شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 292947
۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۸

حجت الاسلام والمسلمین علی علمی اردبیلی، از اساتید برجسته درس خارج و دروس معقول حوزه علمیه مشهد و از شاگردان آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر براثر عارضه مغزی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا علی علمی اردبیلی از مدرسین برجسته درس خارج فقه و اصول و فلسفه حوزه علمیه مشهد در پی سکته مغزی در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت .

ایشان فرزند فقیه فقید آیت الله شیخ محمد علمی اردبیلی ، از شاگردان برجسته آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر بود که تالیفات متعددی در زمینه های مختلف فقهی، اصولی و فلسفی از او منتشر شده است .

گفتنی است: حجت الاسلام و المسلمین علی علمی اردبیلی در سال 1320شمسی در خانواده ای اهل علم در شهر قم به دنیا آمد و تحت سرپرستی و تربیت پدر اش آیت الله شیخ محمد علمی اردبیلی (ره) وارد حوزه علمیه شد.

ایشان در حوزه علمیه قم از محضر اساتید برجسته ای چون مرحوم مدرس افغانی تلمذ نمود و جهت تکمیل تحصیلات عالیه به نجف اشرف عزیمت کرد و سطوح عالیه را نزد علمایی همچون آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی ، حاج سید محمد شاهرودی و مرحوم والد خود فراگرفت .

وی سالیان متمادی در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام امام خمینی ، خوئی ، میلانی و شهید صدر شرکت کرد و به مراتب والای علمی دست یافت .  

حجت الاسلام والمسلمین علمی اردبیلی پس از سال ها تلاش علمی به همراه والد خود به ایران بازگشت و به تدریس در حوزه علمیه مشهد از دروس سطح تا درس خارج فقه و اصول و فلسفه مشغول شد .

درس خارج فقه و اصول و فلسفه این استاد برجسته سالیان متمادی در مدرسه آیت الله خوئی مشهد و در منزل ایشان برگزار می‌شد و همواره جمعی از طلاب و روحانیون از محضرش استفاده می‌کردند .

ایشان در بسیاری از محافل علمی و برخی دانشگاه ها نیز فعالیت داشت و از ممتحنین درس خارج حوزه علمیه مشهد بود .

وی تالیفات متعددی را از خود به یادگار گذاشت که بسیاری از آنها به چاپ رسیده است. دلیل الفقه (در 4 جلد)، فرهنگ فلسفه، مقدمه ای بر اقتصاد، نگرشی بر خطوط کلی مارکسیسم، منطق برای همه، الهدایه الی اسرار البدایه و شرح نهایه الحکمه از جمله آثار علمی ایشان است.

 لازم به ذکر است: حجت الاسلام والمسلمین علمی اردبیلی از چند هفته پیش بر اثر سکته مغزی در یکی از بیمارستان های مشهد بستری شده بود تا اینکه سرانجام چهارشنبه  هشتم شهریورماه سال جاری دار فانی را وداع گفت .

خاطرنشان می شود پیکر این عالم ربانی امروز از ساعت 9 صبح از محل مسجد ملاحیدر به سمت حرم مطهر رضوي تشييع و در جوار مضجع منور حضرت علي ابن موسي الرضا(عليه السلام)  (صحن جمهوري) به خاك سپرده شد.

18/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha