جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزشی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران از تهیه و تدوین طرحنامه مدیریت تحول در نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری با اشاره به فعالیت‌های شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ـ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی کار این شورا تحول در نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران است در این زمینه طرح‌نامه مدیریت تحول آماده شده و به تصویب شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران رسیده است، اما بررسی در دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ـ تربیتی، نیازمند تعیین تکلیف از سوی شورای سیاست‌گزاری حوزه‌های علمیه خواهران و تعیین و تامین بودجه مورد نیاز است.

وی این طرح را مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های مراجع معظم تقلید دانست و اضافه کرد: این طرح با توجه به بازخوردهایی که از وضعیت فعلی گرفته شده است و با نگاه راهبردی به مجموعه تحولاتی که در جامعه وجود دارد یا برای آینده پیش‌بینی می‌شود یا با رعایت مصالح حوزه‌های علمیه ارائه خواهدشد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تعریف خرده ‌نظام‌های «فرهنگی‌ـ تربیتی»، «پژوهشی» و «تبلیغی» را از محورهای دیگر فعالیت شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ـ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران دانست و ادامه داد: بدین منظور سه کارگروه تخصصی برای تدوین پیش‌نویس نظام‌های فرهنگی‌تربیتی، پژوهشی و تبلیغی پیش بینی کرده‌ایم که در صورت تعریف و تامین اعتبار به زودی با مشارکت معاونت‌های پژوهش و فرهنگی تشکیل خواهندشد و تکلیف این سه نظام که بخشی از نظام تعلیم و تربیت هستند روشن و جای خالی‌شان در نظام جامع تعلیم و تربیت پر می‌شود.

وی یکی دیگر از محورهای فعالیت شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ـ تربیتی را اصلاح همه عناصر و مولفه‌های تشکیل‌دهنده نظام آموزشی این حوزه‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران، شکل سامان‌یافته‌ای دارد و درحال اجرا است و به صورت دائم در آن بازخوردگیری و اصلاح صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه اصلاح نظام آموزشی در دستور کار شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ـ تربیتی قرار دارد، ادامه داد: اصلاحاتی که هم اکنون در این نظام صورت می‌گیرد مربوط به دوره عمومی سطح دو(کارشناسی) می‌شود، اما جا دارد مقطع سطح سه(کارشناسی ارشد) و تمام مولفه‌های نظام آموزشی در شورای برنامه‌ریزی مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

وی این کار را مستلزم فراهم آمدن برخی مقدمات دانست و گفت: باید اصلاح سرفصل‌ها، متون درسی، آمایش اساتید، ارتقاء امکانات و ابزار آموزشی و بازنگری در گزینش و پذیرش در چارچوب اصلاح نظام آموزشی انجام پذیرد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزشی‌ تربیتی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران، کارآمدی نظام آموزشی را نیازمنداصلاح همه این مولفه‌ها دانست و افزود: طی چند نوبت که موضوع اصلاح نظام آموزشی مطرح شده، تنها به بررسی و اصلاح برنامه بسنده شده است، اما این موضوع ناکافی است.

وی برخی از ضعف‌ها و نواقص احتمالی نظام آموزشی را ناشی از ناکافی بودن تعداد اساتید، عدم تناسب اساتید و دروس و عدم دقت در شیوه‌های پذیرش دانست و افزود: هر کدام از این موارد سهمی از کارآمدی یا ناکارآمدی نظام آموزشی را بر دوش دارند.

حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه باید علاوه بر برنامه آموزشی به چنین مواردی نیز توجه شود، اظهار کرد: اراده جدی مدیران ارشد مرکز بر این است که همه نظام آموزشی اصلاح شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی حوزه خواهران،وی یادآور شد: با تصویب شورای سیاست‌گزاری حوزه‌های علمیه خواهران مبنی بربازنگری در مولفه‌های نظام آموزشی، انجام کار کارشناسی در این مورد متوجه معاونت آموزش خواهد شد، چرا که این معاونت عهده‌دار برنامه‌ریزی و اجرای نظام آموزشی است و باید پیشنهادات خود را در مورد متون، آمایش اساتید، پذیرش و ... ارائه کند تا شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به بررسی و تصویب آن بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha