دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

کتاب «تاریخ عصر غیبت(نگاهی تحلیلی به عصر غیبت امام دوازدهم(عج)» به چاپ دوم رسید.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، این کتاب که در نه فصل تدوین شده به مباحثی چون زندگی امام دوازدهم(عج)، ‌وضعیت فکری ،‌سیاسی، اجتماعی شیعه در آستانه غیبت صغری،‌ فلسفه غیبت،‌ نواب اربعه، سیره و آثار امام مهدی(عج) و ... پرداخته است.

با شهادت امام عسكرى(ع) دوره غيبت فرا رسید؛ در آن هنگام اساس مذهب در انداخته شده بود؛ احاديث به شكل «اصول اربع ماة» و «جوامع» گردآوری شده و علمای سرشناس و توانایی براى دفاع از كيان اعتقادى و فقهى شيعه تربیت شده بودند تا در برابر فرقه‌ها و گروه‌های مختلف به ویژه اهل سنت گره از حوادث بگشایند.

حضور «حجت» نیز به بلوغى نیاز داشت تا آن هنگام حاصل نشده بود، پس غيبت به طور طبيعى آغاز شد و تا هنگام فراهم نیامدن زمينه‌هاى رهبرى امام عصر غيبت ادامه خواهد داشت.

 حفظ اسلام و رهبرى مسلمانان دو وظیفه امام(ع) است؛ هرچند بنياد مذهب و اصول كلى آن در افکنده شده بود و امامان شیعه تا زمان امام عسكرى (ع) از آن پاسداری کرده بودند. رهبرى مسلمانان به آمادگى بيشتر و زمينه اى گسترده و ياورانى مناسب نیاز دارد. از این رو، هرگاه که اين زمينه‌ها فراهم شود، «غيبت» به «ظهور» مى انجامد، و گرنه غيبت به گونه طبيعى ادامه می‌یابد .

رويداد غيبت امام دوازدهم (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) كه بدون ترديد از مهم ترين حوادث تاريخ تشيع به شمار می‌رود، از دو ديدگاه اعتقادى و تاريخى می‌توان بررسى کرد.

در این خصوص کتاب «تاریخ عصر غیبت» در بررسى غيبت صغرى ابتدا مرورى به منابع و شناخت وضعيت سياسى، اجتماعى و فكرى عصر امام (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) در آستانه غيبت نموده و با معرفی زمينه‌هاى تاريخى و تمهيدات ائمه(علیهم السلام) به ويژه عسكريين(ع) براى ورود شيعه به اين عصر به بررسى سازمان وكالت، تكوين، فرآيند تكاملى و نقش آن در زمان غیبت صغرای امام(عج) پرداخته است.

 همچنین در ادامه این کتاب نگارنده کیفیت آغاز غیبت صغری حضرت مهدی(عج) را مد نظر قرار داده و به دلایل غیب صغرای ایشان، شرح حال نواب اربعه، وظائف و نقش آنان در اين عصر اشاره نموده است.

این کتاب در بحث بررسى غيبت كبرى حضرت ولی عصر(عج)، اشاره اى به تاريخ شيعه، نهضت‌ها و دولت‌هاى آن به همراه حركت‌هاى علمى و مبارزات علما و دوره‌هاى مرجعيت فقها و مدارس آنان نموده و در نهايت نیز بررسى كوتاهى پيرامون آثار و سيرت امام (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) نموده است.

یکی از مباحث مطرح شده در این کتاب اشاره ای گذرا به فلسفه غیبت می‌باشد که نگارنده با توجه به اهمیت این بحث آن را در کنار مباحثی چون نقش انتظار، سيرت و آثار امام زمان(عج )، علت طول عمر حضرت(عج)، حوادث هنگام ظهور و بعد از ظهور و... آورده است.

نویسنده کتاب «تاریخ عصر غیبت» پس از يك بررسى كوتاه و اجمالی، نظرى گذرا به برخى از رواياتی که از زبان پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت (علیهم السلام) در مورد حكمت غيبت امام مهدى (عج الله تعالى فرجه الشريف ) انداخته است.

کتاب حاضر نگاهى است از منظر تاريخى و تلاشى است در جهت بررسى تاريخ غيبت صغرى و غيبت كبراى امام دوازدهم (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) که به همت حجج‌اسلام والمسلمین سید مسعود پور سید آقایی، محمد رضا جباری، حسن عاشوری و سید منذر حکیم توسط موسسه آینده روشن منتشر شده است.

علاقه مندان می‌توانند جهت تهیه کتاب « تاریخ عصر غیبت » به نشانی؛ قم، خیابان صفائیه، کوچه23، پلاک5، موسسه آینده روشن مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 784090-0251 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha