چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کد خبر: 297242
۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰

کتاب امیرالمومنین لیلة القدر تألیف، میرزا علی سلیمانی بروجردی در واقع تفسیر و تألیفی عرفانی بر سوره قدر است که با استعانت از سوره مبارکه قدر به رشته تحریر درآمده است.

سوره قدر یکی از سوره های بسیار عظیم و پرمحتوای قرآن کریم است که در عین اختصار الفاظ،معانی عمیق بسیاری در آن نهفته است.

نویسنده این کتاب بر اساس تحقیاتی وسیعی که در این زمینه داشته و ثمره آن حدود دوازده رساله و کتاب مفصل است هر کدام از آنها را بر وجهی از وجوه معانی این سوره بنا گذاشته و بیان داشته است و تلاش کرده پرده ای از حقایق آن را آشکار نماید.

کتاب در سه فصل تدوین یافته است:

فصل اول به معانی لیلة القدر می پردازد و فصل دوم به ادله لیله القدر بودن امیرالمومنین و فصل سوم تفسیر و تأویل سوره قدر است.

در مقدمه کتاب ابتدا اجازات نقل روایت توسط مولف از سوی علمای برجسته آمده است و بعد معرفی این اثر به همراه شرحی بر انواع تفسیر و سایر اجازات مولف آمده و بعد در فصول سه گانه کتاب و در بخشهای مختلف، موضوع لیلة القدر بودن حضرت امیرالمومنین مورد تبیین و تشریح و تفسیر و تأویل نویسنده قرارگرفته است.

در واقع این کتاب ادامه ای است بر تألیف دیگری از نویسنده با عنوان مادرم فاطمه زهرا معنای لیله القدر است که در کتاب نیز تفسیر و تأویلی عرفانی از معنای لیل القدر بیان گردیده است.

در واقع در فصول مختلف و بخشهای گوناگون این کتاب نویسنده با اشاره به نظرات بزرگان فکر و اندیشه و عرفان شیعی و نیز ادله نقلی و روایی لیلة القدر بودن امیرالمومنین و تفسیر و تأویل سوره قدر به بیان بزرگان تفسیر از امام خمینی گرفته تا دیگر بزرگان این عرصه همچون علامه حسن زاده آملی می پردازد و شرحی تفصیلی از وجوه مختلف عرفانی و تأویلی معانی لیلة القدر و معنی مدنظر در این تحقیق یعنی ذات مقدس امیرالمومنین(ع) بیان می‌دارد.

علاوه بر شرح نزول و تفسیر آیات مختلف مرتبط با این موضوع در قرآن کریم، بحث ادبی و معانی و بیان واژه های سوره قدر و سایر علوم و فنون ادبی و تفسیری مرتبط با این بحث هم اورده شده است.

در خاتمه کتاب، دو روایت پیرامون ولایت و سوره قدر و در تتمه هم گذری بر زندگی نامه و خدمات آیت الله علوی طباطبایی بروجردی آمده است.

کتاب امیرالمومنین لیلة القدر است (تفسیر و تألیفی عرفانی بر سوره قدر) را انتشارات دارالتفسیر در 220صفحه و 2000نسخه و به بهای 4500 تومان منتشر کرده است.

علاقمندان می توانند با شماره تلفن 02517744212 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha