دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)؛ بر ترویج فرهنگ دینی و رشد فضایل اخلاقی جامعه در سایه نکوداشت عالمان دین تاکید کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رجبی امروز پنجشنبه، 31فروردین ماه، طی سخنانی در مراسم نکوداشت مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) که در موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی قم برگزارشد اظهارداشت: نکوداشت، دانشمندان حوزه معرفت مقضای فطرت انسانی است که مورد تاکید قرآن وروایات اهل بیت (ع) است.

وی افزود: دانشمندان بزرگ ترین خدمات را به جامعه عرضه می دارند؛ اگر بنا است از خدمات بزرگان جامعه تجلیل و تکریم شود، باید در درجه اول از دانشمندان وعالمان دین تجلیل شود.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: اگر می خواهیم در تعالی علم سهیم بوده و به توسعه دانش کمک کنیم، باید نکوداشت عالمان دین را در راستای رشد فضای اخلاقی جامعه به نیکی برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی تاکید کرد: عالمان دین، در سایه تعالیم متخلق به فضائل اخلاقی هستند و توجه جامعه و علم پژوهان باید این فضائل جلب شود.

وی، با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ دینی ، گفت: راه ترویج فرهنگ دینی با نکوداشت عالمان دین امکان پذیر است و دانش پژوهان باید بدون شک از ویژگی ها روش و منش این بزرگان درس بگیرند و آن را ادامه دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به ویژگی شخصیتی استاد ابوالحسنی، گفت: مرحوم حجت الاسلام علی ابوالحسنی (منذر) از جمله کسانی است که می توانست در ابعاد گوناگون به دانش پژوهان، روش و بینشی نو را ارائه دهد؛ ایشان دانشمندی بود که در مسائل مختلف علمی که دیگران بصورت جدی وارد نشده بودند به‌خوبی وارد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به تاکید مرحوم ابوالحسنی به مطالعه تاریخ مشروطیت، ادامه داد: نهضت مشروطیت می تواند درس های فراوانی به ما بدهد؛ مقام معظم رهبری هم به آن تاکید کردند، اما از آن‌جا که قلم در اختیار دشمنان دین بود، تحریف حقایق در این زمینه بسیار اتفاق افتاد که می طلبد محققان و پژوهشگران از این حق بزرگ دانشمندان شیعه که در تاریخ مشروطیت ظلم بزرگی به روحانیت شد، دفاع کنند.

وی تصریح کرد: استادابوالحسنی آثار خودش را با کمال دقت و وسواس علمی نگاشت؛ به‌طوری‌که اتقان وعمق علمی در آثار ایشان به اعتراف اهل علم، خیلی بالا است.

عضو شورای عالی حوزه در ادامه با بیان اینکه استادابوالحسنی آثار خود را با موشکافی دقیق می نگاشت، گفت: این استاد فقید در صدد این بود که آثارش دقیق باشد و این مسأله را شرط اساسی نگارش می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی، جامع نگری را از دیگر ویژگی های مرحوم ابوالحسنی ذکر کرد و افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان جامع نگری بود؛ به‌طوری که شخصیت شیخ فضل‌الله نوری را در همه ابعاد مورد کنکاش قرار داد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: استاد ابوالحسنی عشق به ولایت و اهل بیت(ع) داشت و توانست آثارش را در راستای محبت اهل بیت(ع) به رشته تحریر در آورده و به دنبال تحقق و ایده های خوبی بودند که امیدواریم موسسه امام‌خمینی پیگیر این ایده‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha