سمت فراجناحی کردن رسانه‌ها، حرکتی مطلوب است و این حرکت در رسانه‌های دینی و قرآنی مطلوب تر است، بنابراین رسانه ای که مستقیماً نام قرآن و دین را یدک می‌کشد، باید مانند قرآن فراجناحی باشد.

دکتر عماد افروغ در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در گفت وگو با خبرنگار حوزه نیوز، با اشاره به ضرورت توجه به معرفت قرآنی در رسانه‌ها، اظهارداشت: معرفت قرآنی زمانی به دست می‌آید که روش‌ها اصلاح شود، این مسئله تنها با رعایت تهذیب نفس و اخلاق میسر می‌شود، قطعاً در نشریات دینی کشور تهذیب نفس لازم است.

وی، وضعیت اخلاق رسانه ای در کشور را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: وضعیت اخلاق رسانه ای اصلاً خوب نیست؛ به طوری که متأسفانه امروز در رسانه‌ها رویکرد منطبق با استانداردها و معیارهای دینی مشاهده نمی شود و کمتر جایی شاهد توجه به اخلاق هستیم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر بخواهیم به اخلاق و اخلاق مداری توجه داشته باشیم و اعلام کنیم که رسانه‌های با اخلاق داریم، باید کاری کنیم که در رسانه‌ها دروغ، تهمت، افترا و جناح بندی و خط دهی اصلاح شود، مصاحبه‌ها گزینشی منتشر نشود و رنگ و بوی جناحی نگیرد، در این صورت شاهد تجلی رسانه اخلاقی و اخلاق رسانه ای هستیم.

* رسانه‌ها به سمت فراجناحی شدن حرکت کنند

وی با اشاره به این که باید رسانه‌ها به این سمت فراجناحی شدن حرکت کنند، گفت: هرچه بیشتر فراجناحی باشیم، مطلوب تر است؛ بنابراین رسانه‌هایی که مستقیم نام قرآن و اخلاق را یدک می‌کشند، می‌بایست مانند قرآن و اخلاق فراجناحی باشند.

افروغ به تاثیر بد اخلاقی‌های رسانه‌ای در روحیه و روان جامعه اشاره کرده و تصریح کرد: این حرکت‌ها جامعه را عصبانی، متشتت و آشفته می‌کند، در کوتاه مدت، رفتارهای ناشی از عصبانیت در جامعه بالا می‌رود و بازتاب آن را می‌توان روی بسیاری از رفتارهای خشن دید، در بلند مدت نیز اعتماد مردم از دست می‌رود و باید نگران لائیک شدن بود.

وی بیان داشت: نباید برای مطرح شدن به رخ کشیدن کارها، هرکاری را انجام دهیم و دست به کار‌های غیر اخلاقی و غیر معنوی بزنیم؛ زیرا معنویت و اخلاق بالاترین ارزش است؛ بنابراین رسانه‌ها نباید درگیر سیاست‌های شیطانی شوند.

* حوزه عقبه علمی و تاریخی دیرینه‌ای دارد

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به نقش حوزه در زمینه کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت: معتقدم حوزه عقبه علمی و تاریخی دیرینه ای دارد که طلاب جوان نباید از آن غافل باشند.

وی با اشاره به ضرورت توجه حوزویان به منطق آزاد اندیشی، گفت وگو و پاسخ عقلانی، خاطرنشان ساخت: بزرگان گذشته آزاد اندیشی بالایی داشتند، کتاب‌های علامه طباطبایی و شهید مطهری نمایان گر این مطلب است؛ البته قابلیت‌های آزاد اندیشی در حوزه فراوان است و سابقه تاریخی فراوانی دارد، ولی امروز احساس می‌شود تا حدودی فراموش شده است.

افروغ ادامه داد: امروز اگر بخواهیم از تبلور یک اندیشه آزاد و آزاد اندیشی، در حوزه مثالی بزنیم امثال حضرت آیت الله جوادی آملی را می‌یابیم؛ بنابراین حوزه باید امثال ایشان را تربیت کند نه کسانی که به دنبال مدرک باشند، ایشان هرگز به دنبال استاد یاری و استاد تمامی و این عناوین پوسیده غربی نبودند و حوزویان نیز باید این گونه باشند.

* قابلیت‌های حوزه در عرصه کرسی‌های آزاد اندیشی

وی با بیان این که معتقدم امروز اگر قرار است کرسی آزاد اندشی در ایران برپا شود، حوزه قابلیت‌های فراوانی در این زمینه دارد، تاکید کرد: آزادی بیان، تفکر غیر گزینشی، برخورد خوب با طرفین دعوا و در فضایی رقابتی ویژگی‌های اندیشه در حوزه است که قابلیت‌های حوزه محسوب می‌شوند، معتقدم حوزه باید نقش برجسته ای ایفا کند و اگر مردم این را از حوزه و حوزویان ببیند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

افروغ در پایان با اشاره به این که امام راحل همواره بر حفظ زی طلبگی تاکید داشتند؛ گفت: جایگاه بالای روحانیت در میان مردم اقتضا می‌کند، یک روحانی برابر با همه روحانیت باشد؛ بر این اساس قداست حوزه همواره باید حفظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha