یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

چهاردهمین شماره از مجله تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با عنوان آموزه های قرآنی منتشر شد.

مجله ای پر و پیمان و جدی در حوزه کلام اسلامی و قرآن که مبتنی بر مفاهیم و معارف کتاب خدا و با رویکردی تحلیلی هم نسبت به مقولات و متون فکری شیعه و سنی و هم نسبت به موضوعات مبتلابه روز منتشر می شود.

آموزه‌های قرآنی تلاش کرده است مجله ای کاملا تخصصی و به مثابه آینه ای در تلالو پژوهشهای قرآنی نویسندگانش باشد و در این عرصه رهیافتهای خوبی برای خود تعریف نموده است.

این را می توان از مضامینی که مورد مداقه علمی نویسندگان و تحریریه آموزه های قرآنی قرار گرفته، درک نمود.

در چهاردهمین شماره از این مجله تخصصی مطالبی باعنوان نقدی بر نظریه تحریم تدریجی خمر، بررسی قاعده تفسیری جری و تطبیق، بررسی تطبیقی جایگاه تربیت در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک، کاوشی در جایگاه قرآن در جامع بخاری، آسیب شناسی روایات تفسیری، نگاهی تطبیقی به کارکرد اکثریت در دموکراسی و کتاب و سنت، مفهوم شناسی نفاق، انواع و مراتب آن از منظر قرآن و ارتباط و پیوستگی آیات قرآن در سیر تاریخی آن و نقدی بر برخی اصطلاحات معاصر به چشم می خورد.

آثار و نوشتاری از مرتضی ایروانی نجفی، الهه شاه پسند، محسن نورائی، سید محمود مرویان، مهدی عبادی، سید علی سجادی زاده، محمد خامه گر، علی اکبر رستمی، محمد میرزایی، عباس اسماعیلی زده و مریم نساج در شماره چهاردهم آموزه های قرآنی منتشر گردیده است.

همانطور که اشاره کردیم در نشریه آموزه های قرآنی هم واکاوی آسیب شناسانه و تحلیل گرانه متون اصیل و کهن به چشم می خورد و هم بررسی تطبیقی و دقتمند موضوعات مبتلابه و امروزی با رویکردی قرآنی.

و این رهیافت باعث می شود تا این مجله تخصصی بتواند در حوزه اندیشه اسلامی برای مخاطب امروز، حضوری تأثیرگذار داشته باشد و از قافله فکر روز و مباحث نو عقب نماند.

در این شماره از مجله آموزه های قرآنی مقاله ای به چاپ رسیده با عنوان نگاهی تطبیقی به کارکرد اکثریت در دموکراسی و کتاب و سنت نوشته علی اکبر رستمی.

اهمیت بحث جایگاه اکثریت از آن روست که امروزه بسیاری از نظامهای سیاسی جهان از عنوان دموکراسی بر پایه خواست اکثریت استوار است، برای کسب مشروعیت سود می برند.

اکنون تب دموکراسی آن چنان تنور سیاست جهانی را گرم نموده که به گفته دیوید هلد:

« تقریبا همه کس از چپ و راست و میانه، مدعی پیروی از اصول دموکراسی است و همه اقسام رژیمهای سیاسی در سراسر جهان نام خود را دموکراسی می گذارند؛ هر چند میان گفتار و کردار ممکن است تفاوتهای عظیم باشد».

اندیشه نظام دموکراسی می تواند در سنجش با اصول و مبانی وحی،از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گیرد؛ از جمله پایه های محوری این نظام، میئله اراده اکثریت و توده مردمی است که مبنای مشروعیت ان تلقی می شود. از این رو در این نوشتار، نخست نگاهی فشرده و گذرا به جایگاه اکثریت در دموکراسی صورت گرفته و سپس قلمرو و جایگاه ان در اسلام دنبال شده است.

مجله آموزه های قرآنی به مدیرمسوولی محمدباقر فرزانه و سردبیری دکتر سید محمدباقر حجتی منتشر شده است.

علاقمندان می توانند با صندوق پستی مشهد 461-91735 مکاتبه نموده یا با شماره 05112230772 تماس حاصل نمایند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha