جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

استاد دانشگاه تهران با بیان این که انقلاب اسلامی ایران متعلق به جریان یا گروه داخلی و یا خارجی نیست، گفت: سونامی اسلامی در جهان به راه افتاده است؛ البته مصادره انقلاب‌ها، جریان اسلامی را تهدید می‌کند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر منوچهر محمدی در کارگاه بیداری اسلامی که از سوی معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه قم در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد، با اشاره به ماهیت انقلاب اسلامی ایران، گفت: انقلاب اسلامی ایران، متعلق به جریان یا گروه خاصی نیست، بلکه به همه مردم آزاده جهان تعلق دارد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فضای باز و تاریخی برای مخاطبان خود ایجاد کرد که در سایة آن، قدرت‌های بزرگ جهانی که دارای زرادخانه‌های هسته‌ای هستند، به زوال خود نزدیک شدند.

* پیام انقلاب اسلامی ایران

این کارشناس سیاست خارجی، به پیام انقلاب ایران اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون، این واقعیت نمایان شده است که ملت‌های مستضعف می‌توانند با دست خالی در مقابل قدرت‌های بزرگ پیروز شوند و این همان پیام انقلاب اسلامی ایران است.

محمدی با اشاره به تشکیل دو اردوگاه در جهان، ابراز داشت: اکنون، ایران به قدرتی مقاوم در مقابل آمریکای جنایتکار تبدیل شده است و در مقابل اردوگاه غرب، اردوگاهی را به وجود آورده است.

* سونامی اسلامی در جهان

استاد دانشگاه تهران، با اشاره به ایجاد سونامی اسلامی در جهان، گفت: حرکتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در میان شیعیان شکل گرفت و حزب‌الله لبنان را پدید آورد، همانند جریانی سونامی‌گونه به دیگر ملت‌های جهان حتی ملت‌های غیراسلامی گسترش پیدا کرد.

وی، وظیفه طلاب غیرایرانی را بسیار دارای اهمیت دانسته و ادامه داد: طلاب، مطالعات خود در موضوعات جهانی را کلان‌ ببینند و اردوگاه خود را مشخص کنند؛ یکی از دسیسه‌های دشمن این است که موضوعات کلان را خرد جلوه دهد و مسائل جزیی را کلان نمایان کند.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: طلاب غیرایرانی، باید آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و راز و رمز‌های پیروزی آن را بشناسند تا بتوانند آنها را در جامعه خود نهادینه کنند.

محمدی با اشاره به این که تحولات اسلامی جوامع گوناگون را باید در راستای حرکت جهانی دانست تا بتوان از دیدگاه کلان، آن را بررسی کرد، تاکید کرد: بیداری اسلامی کنونی، جزء جدانشدنی انقلاب اسلامی ایران است. برخی از جرایان‌های ملی‌گرایانه در جهان القاء می‌کنند که بیداری کنونی اسلامی به انقلاب ایران ارتباط ندارد، اما این تفکر باعث بن‌بست در این حرکت‌ها می‌شود تا به سرانجام مورد نظر خود نرسند.

* مشترکات و تفاوت‌های انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌ها

این کارشناس سیاست خارجی، با اشاره به مشترکات انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، خاطرنشان ساخت: انقلاب‌ اسلامی ایران، انقلاب توده‌های مردم بود که متعلق به جریان خاصی نبود، بلکه همه مردم به دنبال شکل‌گیری آن بودند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت‌های انقلاب ایران و دیگر انقلاب­های منطقه، بیان داشت: رهبری انقلاب اسلامی ایران، فرسنگ‌ها جلوتر از مردم حرکت می‌کردند، اما در این کشورها مردم جلوتر از رهبران حرکت می‌کنند.

محمدی، ضعف ساختاری در رهبری انقلاب‌های منطقه را مشهود دانسته و ابراز داشت: جایگاه رهبری، ریشه در اعتقادات ملت‌های اسلامی دارد. ولایت فقیه، تنها در اعتقاد شیعیان جای دارد، اما از دیدگاه اهل سنت، فردی که مسلمان و عادل باشد، می‌تواند رهبر جامعه‌ لقب بگیرد، با این وجود مردم کشورهای اسلامی بعد از انقلاب‌های خود نشان دادند که به ساختار رهبری در ایران نزدیک‌تر شدند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تغییر رویکرد مردم کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: حاصل اندیشه‌های بعد از انقلاب‌ها، درخواست باز شدن باب اجتهاد در فقه اهل‌سنت بود تا جوابگوی نیاز این جوامع باشد.

* مصادره انقلاب‌ها، مشکل کنونی جریان بیداری اسلامی

وی، مصادره انقلاب‌ها را مشکل کنونی جریان بیداری اسلامی عنوان کرده و یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز برخی از جریان‌ها درصدد مصادرة انقلاب مردم بودند، اما امام خمینی(ره) محکم در مقابل آنها ایستادند و پاسخ دادند "رأی من جمهوری اسلامی است، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر".

محمدی ادامه داد: تنها در ده سال اول بعد از انقلاب اسلامی ایران، شانزده توطئه، چهار کودتای نظامی، چهار جنگ قومی، به وجود آمدن چهار گروه تروریستی برای ترور سران انقلاب، دو جنگ تجاوزکارانه عراق در هشت سال جنگ تحمیلی و آمریکایی‌ها در طبس برای براندازی نظام، از جمله فتنه‌هایی بودند که بعد از انقلاب ایران به وجود آمد.

وی، با بیان این که صحیح است که ما هزینه‌های بسیاری برای فتنه‌های بعد از انقلاب پرداختیم، اما از آن جهت که مکتب، رهبر و ملت‌ ولایی داریم، انقلاب ما نیز روز به روز قوی‌تر می‌شود، اظهار داشت: کمبود رهبری جامع، موضوعی است که در دیگر کشورهای اسلامی به چشم می‌خورد و در نتیجه، آرمان‌های مردم این کشورها به انحراف کشیده می‌شود.

این سیاست‌مدار خارجی در ادامه با اشاره به چالش کنونی مردم افغانستان، گفت: هرچند مردم افغانستان، امپراطوری‌هایی مانند مغول، شوروی، انگلیس، آمریکا و ناتو را به خاک نشاندند، اما تنها به خاطر نبود رهبری جامع، هنوز در حسرت پیروزی مورد نظر خود مانده‌اند.

* تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها؛ رمز موفقیت ملت ایران

محمدی در پایان با بیان این‌که تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها رمز موفقیت ملت ایران است، اظهار داشت: همه تلاش دشمن برای گسستن ارتباط مردم، رهبر و مکتب ولایی است، اما امتی که دارای ایمان و باور ولایی باشد، دشمن نمی‌تواند در مقابل آن تاب مقاومت آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha