شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

حوزه‌های علمیه می‌توانند در تبیین مصداق اسلامی الگوها و بحث معرفتی نقش بارزی داشته باشد، زیرا غیر از حوزه، متولی دیگری برای تعیین این موضوع وجود ندارد.

به گزارش مرکز خبر حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین الویری، در سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان عقاید و اندیشه‌ها با موضوع «حوزه‌های علمیه و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»، که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه برگزار شد، در تعریف واژه "پیشرفت و توسعه" اظهار داشت: توسعه، به معنای ترویج دهنده فرهنگ و نگاه اقتصادی به هر وسیله و قیمتی است اما در پیشرفت اینگونه نیست و به همین جهت مقام معظم رهبری به جای توسعه، واژه پیشرفت را به کار بردند.

وی، با اشاره به واژه اسلامی-ایرانی پیشرفت، افزود: پیشرفت اسلامی در کشورهای متخلف متفاوت است، برای نمونه پیشرفت اسلامی که در مراکش یا اندونزی اجرا می‌شود، نمی‌تواند در ایران نمود پیدا کند، چرا که هرفرهنگی، پیشرفت بومی خود را می‌طلبد.

این پژوهگشر حوزوی، با بیان‌ این‌که ظرفیت‌های حوزه در مدل "پیشرفت اسلامی- ایرانی" بسیار قابل توجه است، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه می‌توانند در تعیین مصداق اسلامی بودن الگوها و بحث معرفتی نقش بارزی داشته باشد؛ زیرا غیر از حوزه، متولی دیگری برای تعیین این موضوع وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین الویری، با اشاره به اعتماد مقام معظم رهبری به توان حوزه‌های علمیه در تعیین مصداق اسلامی پیشرفت، بیان کرد: "مدل"، برآمده از نظریه‌ای است که رابطه بین اجزاء آن به نمایش گذاشته می‌شود، در "مدل اسلامی-ایرانی پیشرفت" نیز باید اجزاء تأثیرگذار در این مدل را شناخت و رابطه و تأثیرگذاری آن اجزاء در پیشرفت را مشخص نمود.

وی، با اشاره به ظرافت‌های این مدل، ابراز داشت: "مدل اسلامی-ایرانی پیشرفت"، بیانگر نظریه کلانی است که برآمده از نظریه‌های خرد و کلان دیگر مانند هستی، دین، انسان، طبیعت، تاریخ و تمدن و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم‌(ع)، ادامه داد: بهره‌مندی از یافته‌های علوم جدید، برنامه‌پذیری، مورد وفاق بودن نسبی نخبگان و قابل اجراسازی در جامعه ایران از ویژگی‌های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الویری، درک صحیح از ظرفیت‌های فرهنگی‌، سیاسی، اقتصادی کشور را لازمه تعیین راهبرد مشخص در پیشرفت دانست و بیان کرد: نظارت بر اجراسازی صحیح الگوی "اسلامی-ایرانی پیشرفت"، از دیگر وظایف حوزه به شمار می‌رود تا کشور به مرور زمان دچار استحاله در اصالت ارزش‌ها نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha