یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

ایثارگران و خانواده های شهدا با تحمل رنج ها و مرارت ها، ضربات مهلکی را بر پیکر دشمن وارد کرده اند و نباید در مهندسی جامعه اسلامی از جایگاه فرهنگ شهادت غافل شد.

به گزارش مرکزخبرحوزه، آیت الله محسن اراکی، امروزپنج شنبه، 18اسفندماه در همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت که در سالن اجتماعات دانشکده اصوالدین  قم برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان همایش  اظهارداشت : جایگاه فرهنگ شهادت در مهندسی جامعه اسلامی بسیار موثر است.

وی با اشاره به کاربردهای فرهنگ شهادت، افزود : واژه شهادت ، دو کاربرد قرآنی و فقهی  دارد که در معنای فقهی، شهید به کسی گفته می شود که در راه خدا کشته شود .

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در واژه گان قرآنی شهادت از معانی گسترده ای برخوردار است  که می توان به گواهان برحق اشاره نمود که به دو دسته تقسیم می شوند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه گواهی قرآن ، گواهی عملی و فعلی است، خاطرنشان ساخت: در جامعه بشری  شخصیت آنها گواه بر اعمال است،  همانطوری که پیامبراسلام (ص)  به شهادت و گواهی  امیرالمومنین علی (ع)  تصریح کرده است و بر این اساس باید اعمال و رفتار انسان ها و مومنین بر گفتار  و کردار عملی امام علی (ع) سنجیده می شود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد : «قتل فی سبیل الله»، شهادتی است که در قرآن به آن تصریح  شده است.

آیت الله اراکی در ادامه  برترین شاهدان  را شاهدان درمکتب اسلام دانسته و گفت :شاهدان برتر در مکتب اسلام شامل وجود مقدس حضرت محمد (ص)  که  شاهد بر تاریخ است، بعد ازآن  ربانیّون ، صالحان، علما  و فقهای عادل هستند که از آن به نخستین مرحله شهادت تعبیر می شود .

وی تصریح کرد: شاهدان  امت، جامعه را برای شاهدان جمعی آماده می کنند؛ زیرا رهبران شاهد، امت شاهد را تربیت می کنند، همان طوری که  همواره نبی  مکرم اسلام(ص) ، امامان معصوم(ع) و فقهای عادل در تربیت امت اسلامی کوشیده اند.

آیت الله اراکی، شکل گیری جامعه شاهد را مقدمه حکومت جهانی صاحب الزمان دانسته و تاکید کرد: جامعه شاهد خود بخود بوجود نمی آید، بلکه با تحمل سختی ها، مبارزه با کفار،  تلاش در راه اهداف و آرمان های الهی و ایستادگی در راه خدا  شکل می گیرد و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود .

رییس مجمع اندیشه اسلامی با اشاره به رنج ها ی ایثارگران، اظهارداشت: ایثارگران و خانواده های شهدا  با تحمل رنج ها و مرارت ها، ضربات مهلکی  را بر پیکر دشمن وارد کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha